شناسهٔ خبر: 36439394 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

پاد گزارش می‌دهد؛

دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به استان‌های یزد و کرمان

رئیس جمهوری کشورمان در هفته جاری به همراه تعدادی از اعضای هیات دولت به استان‌های یزد و کرمان سفر کردند . در این سفرها پروژه های متعددی افتتاح و عملیات اجرایی آنها آغاز شد. در سفر به استان یزد که روز یکشنبه 19 آبان انجام شد 659 پروژه اقتصادی و زیربنایی افتتاح و یا در دستور کار قرار گرفت. تامین آب استان یزد در 30 سال آینده و همچنین تکمیل خط راه آهن یزد به اقلید از اهم برنامه های دولت در این سفر بود و در این راستا تصمیمات مهمی اتخاذ شد. همچنین در راستای تسریع در روند پروژه های مصوب قبلی، تصمیم گیری شد. با اهتمام دولت اعتبارات عمرانی استان یزد ۲.۶ برابر شده است. در سفر رئیس جمهوری به استان کرمان نیز تصمیمات قابل توجهی برای اجرای برنامه های تأمین آب آشامیدنی این استان اتخاذ شد. در این سفر دو روزه که 20 و 21 آبان ماه انجام شد، 41 طرح و پروژه زیربنایی و صنعتی و اقتصادی افتتاح یا عملیات اجرایی آن آغاز شد. برای افتتاح و آغاز عملیاتی این پروژه‌ها ۵۰ هزار و ۸۰۵ میلیارد ریال و ۶۸۶میلیون یورو اعتبار ارزی اختصاص یافته و پیش‌بینی شده که از طریق این طرح‌ها و پروژه‌ها برای بیش از ۴ هزار و ۷۶۵ نفر اشتغال ایجاد شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در سفر رئیس جمهوری و هیات همراه به استان یزد 659 طرح و پروژه اقتصادی و زیربنایی با اعتبار 4434 میلیارد تومان و 167 میلیون یورو و 22 میلیون  دلار افتتاح یا عملیات اجرایی آنها  آغاز شد. کارخانه کاشی خلیج فارس نیلگون، شبکه توزیع گاز شهرک های صنعتی، ذوب فلزات، داروسازی و مکمل های غذایی، فاز یک بیمارستان خاتم الانبیاء ابرکوه، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی ، 130 پروژه سیستم های نوین آبیاری، فاز اول خط راه آهن بافق- زرین شهر، تکمیل سه بزرگراه ، افزایش توان نیروگاه چادرملو، 354 پروژه مخابراتی ، توسعه پوشش تلفن همراه و ارائه خدمات الکترونیک روستایی، پروژه گازرسانی به شهرک صنعتی فولاد، طرح های مربوط به ورزش و جوانان از جمله طرح ها و پروژه هایی بود که در حوزه های مختلف صنعتی، بهداشتی، کشاورزی، راه و شهرسازی، نیرو، ارتباطات، نفت و ورزش جوانان افتتاح شد.

همچنین 19 شهرک کشاورزی و آبرسانی به مجتمع های روستایی تفت نیز از جمله پروژه هایی بود که با دستور رییس جمهور آغاز عملیات اجرایی آن آغاز شد. علاوه بر آن  7 تفاهم نامه اقتصادی نیز بین استانداری یزد با صندوق نوآوری و شکوفایی ، بانک ملی، سازمان صنایع کوچک، شرکت ایمیدرو، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و صندوق ملی محیط زیست به امضا رسید.

پیش از این در سفر قبلی به استان یزد 46 طرح و پروژه با 970 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته بود که تاکنون 1091 میلیارد تومان برای پیشرفت و تکمیل این پروژه‌ها پرداخت شده است. در حال حاضر 22 طرح از مصوبات سفر قبلی تکمیل، 16 طرح بالای 70 درصد پیشرفت داشته و پیشرفت 8 طرح زیر 70 درصد بوده است که تکمیل آن نیازمند 37 میلیارد تومان است که در دستور کار دولت قرار دارد.

 

برنامه ریزی برای تامین آب آشامیدنی 30 سال آینده یزد

 در سفر اخیر هم بیش از 1000 میلیارد تومان برای 37 پروژه توسعه‌ای استان اختصاص داده شده است.  دکتر حسن روحانی در این سفر با اشاره به برنامه دولت برای توسعه استان یزد گفت: ‌ برای این استان دو کار بزرگ باید انجام شود که یکی از آن تامین آب آشامیدنی و دیگری تخصیص اعتبارات لازم برای تکمیل خط راه آهن یزد به اقلید است.

وی در اجتماع مردم یزد با اشاره به جزییات برنامه دولت در این زمینه ها گفت: در شورای عالی آب تصویب کردیم آب آشامیدنی 30 سال آینده استان تأمین شود. تمام جزئیات مصوبه مربوط به آن روشن است که این آب از کدام حوضه آب‌ریز برای مردم تأمین خواهد شد. دکتر روحانی در مورد تأمین آب صنعتی و کشاورزی استان یزد نیز گفت: برای تأمین آب صنعتی استان، آب جنوب کشور شیرین‌سازی می‌شود و سال آینده 20 میلیون متر مکعب از خلیج فارس به استان وارد خواهد شد. تمام نیازمندی‌های آب صنعتی و کشاورزی استان یزد از خلیج فارس و دریای عمان تأمین می‌شود و هر سرمایه گذاری که علاقمند باشد می‌تواند برای اجرای این طرح انتقال آب سرمایه‌گذاری کند.

 

تامین اعتبارات لازم برای تکمیل خط راه آهن یزد به اقلید

راه‌آهن یزد – اقلید جزو پروژه‌های مهم استان است که در دستور کار دولت قرا دارد و در این سفر پیش‌بینی‌های لازم برای تکمیل آن شد. بر اساس برنامه ریزی های دولت تا پایان سال آینده این پروژه تکمیل می شود.  برای بخش راه و راه‌آهن استان 525 میلیارد تومان اختصاص داده شده است.  اتصال راه‌آهن یزد به شیراز و همچنین به اقلید از طرح‌های مهمی است که در دستور کار دولت قرار دارد.

 

افتتاح کارخانه احیا مستقیم مگامدول چادرملو

همچنین در این سفر کارخانه احیا مستقیم مگامدول چادرملو افتتاح شد. در این کارخانه سالانه یک میلیون و 550 هزار تن فولاد اسفنجی تولید می شود که می‌تواند در این زمینه تحول بزرگی در استان و برای کشور ایجاد کند. این کارخانه که در زمینی به وسعت 16 هکتار احداث شده، سالانه یک میلیون و 550 هزار تن فولاد اسفنجی در سال تولید می‌کند. محصول تولیدی این کارخانه فولاد اسفنجی گرم و سرد است که به عنوان ماده اولیه در صنایع ذوب و ریخته‌گری استفاده می‌شود. پیش از این عملیات اجرایی این پروژه در اسفندماه سال 91 آغاز شده بود. حجم سرمایه‌گذاری در این پروژه 83 میلیون یورو و 4350 میلیارد ریال بوده است.

 

افتتاح کارخانه توربین‌سازی شرکت توربین‌های صنعتی غدیر یزد

کارخانه توربین‌سازی، سازنده کمپرسورهای خطوط انتقال گاز در شرکت توربین های صنعتی غدیر یزد زیرمجموعه گروه شرکت های توربوکمپرسور نفت نیز از دیگر پروژه هایی بود که دراین سفر از سوی رئیس جمهوری افتتاح شد.  این کارخانه که در زمینی به وسعت 400 هزار متر مربع و زیربنای 60 هزار متر مربع احداث شده است. 65 درصد عملیات انتقال گاز ایران با استفاده از توربین های ساخته شده در گروه شرکت های توربوکمپرسور نفت انجام می شود. واحد تولید توربین های صنعتی غدیر یزد ظرفیت تولید سالانه 24 توربوکمپرسور را دارد. با افتتاح این کارخانه کشورمان در زمینه توربین‌های بسیار عظیم خودکفا شده است.

در سفر اخیر رئیس جمهوری و هیات همراه طرح‌ها و پروژه‌های بسیار خوبی برای استان یزد در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری پیش‌بینی شده است که به گفته رئیس جمهوری با قوت اجرای آنها پیگیری می شود. تکمیل این طرح ها زمینه ساز تحولات بزرگی برای این استان است. در حال حاضر اعتبارات لازم برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام استان یزد پیش‌بینی شده است. ضمن اینکه در خصوص اجرای پروژه‌ها در استان یزد بانک‌ها اعتباری بالغ بر 60 هزار میلیارد تومان در نظر گرفتند که می‌تواند تحول بزرگی در استان ایجاد کند.

 

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۴۱ طرح اقتصادی در استان کرمان

همچنین در سفر رئیس جمهوری به استان کرمان ، ۴۱ طرح و پروژه زیربنایی و صنعتی و اقتصادی افتتاح یا عملیات اجرایی آن آغاز شد. برای افتتاح و آغاز عملیاتی این پروژه‌ها ۵۰ هزار و ۸۰۵ میلیارد ریال و ۶۸۶میلیون یورو اعتبار ارزی اختصاص یافته است و پیش‌بینی شده که از طریق این طرح‌ها و پروژه‌ها برای بیش از ۴ هزار و ۷۶۵ نفر اشتغال ایجاد شود.

افتتاح ۷ باب زمین چمن مصنوعی مینی فوتبال، ۳ باب زمین چمن مصنوعی فوتبال، طرح بازگشایی استخر سرپوشیده بشری، پروژه برج نور مجموعه ورزشی شهرستان بافت، دو سالن ورزشی، ۳۲ طرح صنایع تبدیلی و غذایی کشاورزی، ۳۱ واحد گلخانه ای سبزی و صیفی و گیاهان زینتی، ۲۰۰ طرح کشت گیاهان دارویی، چهار طرح مدیریت تلفیقی آفات و بیماری های گیاهی، ۵۸۶ طرح سامانه های نوین آبیاری، ۶۵ طرح عملیات احداث و بهسازی کانالهای آبیاری عمومی، ۱۳۴ رشته از قنوات استان، ۱۲ واحد دام، طیور و شیلات، ۲ پروژه در بخش منابع طبیعی، باند دوم بزرگراه بافت-سیرجان، طرح تکمیل و آسفالت راه های روستایی، مسکن مهر، ساختمان مدرسه راهنمایی ۱۳ کلاسه، ساختمان کلانتری مسکن مهر، ساختمان دبستان ۱۳ کلاسه مسکن مهر، از جمله طرح هایی بود که با دستور رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.

همچنین می توان به سایر طرح های افتتاح شده در این سفر به طرح اسید سولفوریک، طرح افزایش ظرفیت تیکنر های باطله شماره ۱ و ۲ و اصلاح نیکنر شماره ۴، طرح نوسازی کوره اند و چرخ ریخته گری شماره ۲، طرح تولید بریکت سرد، ۴ پست برق، طرح واحد خردایش، ۱۶ طرح انتقال آب، مواد و انرژی، بهبود کیفیت، تجهیزات نوین کنترلی،سنگ شکن و بازیافت آب، طرح های خدمات ماشین کاری فلزات و مته، سیستم های هوشمند هشدار دهنده و بهینه سازی و مدیریت ناوگان معدن، طرح آهن اسفنجی، طرح تولید آهن اسفنجی خط ۲ کوثر، خط ۱ ذوب و فولاد سازی، مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کرمان، نیروگاه خورشیدی، بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی گهران و طرح افزایش ظرفیت پست ۱۳۲/۲۰ کیلوولت اشاره کرد.

علاوه بر این عملیات اجرایی یک هزار و ۲۹۴ واحد مسکن طرح اقدام ملی، آغاز و تکمیل ۶۹ واحد گلخانه ای، ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر زرند، طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر کرمان، و احداث ۴ پست ۲۳۰ و ۱۳۳ کیلوولت آغاز شد.

 

افتتاح کارخانه تولید آهن اسفنجی

کارخانه تولید آهن اسفنجی فولاد شهرستان بافت با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن در سال روز دوشنبه با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید. همچنین با دستور دکتر روحانی عملیات اجرایی فاز ۲ مجتمع احیاء استیل فولاد بافت به منظور گندله سازی به ظرفیت ۲.۵ میلیون تن در سال و تولیدبریکت گرم به ظرفیت ۸۰۰ هزارتن در سال، آغاز شد. کارخانه تولید آهن اسفنجی بافت یکی از مجهزترین واحدهای تولید آهن اسفنجی کشور محسوب می‌شود که با مشارکت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) و بخش خصوصی ساخته شده است.

 

آغاز عملیات اجرایی فاز ۲ مجتمع احیاء استیل فولاد شهرستان بافت

طرح فولاد بافت از جمله هفت طرح استانی فولاد است که با هدف محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال در شهرستان بافت از سال ۸۶ در زمینی به مساحت ۶۱۲ هکتار آغاز و با بهره‌برداری از آن در حال حاضر برای ۳۰۰ نفر به طور مستقیم و برای حدود ۸۰۰ نفر به طور غیر مستقیم اشتغالزایی شده است. افتتاح این طرح فولادی در شرایطی است که در زمینه تولید فولاد از رتبه سیزدهم در جهان در چند سال اخیر به رتبه دهم رسیده ایم و کشورهایی مانند فرانسه و ایتالیا را در این زمینه پشت سر گذاشته ایم. همچنین روند  توسعه تولید فولاد در دنیا 3.5 درصد و در ایران 6.5 درصد است که به معنای موفقیت کشورمان در این عرصه است.

 

افتتاح پروژه‌های توسعه‌ای منطقه معدنی و صنعتی گل گهر

کارخانه ذوب و ریخته‌گری شماره یک شرکت جهان فولاد سیرجان، خط 2 کارخانه احیاء مستقیم مگامدول (کوثر) شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر، واحد بخار نیروگاه گل گهر شرکت گهر انرژی سیرجان هم از دیگر پروژه هایی بود که در این سفر افتتاح شد.

کارخانه ذوب و ریخته‌گری شماره یک شرکت جهان فولاد سیرجان با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون و 200 هزار تنی بیلت با مقطع مربع با حجم سرمایه‌گذاری 11 هزار و 500 میلیارد ریالی و اشتغال‌زایی مستقیم 750 و غیرمستقیم 2250 نفری، خط 2 کارخانه احیاء مستقیم مگامدول (کوثر) شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر با ظرفیت تولید سالیانه 2 هزار تنی آهن اسفنجی با حجم سرمایه‌گذاری 4 هزار و 370 میلیارد ریالی و اشتغال‌زایی مستقیم 220 و غیرمستقیم 880 نفری و واحد بخار نیروگاه گل گهر شرکت گهر انرژی سیرجان با ظرفیت تولید 160 مگاواتی با حجم سرمایه‌گذاری 135 میلیون یورویی و اشتغال‌زایی مستقیم 60 و غیرمستقیم 100 نفری، 3 طرحی هستند که در منطقه معدنی و صنعتی گل‌گهر افتتاح شد.

همچنین به صورت همزمان با افتتاح این سه طرح توسعه ای، طرح های صنعتی و معدنی شرکت صنعتی و معدنی گل گهر نیز در این سفر به بهره‌برداری رسید که می توان به شرکت گهر زمین با سرمایه‌گذاری صد میلیارد ریالی و اشتغال‌زایی مستقیم 30 و غیرمستقیم 90 نفری، پست 230 به 33 کیلو ولتی شرکت صنعتی و معدنی گل گهر با سرمایه‌گذاری 690 میلیارد ریالی و اشتغال‌زایی مستقیم 10 و غیرمستقیم 38 نفری، پست 400 به 33 کیلوولت شرکت جهان فولاد با سرمایه‌گذاری 710 میلیارد ریالی و اشتغال‌زایی مستقیم 20 و غیرمستقیم 60 نفری، پست 400 به 230 کیلوولت نیروگاه سیرجان با سرمایه‌گذاری 1190 میلیارد ریالی و اشتغال‌زایی مستقیم 25 و غیرمستقیم 60 نفری، کارخانه بریک‌سازی سرد شرکت جهان فولاد سیرجان باسرمایه‌گذاری 5 میلیون یورویی و اشتغال‌زایی مستقیم 10 و غیرمستقیم 30 نفری، کارخانه بریک‌سازی سرد شرکت کاویان گهر سیرجان با سرمایه‌گذاری 1010 میلیارد ریالی و اشتغال‌زایی مستقیم 17 و غیرمستقیم 40 نفری اشاره کرد.

همچنین طرح‌های انتقال آب، مواد و انرژی، بهبود کیفیت، تجهیزات نوین کنترلی، سنگ‌شکنی، احداث سد باطله مخازن آب و بازیافت آب شامل 16 طرح، شرکت صنعتی، معدنی گل گهر با سرمایه‌ با مجموع سرمایه گذاری ۳۴۰۰ میلیارد ریالی و اشتغالزایی مستقیم ۱۲۸ و غیر مستقیم ۳۲۷ نفری از دیگر طرح های افتتاحی این شرکت است که به بهره برداری رسید.

 

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی طرح های صنعت آب و برق استان کرمان

همچنین طرح‌های صنعت آب و برق استان کرمان نیز در سفر رئیس جمهوری به این استان افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد. افتتاح مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کرمان با اعتبار 200 میلیارد ریالی و اشتغال زایی 50 نفر، 2 نیروگاه خورشیدی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و اعتبار 740 میلیارد ریالی و با اشتغال‌زایی 45 نفر، بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی گهران با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و اعتبار 140 میلیون یورویی و اشتغال‌زایی 30 نفر و طرح افزایش ظرفیت پست 132.20 کیلووات با اعتبار 270 میلیارد ریالی از طرح‌هایی مرتبط با وزارت نیرو بود که افتتاح شد.

همچنین عملیات اجرایی ایجاد تأسیسات فاضلاب شهر زرند با اعتبار 2170 میلیارد ریالی، طرح ایجاد تأسیسات فاضلاب شهر کرمان با اعتبار 13 هزار 960 میلیارد ریالی و اشتغال‌زایی 800 نفر و احداث 4 پست 230 و 132 کیلووات با اعتبار 2540 میلیارد ریالی آغاز شد. با آغاز عملیات اجرایی ۴۱ طرح اقتصادی  و صنعتی؛ مردم استان کرمان به تسریع در روند اشتغالزایی امیدوارتر شده اند.

برچسب‌ها:

نظر شما