شناسهٔ خبر: 36441701 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

تورق تاریخ؛

۲۲ آبان؛ سالروز رحلت آیت‌الله سید مرتضی پسندیده

مرحوم آیت‌الله پسندیده پس از پیروزى انقلاب اسلامى علی رغم موقعیت ویژه‌اى که از مراتب علم و تجربه و مبارزات مستمر خویش داشت همچون گذشته افتخار وکالت امام خمینى (ره) را در امور شرعى مردم به عهده گرفت و در طول سالهاى پس از پیروزى با بزرگوارى و بى هیچ ادعا و توقعى و بدون کمترین تغییرى در مواضع و مشى و شیوه زندگى خویش همان مسیر روشن گذشته را تعقیب کرد.

صاحب‌خبر -
۲۲ آبان؛ سالروز رحلت آیت‌الله سید مرتضی پسندیدهآیة اللهگروه سیاسی خبرگزاری میزان؛ امروز ۲۲ آبان سالروز رحلت رحلت عالم مجاهد آیت‌الله سید مرتضی پسندیده است.

آیت الله پسندیده، برادر بزرگ امام خمینى(ره) در هفدهم شوال ۱۳۱۳ هجرى قمرى در شهرستان خمین دیده به جهان گشود. پس از فراگیری دروس مقدماتى در سال ۱۳۲۷ به اصفهان عزیمت کرد و در آنجا ادبیات، منطق، کلام، فقه، اصول و هیئت و نجوم را نزد استادانی، چون مرحوم آیت الله العظمى حاج آقا رحیم ارباب و آقا شیخ على یزدى و مرحوم تویسرکانى و آیت الله العظمى خاتون آبادى آموخت.
 
آیت الله پسندیده پس از گذراندن دوره هاى سطح و خارج دروس حوزوى به خمین مراجعت کرد و حوزه دروس فقه، اصول، کلام منطق و نحو را در آن شهر برپا کرد. در این دوران حضرت امام خمینى (ره) در زمره شاگردان آن بزرگوار بود.
 
آیت الله پسندیده در حوزه سیاسی نیز فرد فعالی بود و مقاومت‌شان در مقابل خوانین و عمال حکومت رضاخان، زبانزد مردم آن منطقه بود. از دوران نوجوانى، در جریان جنگ جهانى اول درصف مبارزان در برابر قواى متجاوز انگلیس قرار گرفت و در جریان کشف حجاب محاکمه شد. در زمان شهید سید حسن مدرس و درمبازرات ملى شدن نفت هم مشارکت فعال داشت.

پس ازاشغال خاک ایران به وسیله نیروهاى متفقین، آیت الله پسندیده به اتهام مخالفت و جلوگیرى از تامین نان و خوراک نیروهاى متفقین تبعید شد. پس از قیام خونین ۱۵ خرداد و دستگیرى امام خمینى(ره)، آیت الله پسندیده به همراه مراجع و علماى ایران به تهران عزیمت و در اعتراض دسته جمعى علماء مشارکت فعال داشت.
 
از نظر رژیم پهلوی، آیت‌الله پسندیده به عنوان فردی خطرناک شناخته شد و به همین دلیل بار‌ها و بار‌ها آن عالم ربانی به دادگاه فرمایشى نظامى رژیم احضار و تحت محاکمه قرار گرفت. تاثیر فعالیتهاى آیت الله پسندیده موجب شد که رژیم پهلوی منزل امام خمینی(ره) در قم و محل استقرار آیت الله پسندیده را تحت مراقبت شدید قرار دهد، اما این اقدامات با مقاومت آیت الله پسندیده بى اثر شدند تا اینکه سرانجام رژیم تصمیم به تبعید آیت‌الله پسندیده به خمین را گرفت.

آیت الله پسندیده پس از چندى بى اعتنا به حکم تبعید، به قم مراجعت و فعالیت‌هاى خود را ادامه داد که مجددا و این بار به اتهام دایر کردن مراسم سوگوارى در منزل امام(ره) دستگیر شد و دوباره آیت‌الله پسندیده را به خمین تبعید کردند. پس از آن چندین بار دیگر آیت‌الله پسندیده به خاطر فعالیت‌های گسترده خود علیه رژیم پهلوی تحت محاکمه قرار گرفت و یا تبعید شد.
 
مرحوم آیت الله پسندیده پس از پیروزى انقلاب اسلامى نیز علی رغم موقعیت ویژه اى که از مراتب علم و تجربه و مبارزات مستمر خویش داشت همچون گذشته افتخار وکالت امام خمینى (ره) را در امور شرعى مردم به عهده گرفت و در طول سالهاى پس از پیروزى با بزرگوارى و بى هیچ ادعا و توقعى و بدون کمترین تغییرى در مواضع و مشى و شیوه زندگى خویش همان مسیر روشن گذشته را تعقیب کرد.
 
سرانجام این عالم ربانی و فقیه سترگ در ۲۲ آبان سال ۱۳۷۵ هجری شمسی بدرود حیات گفت و در مسجد بالاسر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.
 
انتهای پیام/

نظر شما