شناسهٔ خبر: 36443919 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تلاش امریکا برای شعله‌ور کردن اعتراضات عراق

روزنامه جوان

همزمان با تلاش‌های دولت عراق برای اصلاحات اقتصادی در این کشور، امریکا با فشار‌های سیاسی به دنبال شعله‌ور کردن اعتراضات است. وزیر خارجه امریکا ضمن انتقاد از سرکوب معترضان عراقی، از مقامات بغداد خواسته فوراً در راستای خواسته‌های مردم گام‌هایی بردارند.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: امریکا که در هفته‌های اخیر با حمایت و هدایت اعتراضات در عراق، سعی کرده این اعتراضات را از مسیر مسالمت آمیز منحرف کند، با فشار‌های دیپلماتیک درصدد تشدید اعتراضات در عراق است. وزارت خارجه امریکا که دو روز پیش در اقدامی مداخله‌جویانه، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق شده بود، همچنان درصدد دیکته کردن خواسته‌های خود به بغداد است. به گزارش بی‌بی‌سی، مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در تماسی تلفنی با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، مرگ تظاهرکنندگان عراقی در جریان سرکوب اعتراضات ضددولتی این کشور را نکوهش کرده است. مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت: «پمپئو در این تماس نخست‌وزیر عراق را ترغیب کرد فوراً گام‌هایی برای رسیدگی به خواسته‌های معترضان بردارد». اورتاگوس گفت: «وزیر خارجه مرگ معترضان در سرکوب از سوی نیرو‌های دولتی و استفاده از نیروی مرگبار و همچنین گزارش‌ها از ربوده شدن معترضان را نکوهش کرد». اورتاگوس افزود: «پمپئو تأکید کرد که تظاهرات مسالمت آمیز از عناصر بنیادی همه دموکراسی‌هاست». این مقام امریکایی تأکید کرد: «وزیر خارجه امریکا نخست‌وزیر عراق را ترغیب کرد با اعمال اصلاحات و مقابله با فساد به دادخواهی معترضان پاسخ دهد.» اقدامات مداخله‌جویانه امریکا در امور داخلی عراق در حالی است که مقامات بغداد در روز‌های اخیر در راستای تحقق مطالبات مردمی، پیش‌نویس قانون جدید انتخابات را تدوین کرده‌اند و با بسته‌های پیشنهادی، اصلاحات اقتصادی را در دستور کار قرار داده‌اند. مقامات واشنگتن به همراه برخی رژیم‌های عربی امیدوار بودند بحران جاری در عراق به جایگزینی یک دولت نظام همسوتر با واشنگتن منجر شود، اما اکنون با کاهش اعتراضات خیابانی و عدم استقبال فراکسیون‌های پارلمانی از کنار رفتن عبدالمهدی، مقامات واشنگتن از این امر ناامید شده و تحرکات خود را برای فشار به بغداد افزایش داده‌اند.

مخالفت با دخالت واشنگتن
مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق دیروز با انتشار بیانیه‌ای ضمن دعوت به ادامه اعتراض‌های مسالمت‌آمیز، از مردم خواست، هرگونه دخالت امریکا و نیرو‌های خارجی را رد کنند و پارلمان نیز اصلاحاتی ریشه‌ای را آغاز کند. به گزارش السومریه‌نیوز، صدر در بیانیه‌ای که در توئیتر منتشر شد، گفت: «انقلابیون باید سایه دخالت خارجی امریکایی و غیر آن را و حتی دخالت برخی عناصری که پشت کیبورد رایانه‌ها نشسته‌اند و طبق برنامه‌های استعماری امریکا و دیگران فعالیت می‌کنند، رد کنند. انقلابیون نباید متعرض هیئت‌های دیپلماتیک یا سفارت کشور‌های غیراشغالگر شوند حتی با سر دادن شعار چرا که این از اخلاق و خصایص ما نیست». فاضل جابر، نماینده ائتلاف «البناء» از نقش مخرب امریکا به‌ویژه سفارت این کشور در بغداد، در تظاهرات اخیر عراق انتقاد کرد. جابر به شبکه «المعلومه» گفت: «سفارت امریکا در افزایش بحران عراق در سطح رسانه‌ای، دست دارد و این مسئله را از رهگذر تحدید نقش دولت و پارلمان انجام می‌دهد.»

نظر شما