شناسهٔ خبر: 36436321 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

شورای نگهبان باشگاه سیاسی نیست

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه این شورا یک باشگاه سیاسی نیست، گفت: شورای نگهبان هیچ مانعی برای شنیدن نظرات و انتقادات گروه‌های مختلف ندارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
عباس علی کدخدایی امروز در نشست خبری که در مجتمع اقامتی ولایت مشهد برگزار شد، در خصوص مصوبه تابعیت فرزندان از مادر ایرانی و پدر خارجی، گفت: مصوبه‌ای که اعلام رسمی شده است و در فضای کشور نیز بازتاب زیادی داشته، تعیین تکلیف تابعیت فرزندان، حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی بوده که مغایرت نداشتن آن با شرع اعلام شده است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: از آنجا که تخلفات رئیس جمهور به استناد بند ۱۰ اصل ۱۱۰ قانون اساسی توسط دیوان عالی کشور بررسی می‌شود، ارسال گزارش تخلفات رئیس جمهور به قوه قضائیه برای بررسی در دادسرای عمومی، مغایر بند ۱۰ اصل ۱۱۰ قانون اساسی است.

وی گفت: از آنجا که طرح استفساریه تبصره یک ماده ۱۳ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، تفسیر نیست و قانون‌گذاری جدید محسوب می‌شود، مغایر اصل ۷۳ قانون اساسی و نظریه تفسیری شورای نگهبان در تاریخ ۱۰ خرداد ۷۶ از این اصل شناخته شد.

کدخدایی با اشاره به بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی در ۲۰ مهرماه در شورای نگهبان، افزود: انتقال وظایف مذکور در ماده یک قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی به وزارتخانه‌های ذیربط بدون تعیین دقیق وظایف هر کدام از وزارتخانه‌ها، مغایر اصول ۸۵ و ۱۳۳ شناخته شد.

وی با اشاره به لایحه الحاق دولت به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و امینی مدیریت پسماند پرتوزا، گفت: با توجه به اصلاحات انجام شده، بند ۴ ماده ۶ و بند ۴ ماده ۱۳ در اختیار قراردادن داده‌های کلی مرتبط با تاسیسات به طرف‌های متعهد مجاور و همچنین ماده ۳۲ در خصوص تکلیف طرف‌های متعاهد به ارائه گزارش ملی در خصوص موضوعات مذکور از جهت ایجاد زمینه برای نفوذ اجانب مغایر بند ۵ اصل سه قانون اساسی شناخته شد.

وی در خصوص لایحه وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، افزود: لازم است در ماده یک، کلیه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان به رعایت احکام و ارزش‌های اسلامی و شئون انقلاب اسلامی مقید شود. تعیین اهداف، سیاست‌ها و خط مشی‌های مربوط به امور فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی جوانان و... از وظایف و اختیارات شورای عالی جوانان قلمداد شده است.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، گفت: اختصاص یک درصد از درآمد شرکت‌ها و بانک‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت در قانون بودجه سنواتی به موارد مذکور در این ماده، به جهت تحدید صلاحیت دولت در تهیه و تدوین لایحه بودجه، مغایر اصل ۵۲ قانون اساسی شناخته شد. همچنین میزان مذکور از درآمد شرکت‌ها، بانک‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت از جهت ایجاد تبعیض میان سهامداران خصوصی شرکت‌ها و بانک‌های دولتی و سهامداران شرکت‌ها و بانک‌های خصوصی مغایر بنده ۹ اصل ۳ قانون اساسی شناخته شد.

وی در خصوص لایحه کمک به ساماندهی پسماند‌های عادی با مشارکت بخش غیردولتی، افزود: ماده ۲ از جهت مشخص نبودن ضابطه تعیین تعرفه پسماند برای مشترکین پرمصرف برق ابهام دارد که پس از رفع ابهام، اظهار نظر خواهد شد. همچنین در ماده سه، اطلاق تصویب شرایط مربوط به تکلیف شهرداری‌های حوزه تاسیسات تبدیل پسماند به انرژی توسط شورای اقتصاد مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد.

کدخدایی با اشاره به نظر فق‌های شورای نگهبان در خصوص طرح ساماندهی صنعت خودرو کشور، گفت: در ماده ۷، تعیین مسئولیت و ضمان به میزان دخالت عامل مغایر با موازین شرع شناخته شد. توضیح آنکه بر اساس موازین شرعی، در صورتی که واردکننده یا سازنده سبب اقوی باشد، ضامن کل خسارات و تلفات حادثه خواهد بود و در صورتی که راننده و مباشر سبب اقوی یا مساوی در حادثه باشد، شامل کل خسارات و تلفات حادثه خواهد بود.

کدخدایی درخصوص روند انتخابات افزود: هیئت مرکزی انتخابات کار خود را شروع کرده و در حال حاضر تمام هیئت‌های استانی و شهرستانی شکل گرفته است.

وی گفت: ورود به انتخابات شورا‌ها و نظارت بر این انتخابات، وظیفه شورای نگهبان نیست؛ با این حال گزارشاتی داریم که انتخابات شورا‌ها دچار مشکل شده است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در خصوص انتخابات الکترونیکی افزود: این امر یک الزام قانونی است و می‌تواند محاسنی همچون سرعت و دقت شمارش را به همراه داشته باشد. اما باید اشکالات مربوط به امنیت آرای مردم مرتفع گردد و زمینه امنیت این روش لحاظ شود در غیر این صورت به روش‌های قدیمی باز می‌گردیم.

وی در خصوص زمینه‌سازی حضور همه صلایق در انتخابات، گفت: وظیفه ما پاسداری از حقوق مردم و حق‌الناس است و این موضوع تنها از رهگذر اجرای صحیح قوانین امکان پذیر است. در ارتباط با انتخابات، پاسداری از حقوق و آزادی از طریق اجرای صحیح قوانین انتخابات محقق می‌شود.

کدخدایی افزود: موضع شورای نگهبان با اصلاح‌طلبان تا زمانی که سازوکارهایشان موجب اختلال و دخالت در وظایف دستگاه‌های متولی انتخابات نشود، مغایرت ندارد.

وی همچنین در خصوص اتهامات و پرونده‌های برخی نمایندگان مجلس گفت: عملکرد نمایندگان در طول چهارسال نمایندگی آن‌ها مورد رصد قرار می‌گیرد و اگر موجبات سلب نمایندگی آن‌ها ایجاد شود، این سلب نمایندگی انجام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص گفتگو با اصلاح‌طلبان افزود: شورای نگهبان یک باشگاه سیاسی نیست و نظرات همه گروه‌های مختلف سیاسی لحاظ می‌شود. ما جلساتی را از هر ۲ گروه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان داریم و شورای نگهبان هیچ مانعی برای شنیدن نظرات و انتقادات گروه‌های مختلف ندارد.

کدخدایی در خصوص وجود سهم خاصی برای اصلاح طلبان و اصولگرایان در انتخابات، گفت: ما باشگاه و حزب سیاسی نیستیم و سهمی در نظر نگرفته‌ایم. اگر فرد داوطلب برای نمایندگی با اصل‌های قانون انتخابات منطبق باشد، پذیرفته است و دسته‌بندی خاصی نداریم.

در خصوص مقاماتی که در قانون اساسی احکام خاصی برای عزل یا برکناری ذکر شده است، مغایر آن اصول در قانون اساسی شناخته شد و در ماده ۳ با توجه به اینکه عبارت سلب اعتماد در اصل ۸۹ قانون اساسی مورد استفاده نیست، باید به عبارت رای عدم اعتماد اصلاح شود.

وی با اشاره به لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، افزود: با توجه به اینکه اطلاق موضوع مورد ایراد شورای نگهبان کماکان پابرجا است، صدر بند ۱ نظریه سابق شورا همچنان واجد ایراد است، علاوه بر این ایراد سابق این شورا در خصوص مغایرت ماده یک با اصل ۸۵ قانون اساسی به علت عدم تعیین سقف مبلغ حق بیمه توسط مجلس شورای اسلامی نیز کماکان باقی است.

گدخدایی گفت: در ماده ۵ اطلاق الزام بیمه کردن ساختمان‌های مسکونی و پرداخت بخشی از حق بیمه توسط مالکان، نسبت به افرادی که توان مالی برای پرداخت ندارند، مغایر با موازین شرع دانسته شد.
 
<div id="video-display-embed-code_248905" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/744652/248905?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما