شناسهٔ خبر: 36434400 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

مسکن مقرون به صرفه در آمریکا (۳)

تامین مالی مستاجران برای دستیابی به مسکن عمومی در آمریکا

پس از شکست آمریکا در ایجاد مسکن عمومی در دهه ۱۹۸۰ و افزایش بد مسکنی در این کشور، کنگره این کشور با ایجاد کمیسیون ملی مسکن، برای آسیب شناسی پروژه‌های مسکن عمومی اقدام نمود. در همین راستا برنامه HOPE VI ارائه شد و حول آن، سازوکارهایی برای تامین مالی مستاجران ارائه گردید. با اجرایی شدن این برنامه، تامین مالی پروژه‌ها پیشرفت کرد و بخش‌ خصوصی، نقش اصلی را در تامین سرمایه‌ ساخت مسکن‌ عمومی ایجاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز کنگره آمریکا در سال ۱۹۸۹ به منظور بررسی مسکن عمومی در این کشور، کمیسیون ملی مسکن را تاسیس کرد. این کمیسیون به منظور رفع مسئله بد مسکنی، برنامه «فرصت مسکن برای مردم در همه جا»[۱] موسوم به HOPE VI را به عنوان اقدام ملی پیشنهاد داد. سه بخش کلی پیشرفت‌های فیزیکی، پیشرفت های مدیریتی و خدمات عمومی و اجتماعی جزو اهداف این برنامه بود.

در این راستا در سال ۱۹۹۳، دپارتمان توسعه مسکن و توسعه شهری ایالات متحده آمریکا (HUD)  برنامه HOPE VI را برای تغییر شکل پروژه‌های مسکن عمومی در محله هایی با درآمدهای گوناگون اجرایی نمود. در ادامه در سال ۲۰۱۰، این کشور برنامه برگزیده منطقه ای[۲] را به منظور موفقیت برنامه HOPE VI  با استفاده از نوآوری‌های جدید و گستره منفعت بالا، برای مشارکت‌های عمومی–خصوصی ایجاد کرد.

اهداف اساسی برنامه HOPE VI در بخش مسکن آمریکا

از طریق برنامه HOPE VI و مشارکت سازمان‌های محلی مسکن، بازسازی ناحیه‌های متروکه و ویران در سراسر کشور آمریکا و تبدیل آن به خانه‌های جذاب و باکیفیت، خیابان‌ها، پارک‌ها و مکان‌های عمومی در دستور کار قرار گرفت تا نیازهای اقتصادی و اجتماعی ساکنان را بر طرف نماید. یارانه‌های اعطا شده در برنامه HOPE VI باعث تغییر شکل پروژه‌های مسکن عمومی شد. در واقع با این کار مردم با درآمدها و مصارف مختلف، به همسایگی هم در آمد و در نتیجه امکان کار، مشارکت اجتماعی و زمینه رشد بیشتر برای همه افراد به خصوص کم درآمد‌ها به وجود آمد.

دپارتمان توسعه مسکن و شهری آمریکا با اجرای این برنامه، طراحی‌ها، برنامه ریزی‌ها و استاندارد‌های اجتماعی در سراسر آمریکا را بهبود داد. در واقع این سازمان از شرکت‌های متولی مسکن خواست تا همزمان با تجاربی که آن‌ها با اجرای این برنامه بدست می‌آورند، مولفه‌های شهرسازی برنامه HOPE VI مانند دسترسی‌ها، خدمات روبنایی، ساخت مناظر و فضاهای عمومی، ارتقا بخشند. علاوه بر این برای شرکت‌های سازنده مسکنی که بیشترین تعداد واحدهای تخریب شده و آماده ساخت را داشتند، تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شد.

در برنامه HOPE VI اهداف اساسی شامل تغییر شکل فیزیکی مسکن عمومی، ایجاد خدمات جامع به منظور توانمندسازی ساکنین، کاهش تمرکز فقر از طریق جایگزینی یا مکان یابی مسکن عمومی در ناحیه های ثروتمند‌تر و بهبود جوامع با درآمدهای مختلف، ایجاد مشارکت با آژانس‌ها، دولت‌های محلی، سازمان‌های غیرانتفاعی و کسب وکار‌های خصوصی برای تامین مالی خرید مسکن در آمریکا بوده است.

تامین مالی مسکن عمومی در برنامه آمریکا

در پی تغییرات قانونی ایجاد شده برای ساخت مسکن اجتماعی تحت برنامه HOPE VI، تغییرات بنیادی در ساز و کار تامین مالی مسکن در آمریکا مورد نیاز بود. پیش از اجرای این برنامه، دولت فدرال تمام هزینه‌های ساخت این گونه واحد‌های مسکونی را فراهم می‌نمود. محدودیت‌های سختگیرانه در هزینه تمام شده مسکن عمومی، ساخت مسکن با کیفیت و استاندارد که با بازار مسکن قابل رقابت باشد را مختل می‌نمود و اداره‌های مسکن عمومی و سرمایه گذاران و وام دهندگان را برای ورود به این حوزه دلسرد می‌کرد.

با اجرایی شدن این برنامه، تامین مالی پروژه‌ها پیشرفت کرد و بخش‌ خصوصی، نقش اصلی را در تامین سرمایه‌ ساخت مسکن‌ عمومی ایجاد کرد. دپارتمان توسعه مسکن آمریکا به منظور اطمینان بیشتر مستاجران، با استفاده از تسهیلات، سهام بخش خصوصی، یارانه‌های فدرال و سرمایه‌های بخش خیریه، توسعه دهندگان را به منظور آوردن دارایی‌های خود جهت تامین بودجه برنامه ‌HOPE VI حمایت کرد. علاوه بر این، این دپارتمان از بیمه فدرال مسکن به منظور تحریک استفاده از وام مسکن در ناحیه‎‌هایی که ده‌ها سال در آن سرمایه گذاری نشده بود، بهره برد.

پینوشت:

[۱] HOPE VI: Housing Opportunities for People Everywhere

[۲] CNP: Choice Neighborhood Program

منابع:

پایگاه تحلیلی ری-ایمیج plink.ir/6EbNN

پایگاه اطلاع رسانی وزارت مسکن آمریکا plink.ir/z5VLJ

کنگره شهرسازی نوین آمریکا plink.ir/01DaS

انتهای پیام/ راه و ساختمان

نظر شما