شناسهٔ خبر: 36440917 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

برگزای 5 مناقصه برای طرح آبی در شمال سیستان‌وبلوچستان

صاحب‌خبر -

 

برگزاری 5 مناقصه برای طرح آبی در شمال سیستان‌وبلوچستان

گروه انرژی- طرح تأمین و ارتقای کیفیت آب شرب مناطق شهری و روستایی در استان‌هایی مانند سیستان‌وبلوچستان درحال اجرایی شدن است. این امر باتوجه به اینکه استان سیستان‌وبلوچستان به لحاظ تأمین منابع آبی دچار فقر جدی است تسریع در فرآیند اجرای پروژه‌های مربوط به این استان از اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. این درحالی است که احداث تصفیهخانه نیز یکی از دغدغه‌هایی است که اکثر شهرها با آن دست به گریبان هستند تا با برگزاری مناقصات این پروژه‌ها روی مدار بهره‌برداری بیایند چرا که در تصفیه آب‌ها به‌ویژه در بخش فاضلاب فیتیله مصرف آب شرب را در بسیاری از موارد به شدت کاهش می‌دهد. مناطق شهری و روستایی استان سیستانوبلوچستان نیز با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از جمله چابهار به عنوان یکی از شهرهای صنعتی درحال پیگیری این جریان است.

به اذعان مسؤولان ذی‌ربط با توجه به اینکه تصفیه فاضلاب علاوه بر ارتقای شاخص‌های بهداشت و سلامت عمومی در کاهش مصرف آب نیز بسیار مؤثر است و می‌توان از پساب تصفیه شده برای صنایع و فضاهای سبز و سایر موارد مشابه استفاده کرده و به این صورت استفاده از آب تصفیه شده و منابع محدود آب را به‌صورت چشمگیری کاهش خواهد داد.

 تاکنون احداث تصفیه‌خانه فاضلاب چابهار 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عملیات اجرایی ایستگاه پمپاژ اصلی به پایان رسیده و سایر عملیات باقیمانده در حال انجام است. این در حالی است که در مجموع، طرح فاضلاب چابهار 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هزینه صرف شده این طرح تاکنون 390 میلیارد ریال است. طرح فاضلاب چابهار که از سال 1382 اجرایی و دارای موافقت‌نامه عمرانی بوده شامل 116 کیلومتر خطوط فرعی‌، 44 کیلومتر خط اصلی‌، پنج کیلومتر خط انتقال فاضلاب‌، سه باب ایستگاه پمپاژ و یک تصفیهخانه با ظرفیت 12000 مترمکعب در شبانه‌روز است.

به گفته علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان‌وبلوچستان تاکنون 2200 فقره انشعاب فاضلاب در شهر چابهار نصب شده و در حال‌حاضر حدود هشت لیتر در ثانیه فاضلاب تصفیه شده تولید می‌شود و برنامه‌ریزی لازم جهت استفاده از این پساب برای آبیاری فضاهای سبز توسط این شرکت و شهرداری چابهار صورت گرفته است و به‌عنوان برنامه کوتاه‌مدت در ابتدا آبیاری فضای سبز تصفیه‌خانه فاضلاب چابهار در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان است و توافقات لازم جهت استفاده از این پساب برای استفاده در فضاهای سبز شهر چابهار یا سایر موارد مشابه به‌عنوان برنامه‌های بلندمدت در حال انجام است.

اما از سوی دیگر، وزارتخانه نیرو تلاش خود را برای حل مشکل آب آشامیدنی این استان نیز متمرکز کرده است، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور دراین خصوص گفت: تأمین آب آشامیدنی پایدار در مناطق شهری و روستایی شهرهای شمالی سیستان‌وبلوچستان از اهداف مهم وزارتخانه نیرو است.

حمیدرضا جانباز درخصوص طرح‌های آب و فاضلاب زهک، تصریح کرد: برای حل مشکل آب آشامیدنی این منطقه، مقرر شده است شبکه آب آشامیدنی شهری و روستایی متصل شوند و برای اجرای این طرح پنج مناقصه در حال برگزاری است.

وی وضعیت تصفیه‌خانه آب روستایی زهک را مطلوب اعلام کرد و افزود: برای بهبود کیفیت آب آشامیدنی منطقه سیستان‌وبلوچستان، جلوگیری از آلودگی‌های زیستمحیطی، طراحی شده است که این تصفیه‌خانه به سیستم‌های حذف مواد آلی و بو مجهز شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درخصوص آخرین وضعیت طرح‌های فاضلاب شهری زهک و زابل نیز گفت: در جلساتی که با نمایندگان این حوزه در مجلس داشتیم قرار شد از محل فاینانس داخلی برای اجرای این دو طرح تأمین اعتبار شود.

آب آشامیدنی شهرهای شمالی سیستان‌وبلوچستان که از چاه‌نیمه‌ها تأمین می‌شود، به خصوص در تابستان، دچار افت شدید کیفیت می‌شود و مشکلات زیادی را برای شهروندان این منطقه ایجاد می‌کند.

نظر شما