شناسهٔ خبر: 36441215 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در نخستین نشست علنی تحقیق استیضاح ترامپ

رئیس کمیته اطلاعات مجلس آمریکا، جولیانی را به هدایت غیر رسمی سیاست خارجی متهم کرد

نیویورک- ایرنا- رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در آغاز نخستین نشست علنی تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ در ماجرای اوکراین گیت، رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ را مسئول هدایت کانال غیررسمی سیاست خارجی آمریکا نامید.

صاحب‌خبر -

آدام شیف روز چهارشنبه در این نشست که با حضور ویلیام تیلور سرپرست سفارت آمریکا در اوکراین و جورج کنت معاون دستیار وزیر خارجه برگزار شد، افزود: نه این تحقیقات و نه مطالب مقدماتی مطرح شده درباره تماس با رئیس جمهوری اوکراین در راستای منافع ملی آمریکا نبود.

وی ادامه داد: در هر دو مورد ترامپ به فکر منافع شخصی و انتخاب مجدد در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۲۰ بود.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه مایک مولوانی رئیس دفتر رئیس جمهوری، تلاش‌های ترامپ برای وادار کردن اوکراین با خودداری از ارسال کمک‌ها را تایید کرد، اضافه کرد: هنگامی که از مولوانی در این باره به طور علنی سوال شد، پاسخ وی نفسگیر بود: "ما این کار را همیشه با سیاست خارجی انجام می‌دهیم".

شیف تصریح کرد: برنامه ریزی برای مشروط کردن اقدامات رسمی یا بودجه مالیات دهندگان برای به دست آوردن منافع سیاسی شخصی، نفرت انگیز است زیرا قبل از مصرف کامل کشف می‌شود.

وی در پاسخ به برخی از نمایندگان جمهوریخواه که می‌گویند این کمک‌ها در نهایت به اوکراین ارسال شده است، گفت: این درست است اما تنها پس از آغاز کنگره تحقیقات انجام شد. فقط پس از آنکه وکلای رئیس جمهوری از شکایت افشاگر آگاه شدند.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا افزود: جولیانی کانال سیاست خارجی "غیررسمی" را رهبری کرد و اوکراین را تحت فشار قرار داد تا در مورد "بوریسما" و "بایدن" تحقیق کند.

شیف تاکید کرد: سؤالات مطرح در این تحقیقات استیضاح، این است که آیا ترامپ به دنبال سوءاستفاده از آسیب پذیری متحدان و دعوت از اوکراین برای دخالت در انتخابات ما بوده است؟

وی با بیان اینکه ولادیمیر زلنسکی برای پایان دادن به درگیری و مقابله با فساد به عنوان رئیس جمهوری اوکراین انتخاب شد، گفت: او تازه وارد سیاست شده و بلافاصله به دنبال برقراری رابطه با قدرتمندترین حامی اوکراین یعنی ایالات متحده بود. آیا رئیس جمهوری ترامپ در صدد مشروط کردن اقدامات رسمی همچون نشست کاخ سفید یا کمک‌های نظامی آمریکا بر تمایل اوکراین برای کمک به دو تحقیق سیاسی است که به انتخاب مجدد وی کمک می کند؟ اگر رئیس جمهوری ترامپ چنین کرده است، آیا چنین سوءاستفاده ای از قدرت خود با مقام ریاست جمهوری سازگار است؟

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا با وحشتناک خواندن این مساله، ادامه داد: پاسخ ما به این سؤالات نه تنها بر آینده این رئیس جمهوری بلکه آینده ریاست جمهوری را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ و اینکه چه نوع رفتار درست و نادرستی ممکن است مردم آمریکا از فرمانده کل خود انتظار داشته باشند.

شیف با بیان اینکه استیضاح یک روند قانونی است که کنگره در صورت لزوم باید از آن استفاده کند، اضافه کرد: در ژانویه سال جاری، رودی جولیانی وکیل شخصی رئیس جمهوری، مقامات اوکراین را تحت فشار قرار داد تا در مورد بوریسما بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی این کشور و بایدن‌ها تحقیق کنند، زیرا جو بایدن معاون رئیس جمهوری(اوباما) به عنوان یک رقیب احتمالی قوی برای ترامپ دیده می شد.

وی تاکید کرد: جولیانی همچنین توطئه توهین‌آمیز را تبلیغ کرد که اوکراین و نه روسیه انتخابات ۲۰۱۶ را هک کرده است، سازمان‌های اطلاعاتی کشور به طور واضح اظهار داشته‌اند که روسیه و نه اوکراین در انتخابات ما دخالت داشتند اما جولیانی معتقد بود که این تئوری توطئه به نام "ضربه در شلوغی"، دست شرکت برای کشف هک روسیه را کوتاه می کند و به انتخاب موکلش کمک خواهد کرد.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد: جولیانی همچنین علیه ماری یووانوویچ سفیر آمریکا در اوکراین دست به اقدام کثیفی زد. در ۲۹ آوریل، یک مقام ارشد وزارت خارجه به یوانوویچ گفت اگرچه او "کار اشتباهی انجام نداده است،" اما رئیس جمهوری ترامپ "اعتماد به او را از دست داده است."

شیف یادآور شد: با حاشیه رفتن یووانوویچ، مرحله ایجاد کانال غیررسمی تنظیم شد که در آن جولیانی و بعدا دیگران از جمله گوردون ساندلند، حامی تاثیرگذار در مراسم تحلیف رئیس جمهوری که اکنون به عنوان سفیر در اتحادیه اروپا فعالیت می کند، می توانستند منافع شخصی و سیاسی رئیس جمهوری را پیش ببرند.

وی تاکید کرد: جانشین یووانوویچ در کی‌اف، سفیر بیل تیلور فارغ التحصیل وست پوینت و جانباز ویتنام است. هنگامی که او از تابستان سال ۲۰۱۹ متوجه این مساله شد، عقب نشینی کرد و جورج کنت معاون دستیار وزیر خارجه و دیگران را در مورد برنامه ریزی برای مشروط کردن اقدامات دولت ایالات متحده و بودجه به منظور منافع سیاسی، مطلع کرد و از موافقت رئیس جمهوری ترامپ با این طرح خبر داد که امنیت و انتخابات ما را تضعیف می کند.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد: پس از تماس ۲۵ ژوئیه ترامپ با زلنسکی، چندین نفر به قدری نگران شدند که آن را به وکیل ارشد شورای امنیت ملی گزارش دهند. کاخ سفید قدم فوق العاده‌ای برای انتقال سوابق تماس به سرور بسیار طبقه بندی شده و منحصراً برای حساس‌ترین مسائل اطلاعاتی برداشت.

شیف با بیان اینکه تیلور این مساله را به سانلند مطرح کرده است، ادامه داد: اما سانلند در پاسخ به او می گوید یک تاجر وقتی چکی را امضا می کند که طرف مقابل بدهی خود را پرداخته باشد.

وی اضافه کرد: اگرچه در چند هفته گذشته از چیزهای زیادی در مورد این وقایع مطلع شدیم اما هنوز هم قطعات مفقوده‌ای وجود دارد. رئیس جمهوری به وزارت خارجه و سایر آژانس‌ها دستور داده است که از احضار نامه‌های کنگره برای ارائه اسناد، چشم پوشی کنند. او به شاهدان دستور داده است که از احضار نامه‌ها سرپیچی و از حضور امتناع کنند و او گفته است که کسانی که خلاف این عمل کنند باید با آنها همچون خائن و جاسوس رفتار شود.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، این اقدام ترامپ را سوء استفاده دیگر از قدرت نامید و گفت که این هم دلیل دیگری برای استیضاح او محسوب می شود چرا که نباید مانع از انجام وظایف قانون اساسی کنگره شود.

شیف این اقدام ترامپ را مظهر ممانعت از اجرای عدالت دانست و افزود: اگر بدانیم رئیس جمهوری ایالات متحده از قدرت خود سوءاستفاده کرده و دخالت خارجی در انتخابات ما را فراخوانده است، یا اگر او به دنبال مشروط کردن، اجبار، اخاذی یا رشوه دادن به یک متحد برای انجام تحقیقات برای کمک به انتخاب مجدد وی باشد، همان چیزی است که آمریکایی‌ها اکنون از رئیس جمهوری خود انتظار دارند؟ اگر این یک رفتار استیضاح نشدنی باشد، چیست؟

نظر شما