شناسهٔ خبر: 36435776 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

رو در رو با شهردار منطقه ۶ در حضور معتمد محله

دیدار مردمی دوشنبه ها از ساعت ۹ آغاز می‌شود، اما زمان پایان آن مشخص نیست. ملاقاتی که بی‌واسطه و چهره به چهره انجام می‌شود و مردم از مشکلاتشان می‌گویند. ملاقات‌های مردمی «تورج فرهادی» شهردار منطقه ۶ با مناطق دیگر تفاوت دارد.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده:  نخست اینکه در این ملاقات‌ها پرونده مراجعه‌کنندگان با همه جزئیات همراه با عکس و نقشه از طریق نمایشگرهای داخل سالن نمایش داده می‌شود. دوم، حضور معتمد اهالی است که مطالبات شهروندان و مصوبات جلسه را پیگیری می‌کند. این ۲ ویژگی در ملاقات‌های مردمی شهردار منطقه ۶ را از سایر مناطق متمایز می کند.

مردم با پوشه‌ها رنگی در دست روی صندلی‌ها نشسته‌اند. پس از ۵ دقیقه، «تورج فرهادی» ، شهردار منطقه همراه با معاون شهرسازی و معماری، رئیس اداره املاک و مسئول اجرای احکام شهرداری منطقه، وارد سالن کنفرانس شهرداری منطقه ۶ می‌شود. «جمشید رحمانی‌پناه»، معتمد مردم و نماینده شهروندان همراه فرهادی وارد سالن می‌شود و روی صندلی سمت راست می‌نشیند. «علی برمو» مسئول واحد ارتباطات مردمی براساس لیستی که در دست دارد شهروندان را صدا می‌زند و آنها را به سمت صندلی کنار شهردار راهنمایی می‌کند. پرونده با همه جزئیات و همراه با عکس و نقشه روی نمایشگرها، نمایش داده می‌شود.

 شهروندان یکی پس از دیگری می‌آیند و مشکلاتشان را می‌گویند و شهردار گوش می‌دهد و پس از گفت‌وگو و بررسی با کارشناسان مربوط دستور پیگیری‌های لازم را می‌دهد. مردم به قول خودشان با کلی شکایت آمده‌اند اما هنگام خروج، نسبتاً راضی به نظر می رسند.

احمدی یکی از مراجعه‌کنندگان می‌گوید: «شهردار منطقه به تازگی منصوب شده است. در دیدار امروز مشخص شد که او می‌خواهد مشکلات مردم را برطرف کند و امیدوارم تا آخرین روز مسئولیتش همین سیاست را پیش بگیرد.» ریاحی مراجعه‌کننده دیگری است که پس از دیدار با شهردار می‌گوید: «وقتی شهردار منطقه این چنین با احترام رفتار می‌کند، شهروندان به رفع مشکلاتشان بیشتر امیدوار می‌شوند و از سوی دیگر احساس تعلق به محل سکونتشان بالا می‌رود.» جمشید رحمانی‌پناه نماینده مردم در ملاقات‌های مردمی می‌گوید: «چندین سال است که شورایار و دبیر دبیران منطقه هستم. در جلسات شهرداری حضور دارم اما شهردار مصرّانه خواستار این است که در همه ملاقات‌های مردمی حاضر باشم. حضور من در این جلسات نشان می‌دهد شهردار منطقه قصد دارد از طریق جلب مشارکت‌های مردمی مسائل و مشکلات محله‌ها و شهروندان را برطرف کند. این می‌تواند زمینه اتفاق‌های خوب در منطقه باشد.»

هدف، افزایش مشارکت های اجتماعی

به‌طور میانگین، دوشنبه‌های هر هفته، بیش از ۳۰ پرونده در ملاقات‌های مردمی از سوی شهردار منطقه بررسی می‌شود. شهردار منطقه در دیدارهای مردمی مدام به تکریم ارباب رجوع تأکید می‌کند و می‌گوید: «شهرداری نهاد خدمتگزار به مردم است و اگر شهروندان نباشند ضرورتی برای فعالیت این نهاد نیست. بنابراین تکریم ارباب رجوع باید سرلوحه کار مسئولان شهری باشد.» در جلسه دیدار با شهردار، شهروندی از رفتار مدیران نواحی گلایه می‌کند و شهردار بلافاصله دستور پیگیری می‌دهد و به مراجعه‌کننده می‌گوید: «توهین، جایی در شهرداری ندارد. شهرداری قانون دارد و مدیران براساس قانون و در کمال ادب و احترام باید با شهروندان برخورد کنند.» او با ابراز تأسف از برخورد نامناسب برخی از همکاران در شهرداری می‌گوید: «همه ما در نهاد شهرداری خدمتگزار مردم هستیم و برای برطرف کردن مشکلات آنها البته در چهارچوب قانون، باید تلاش کنیم.» پیگیری مشکلات مطرح شده در جلسات گذشته، موضوع دیگری است که شهردار قلب پایتخت به آن اشاره و عنوان می‌کند: «دستورات داده شده در جلسات گذشته نباید در روند اداری خاک بخورند و بلاتکلیف بمانند. مردم گرفتارند و باید کارهایشان در کمترین زمان انجام شود.» او می‌گوید: «این ملاقات‌ها که چهره به چهره انجام می‌شود یکی از نقاط قوت مدیریت شهری در برقراری ارتباط با شهروندان محسوب می‌شود. با همین دیدارهای مردمی است که از یک سو مشکلات مردم و محله‌ها برطرف می‌شود و از سوی دیگر اعتماد شهروندان به مسئولان افزایش می‌یابد. همین دیدارهای بی‌واسطه است که شکاف‌های میان مردم و مسئولان را از بین می‌برد و صمیمیت ایجاد می‌کند. با همین دیدارها و ملاقات‌های حضوری است که مردم به مشارکت‌های اجتماعی ترغیب می‌شوند و باور می‌کنند که مسئولان از جنس خودشان هستند و برای‌آبادتر شدن محله‌ها با آنها همراه می‌شوند.»

ثبت‌نام از طریق سامانه با احراز محل سکونت

سال‌های گذشته، شهروندان به دفتر روابط‌عمومی شهرداری منطقه می‌رفتند و برای دیدار با شهردار ثبت‌نام می‌کردند. اما اکنون مدتی است که این روند تغییر کرده است. شهروندان برای ملاقات با شهردار باید در سامانه ثبت‌نام و کد رهگیری دریافت کنند. «علی برمو»، مسئول ارتباطات مردمی شهرداری منطقه ۶ می‌گوید: «پیش از هر چیزی سکونت شهروندان در منطقه باید محرز شود. بنابراین متقاضیان برای ثبت‌نام علاوه بر کارت ملی باید سند مالکیت همراه داشته باشند.» اهالی در واحد ارتباطات مردمی مشکل خود را مطرح و مشخصات فردی همراه با موضوع مطرح شده در قالب فرم ویژه در سامانه ثبت می‌شود. به گفته برمو، این کارها زمینه باز شدن پرونده برای متقاضی است: «فرم ثبت‌نام به حوزه مربوطه مانند معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، شهرسازی و معماری، فنی و عمران یا اجتماعی و فرهنگی ارجاع داده می‌شود. کارشناسان موضوع ثبت شده را بررسی و خلاصه‌ای از پرونده را تهیه و به واحد ارتباطات مردمی ارسال می‌کنند. پس از این کار تاریخ و ساعت ملاقات تعیین و از طریق پیامک و تماس تلفنی به شهروندان اطلاع داده می‌شود.» به گفته برمو، اهالی برای حضور در ملاقات‌های مردمی می‌توانند همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۶:۳۰ به واحد ارتباطات شهرداری در میدان سید جمال‌الدین اسدآبادی مراجعه کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما