شناسهٔ خبر: 36442643 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

در نشست بایسته‌های حکمرانی در فضای مجازی از منظر رهبری مطرح شد

ویروس عقب‌ماندگی فکری و سیاست‌زدگی در شورای‌عالی فضای مجازی

نشست تخصصی بایسته‌های حکمرانی در فضای مجازی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی به همت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و با همکاری پژوهشگاه فضای مجازی برگزار شد.

صاحب‌خبر -




عبدالحسین کلانتری رئیس پژوهشگاه فضای مجازی در این نشست گفت: در دوره‌ای تنفس می‌کنیم که فضای مجازی روزبه‌روز در حال گسترش بیشتر است به‌نحوی‌که حیات فیزیکی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاست توسط این فضا در حال بلعیده شدن است.
رئیس پژوهشگاه فضای مجازی افزود: در این نشست درصدد روشن کردن سه وضعیت حکمرانی در ابعاد «بر»، «با» و «در» فضای مجازی هستیم.
وی ادامه داد: سه بحث حکمرانی «بر» فضای مجازی که بیشتر معطوف نگاه حوزه‌ای و محدود به فضای مجازی است، حکمرانی «با» فضای مجازی که بیشتر نگاه ابزاری به فضای مجازی دارد و تکنوکرات‌ها بیشترین بهره را از آن می‌برند و حکمرانی «در» فضای مجازی که عام‌ترین بحث است.
رهبری به فضای مجازی توجه زیادی دارند
به گزارش ایسنا، کلانتری ادامه داد: تحولات جامعه ایران موجب شکل‌گیری شورای‌عالی فضای مجازی با درایت رهبری شد. این شورا در تلاش است تحت رهنمودهای ایشان مدیریت فضای مجازی را انجام دهد. رهبری به فضای مجازی توجه زیادی دارند و ما امروز در این نشست به مؤلفه‌ها، شاخص‌ها و بایسته‌های فضای مجازی خواهیم رسید تا صورت‌بندی نظری و تصویر شفاف‌تری از بایدها، اجزا و المان‌های فضای مجازی داشته باشیم.
شورای‌عالی فضای مجازی
از سیاست‌زدگی رهایی نیافته است
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: امروز فوری‌ترین نیاز کشور، رسیدن به تفکر جامع، کلان و منسجم و نقشه راهی دقیق برای حکمرانی جمهوری اسلامی در فضای مجازی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا نیز در این به ایراد سخنانی پرداخت
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی با بیان اینکه فضای مجازی پایه‌گذار تمدن بشری جدید است و رهبر انقلاب، اهمیت فضای مجازی را مساوی با اهمیت اصل انقلاب اسلامی می‌دانند، گفت: رویکرد رهبر انقلاب و انقلاب اسلامی به فضای مجازی، رویکرد مبتکرانه و فرصت‌گراست. البته فضای مجازی برای همه جوامع می‌تواند تهدیدزا باشد، اما آن کشوری که در مواجهه با فضای مجازی هوشمندی بیشتری به خرج دهد امکان غلبه فرصت‌ها بر تهدیدها را نیز دارد.
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی را باید جزو کشورهایی در نظر گرفت که زودتر از بسیاری از کشورها به بیداری و هوشیاری در برابر فضای مجازی دست پیدا کرده است، گفت: من برخلاف کسانی که شورای‌عالی فضای مجازی را کم‌توفیق توصیف می‌کنند بر این باورم هرچند این شورا هنوز از ویروس عقب‌ماندگی فکری و ویروس سیاست زدگی خلاص نشده است و روسای جمهور ما هنوز قادر به مرزکشی میان منافع ملی و منافع جناحی در این شورا نشده‌اند، اما این شورا در خیلی از عرصه‌ها از جمله ارتقای اشراف علمی و اطلاعاتی به فضای مجازی، ارتقای درک نخبگان به فضای مجازی و نقاط تلاقی آن با منافع ملی و سرنوشت کشور، بالا رفتن حساسیت‌های نظام در انواع نفوذ و عملیات اختلال و روشن شدن بخش مهمی از نیازها و اولویت‌ها موفق بوده است.
وی با اشاره به اینکه دوقطبی فضای مجازی، یک دوقطبی کاذب است گفت: دو قطبی فضای مجازی آری و نه، از ذهن‌های سیاست‌زده متولد شده است، بحثی که در سه دهه اخیر بر فضای مجازی شکل گرفته است، بر سر شیوه مواجهه با فضای مجازی، وابستگی و فقدان وابستگی، نحوه مقابله با تهدیدها و اهداف و سیاست‌های عملیاتی است.
حجت‌الاسلام غلامی گفت: در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، این واقعیت روشن می‌شود که بهره‌گیری انقلاب اسلامی از فضای مجازی صرفاً یک بهره درون مرزی نیست، بلکه جمهوری اسلامی قائل به استفاده جهانی از فضای مجازی است و فضای مجازی باید به بسط و گسترش آزادی، عدالت و صلح و همچنین خلاص شدن افکار عمومی مدت‌ها از زندان امپراتوری رسانه‌ای نظام سلطه کمک کند.
وی افزود: واقعیت این است که امروز بخش عمده‌ای از فضای مجازی در اختیار شرکت‌های آمریکایی و ابرشرکت‌هایی است که تحت پارادایم آمریکا در فضای مجازی رشد کرده‌اند.
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی صدرا با بیان اینکه سلطه آمریکایی‌ها بر فضای مجازی نه تنها فرصت بهره‌گیری عادلانه کشورها را از فضای مجازی به‌عنوان یک دستاورد بشری از بین می‌برد، افزود: بلکه فضای مجازی را به ابزاری برای اشاعه سبک زندگی غربی و عملیات تجاوزکارانه در زمینه‌های فرهنگی، روانی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی تبدیل می‌کند، اما در این میان، این اصل در دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب قابل استخراج است که سیاست عملی جمهوری اسلامی باید درجهت ائتلاف برای به شکست کشاندن سلطه آمریکایی‌ها در فضای مجازی و ایجاد یک نظام دموکراتیک و عادلانه در جهان ختم شود.

برچسب‌ها:

نظر شما