شناسهٔ خبر: 36437046 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

یحیی کمالی‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

ثبت اموال مسئولان به سلامت آنان کمک می‌کند/ کلیه اموال منقول و غیرمنقول باید در سامانه اموال مسئولان ثبت شود

نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: اموال منقول هم باید در سامانه ثبت اموال مسئولان ثبت شود و اگر ثبت نشود، اشکال است. این موضوع مانند این است که پول را در سامانه ثبت نکنند و هر آنچه را دارند بفروشند و تبدیل به پول کنند و بگویند من هیچ چیزی ندارم!

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| یحیی کمالی‌پور، نماینده جیرفت و نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین، با تاکید بر لزوم ثبت اموال مسئولان گفت: ثبت اموال مسئولان یکی از خواسته‌های مردم است و به شفاف‌سازی و سلامت مسئولان کمک می‌کند. زمانی که مسئولان اموال‌شان را در معرض دید مردم بگذارند مطمئناً نگاه منفی مردم نسبت به مسئولان از بین می‌رود. حتی اگر کسی اموالی داشته باشد که در داشتن آن اموال برای مردم سوالی پیش بیاید، با اطلاع‌رسانی و توضیحی می‌تواند آن ابهامات و تهدیدات را برطرف کند.

 

او ادامه داد: آنچه تاکنون مغفول مانده و در قانون اساسی ما آمده و یکی از اصول مترقی قانون اساسی محسوب می‌شود این است که قانون «از کجا آورده‌ای» را مد نظر قرار دهیم و مخاطب اصلی آن هم در نظام مقدس جمهوری اسلامی مسئولان هستند که باید اموال‌شان را ثبت کنند.

 

این نماینده مجلس تاکید کرد: ثبت اموال مسئولان حرکت خوبی است، اما گاهی این تفکرهای خوب و حرکت‌های خوب و قوانین خوب به لحاظ فقدان زیرساخت‌های مناسب ماهیت خود را از دست می‌دهند؛ برای مثال ما بهترین قانون را تصویب می‌کنیم اما زمانی که ساز و کار اجرای قانون را نداشته باشیم یا این قانون عملاً اجرایی نمی‌شود یا ابتر اجرا می‌شود یا در اجرا افراد دچار انحراف می‌شوند. اکثر چالش‌هایی که در کشور داریم ناشی از همین موارد است.

 

کمالی‌پور با اشاره به ابهامات قانون ثبت اموال مسئولان گفت: از زمانی که سامانه ثبت اموال مسئولان رونمایی شده تاکنون هنوز هیچ پایگاه مشخص و مدونی وجود ندارد که اموال مسئولان ثبت شود. قرار بود ظرف مدت 2 هفته این سامانه در مجلس راه‌اندازی شود، اما تاکنون این سامانه راه‌اندازی نشده است. عملاً هیچ ساز و کار اجرایی مناسبی هم برای ثبت اموال مسئولان تعریف نشده که مخاطب این سامانه چه کسانی هستند و دامنه شمول آن چه کسانی را در بر می‌گیرد. در نهایت مواردی وجود دارد که سوال‌برانگیز است.

 

او خاطرنشان کرد: ثبت اموال مسئولان شروع خوبی است و حتی به صورت ناقص باید شکل بگیرد و در ادامه مسیر بتوانیم نواقص آن را برطرف و زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن آن را فراهم کنیم. گرچه ضرورت بر این است که ابتدا زیرساخت را مهیا کنیم و بعد قانون را اجرا کنیم.

 

نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، با اشاره به اینکه سامانه ثبت اموال مسئولان بخشی برای ثبت‌ اموال منقول ندارد، تاکید کرد: در فرمی که به نمایندگان دادند در سایر موارد می‌توان اموالی همچون پول نقد، طلا و جواهر و... را نوشت. به صورت مشخص قسمتی برای ثبت اموال منقول دیده نمی‌شود، اما مانعی وجود ندارد و سامانه آمادگی دارد که اموال منقول و غیرمنقول را ثبت کند.

 

کمالی‌پور با تاکید بر لزوم ثبت کلیه اموال مسئولان در سامانه توضیح داد: اموال منقول هم باید در سامانه ثبت اموال مسئولان ثبت شود و اگر ثبت نشود، اشکال است. این موضوع مانند این است که پول را در سامانه ثبت نکنند و هر آنچه را دارند بفروشند و تبدیل به پول کنند و بگویند من هیچ چیزی ندارم! این موضوع نقص جدی و اساسی است. کلیه آنچه را که یک شخص می‌تواند داشته باشد باید در سامانه ثبت کند و نهایتاً گریز از قانون هم نداشته باشد. افراد حقوقی را دریافت می‌کنند و درآمدی دارند که کلیه درآمدها باید در سامانه ثبت اموال مسئولان قید شود.

 

او در پایان گفت: اگر اموال منقول مسئولان ثبت نشود، مشکل بزرگی است و مصداق این مطلب می‌شود که قانون به صورت کامل به اجرا درنمی‌آید. اگر اسمی از اموال منقول در سامانه نیاوردند به دلیل این است که سازوکار کنترل و رصد آن را ندارند، اما بالطبع فرقی میان اموال غیرمنقول و منقول وجود ندارد و کلیه اموال باید در سامانه ثبت شود.

 

نظر شما