شناسهٔ خبر: 36423694 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

کفه سنگین بردها به سمت یوزها؛

به‌یادماندنی‌ترین دیدارهای ایران و عراق +تاریخچه کامل و عکس و جدول

در آستانه بیست و نهمین رویارویی تاریخ تیم های ملی فوتبال کشورمان و عراق به بررسی دقیق و جزء به جزء روزها و گلزنان دیدارهای دو تیم به اضافه تورنمنتهای مربوط به مصاف های دو تیم پرداختیم.

صاحب‌خبر -

سرویس ورزش مشرق – تیم های ملی فوتبال ایران و عراق روز پنجشنبه ۲۳ آبان ماه جاری باید در امان پایتخت کشور اردن به مصاف هم بروند. این دیدار در چارچوب دور مقدماتی مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به دلیل ناآرامی های این هفته های کشور عراق به میزبانی این کشور اما در کشور ثالث برگزار می شود. فیفا با برگزاری این مسابقه در عراق مخالفت کرده و AFC با پیشنهاد دادن دو کشور قطر و اردن عراق را ملزم به برگزاری مسابقه در کشور ثالث کرد.

در ادامه به بررسی آمار تقابل های دو تیم از سال ۱۳۴۱ تاکنون پرداختیم. با این توضیح که مسابقات برگزار شده را از آخرین دیدار به اولین دیدار می رویم.

*بهترین برد ایران!

بهترین برد ایران در برابر عراق کسب نتیجه ۴ بر صفر است که در سال ۱۳۴۲ با گلهای حمید شیرزادگان(۳) و مصطفی عرب حاصل شد. بهترین برد عراق در برابر ایران هم کسب نتیجه ۲ بر ۱ بوده و هرگز نتوانسته با اختلاف بیش از یک گل تیم ملی کشورمان را شکست بدهند.

بیشتر بخوانید:
 

یک آمار امیدوارکننده از دیدارهای ایران و عراق در امان
 

فرصت طلایی آزمون برای شکستن رکورد علی دایی

*کفه سنگین پیروزیهای ایران!

از مجموع ۲۸ بازی برگزار شده بین دو تیم، تیم ملی کشورمان در ۱۶ دیدار انجام شده (%۵۷.۲) برنده زمین را ترک کرده و تنها در ۵ دیدار (%۱۷.۸) مقابل این حریف چغر تن به شکست داده است. در ۷ مسابقه هم نتیجه مساوی رقم خورده است یعنی ۲۵ درصد دیدارها.

*۱۴ بازی در زمین بی طرف!

نیمی از دیدارهای تیم ملی کشورمان رودرروی عراق در زمین های بی طرف برگزار شده است. مسابقاتی که در قالب جام ملتهای آسیا، مسابقات غرب آسیا، مقدماتی جام جهانی و دیدارهای دوستانه برگزار شده است. از این تعداد ۷ بار تیم ملی کشورمان برنده زمین را ترک کرده و تنها ۴ بار به این تیم باخته است.

دو تیم از این ۱۴ دیدار ۴ بار در خاک اردن به مصاف هم رفته اند که ۳ برد سهم تیم ایران بوده و یک مسابقه به تساوی انجامیده است.

*آمار بازی‌های ایران و عراق از آخرین دیدار در جام ملتهای ۲۰۱۹ امارات تا اولین بازی در امجدیه تهران در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۴۱ به شرح زیر است:

* بازی شماره ۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶ – ایران ۰ – ۰ عراق/ جام ملتهای آسیا ۲۰۱۹، ورزشگاه آل مکتوم دوبی

* بازی شماره ۲۷ -  ۱۳۹۵/۱۲/۲۸ - ایران ۰ - ۱  عراق/ دیدار دوستانه، ورزشگاه آزادی تهران- گل: سعد عبدالامیر

* بازی شماره ۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳- ایران (۵) - (۷) ۳ عراق/ جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵، ورزشگاه کانبرا استرالیا- گل‌ها: سردار آزمون، مرتضی پورعلی گنجی، رضا  قوچان‌نژاد برای ایران و یاسین،  محمود، اسماعیل برای عراق (فیلم این دیدار را اینجا ببینید)

یکی از جنجالی‌ترین دیدارهای ایران و عراق در مرحله یک چهارم‌نهایی جام‌ملتهای آسیا ۲۰۱۵ شکل گرفت. ایران در نیمه اول تیم برتر میدان بود و با یک گل از حریف پیش افتاد و چند بار فرصت افزایش گلهای زده خود را داشت تا اینکه در آخرین ثانیه‌های نیمه اول، مهرداد پولادی با یک حرکت بچه‌گانه کارت قرمز دریافت کرد و تیم ده نفره شد. در نیمه دوم ورق بازی به نفع عراق برگشت و توانست در پایان ۹۰ دقیقه بازی را به تساوی بکشانند. در ابتدای وقت اضافی عراق از ایران پیش افتاد ولی تیم ملی موفق به جیران آن شد. عراق در دقیقه ۱۱۶ صاحب ضربه پنالتی شد که با گل کردن این پنالتی به نظر می‌رسید ایران فرصتی برای جبران ندارد ولی شاگردان کی‌روش سراپا حمله شدند تا در دقیقه ۱۱۹ بازی گل مساوی به ثمر رسید و این بازی با تساوی ۳-۳ به ضربات پنالتی کشیده شد. جدال ماراتن‌گونه دو تیم در ضربات پنالتی نیز مارتن وار دنبال شد و تکلیف برنده در ضربه پنالتی هفتم مشخص شد. اما حتی ضربات پنالتی هم به معنای پایان این نبرد نفس‌گیر نبود و پس از بازی شائبه دوپینگی بودن علاء عبدالزهرا مطرح شد که البته این مسئله اثبات شد و عراق به نیمه‌نهایی این مسابقات راه یافت.

* بازی شماره ۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴- ایران ۱-۰ عراق/ بازی دوستانه، ورزشگاه وساوت ولز استرالیا- گل‌: سردار آزمون

* بازی شماره ۲۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۱- ایران ۲- ۱ عراق/ جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱، ورزشگاه احمد بن علی قطر- گل‌ها: رضایی و مبعلی برای ایران و محمود برای عراق

* بازی شماره ۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹- ایران  ۲ - ۱ عراق/ فوتبال غرب آسیا ۲۰۱۰، ورزشگاه شاه عبداله اردن - گل‌ها: حسینی و غلامی برای ایران و مصطفی کریم برای عراق

* بازی شماره ۲۲ - ۱۳۸۶/۰۴/۰۳- ایران  ۲ - ۱  عراق/ فوتبال غرب آسیا ۲۰۰۷،  ورزشگاه بین‌المللی امان اردن- گل‌ها: بادامکی و بیک‌زاده برای ایران و سدیر برای عراق

* بازی شماره ۲۱ - ۱۳۸۶/۰۳/۲۶- ایران  ۰ - ۰ عراق/ فوتبال غرب آسیا ۲۰۰۷، ورزشگاه بین‌المللی امان اردن

* بازی شماره ۲۰ - ۱۳۸۵/۰۷/۱۲- ایران  ۲ - ۰ عراق/ جام ال‌جی، ورزشگاه بین‌المللی امان- گل‌ها: رضایی و مهدی رجب‌زاده

* بازی شماره ۱۹ - ۱۳۸۳/۰۴/۰۳- ایران  ۲ - ۱  عراق/ فوتبال غرب آسیا ۲۰۰۴، ورزشگاه آزادی تهران- گل‌ها: نکونام و برهانی برای ایران و مناجد برای عراق

* بازی شماره ۱۸ - ۱۳۸۲/۵/۲۲- ایران  ۰ - ۱  عراق/ جام ال‌جی، ورزشگاه آزادی تهران- گل: جاسم سوادی

* بازی شماره ۱۷ - ۱۳۸۱/۶/۱۴— ایران ۰ (۵) - (۶)۰ عراق/ فوتبال غرب آسیا، ورزشگاه عباسیون دمشق

* بازی شماره ۱۶ - ۱۳۸۰/۷/۲۰- ایران  ۲ - ۱  عراق/ مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ ورزشگاه آزادی تهران- گل‌ها: مهدوی‌کیا و علی کریمی برای ایران و قحطان برای عراق (فیلم این دیدار را اینجا ببینید)

یکی از حساس‌ترین بازیهای بین ایران و عراق در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ بود. ایران رقابت نزدیکی با عربستان برای صعود به جام جهانی داشت. این بازی، دیدار ماقبل آخر ایران بود و ایران در صورت پیروزی در این مسابقه خودش سرنوشت صعودش را تعیین می‌کرد و با برتری در بازی آخر مقابل بحرین بدون توجه به نتایج تیم ملی عربستان راهی جام جهانی می‌شد. عراق که در بازی رفت در خانه مغلوب ایران شده بود در بازی برگشت برابر نمایش درخشان مهدوی‌کیا نتوانست مقاومت کند. مهدوی‌کیا با شوت پای چپ از پشت محوطه جریمه دروازه حریف را باز کرد ولی تیم ملی عراق در نیمه دوم بازی را به تساوی کشاند تا اینکه مهدوی‌کیا پس از عبور از چند مدافع عراق با پاس عرضی روی خط دروازه علی کریمی را صاحب توپ کرد و این بازیکن دروازه حریف را باز کرد. هرچند که این پیروزی می‌توانست باعث صعود ایران به جام‌جهانی شود ولی با شکست مقابل بحرین آرزوهای ایران نقش برآب شد. 

* بازی شماره ۱۵ - ۱۳۸۰/۶/۱۶- ایران  ۲ - ۱  عراق/ مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲، ورزشگاه الشعب عراق- گل‌ها: علی کریمی و دایی برای ایران و عماد رضا

* بازی شماره ۱۴ - ۱۳۷۹/۷/۲۷- ایران  ۱ - ۰  عراق/ جام ملت‌های آسیا، ورزشگاه صیدا لبنان- گل: علی دایی

ایران در جام ملتهای آسیا ۲۰۰۰ هم با عراق در یک گروه قرار داشت. سرمربی تیم ملی در آن دوره جلال طالبی بود و ایران در آن مسابقه با تک گل علی دایی به پیروزی دست یافت تا تیم ملی به اولین برد خود برابر عراق پس از ۲۴ سال دست پیدا کند. ایران و عراق در آن مسابقات در مرحله یک چهارم نهایی حذف شدند. 

* بازی شماره ۱۳ - ۱۳۷۵/۹/۱۷- ایران  ۱ - ۲  عراق/ جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶، ورزشگاه آل مکتوم دبی- گل‌ها: علی دایی برای ایران و فوزی و صبار برای عراق

ایران در اولین بازی جام ملتهای آسیا ۱۹۹۶ با عراق روبه رو شد و با نتیجه ۲ بر یک شکست خورد. این شکست سرآغاز روزهای خوب فوتبال ایران شد و پس از آن نسل طلایی فوتبال ایران درخشش خود را آغاز کرد و تیم ملی در آن مسابقات به رتبه سوم دست یافت  و عراق در مرحله یک چهارم نهایی حذف شد. تیم ملی از این بازی تا دیدار با ژاپن در نیمه نهایی جام ملتهای ۲۰۱۹ در هیچ مسابقه‌ای در وقت قانونی شکستی در این تورنمنت نداشت.

* بازی شماره ۱۲ - ۱۳۷۲/۷/۳۰- ایران  ۱ - ۲  عراق/ مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴، ورزشگاه بین‌المللی خلیفه قطر- گل‌ها: علی دایی برای ایران و راضی و کاظم برای عراق

ایران در مرحله پایانی انتخابی جام جهانی ۱۹۹۴ با عراق دیدار داشت. این بازیها آغاز درخشش علی دایی در تیم ملی بود و ایران گل دریافتی از عراق را با ضربه سر زیبای دایی جبران کرد ولی عراق باز هم از ضعف خط دفاعی ایران استفاده کرد و به گل دوم دست یافت و تیم پیروز میدان شد. در پایان رقابتها، در بین ۶ تیم حاضر، عراق چهارم و ایران پنجم شد.

* بازی شماره ۱۱ - ۱۳۶۸/۸/۱۴- ایران  ۰ - ۰ عراق/ جام صلح و دوستی، ورزشگاه کاظمه کویت

یکی از مهم‌ترین جدال‌های ایران و عراق در جام صلح و دوستی بود. حدود ۱۵ ماه پس از پایان جنگ ایران و عراق در کویت این دو تیم به هم رسیدند؛ ملاقات پس از ۱۳ سال. خیلی ها این بازی را مصاف نسل طلایی عراق با نسل سوخته ایران قلمداد می‌کردند.
ایران با سرمربی جدید خود، علی پروین، در تورنمنت کویت شرکت کرد. این بازی دیدار سوم مرحله گروهی بود و تیم ملی یک امتیاز بیشتر از عراق داشت و با نتیجه تساوی هر دو تیم به مرحله نیمه نهایی صعود کردند در پایان، عراق فاتح مسابقات شد و تیم ملی به رتبه چهارم دست یافت.

* بازی شماره ۱۰ - ۱۳۵۵/۳/۱۴- ایران  ۲ - ۰  عراق/ جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۶، ورزشگاه آزادی تهران- گل‌ها ناصر نورایی و حسن روشن

* بازی شماره ۹ - ۱۳۵۴/۶/۷- ایران  ۱ - ۰  عراق/ مقدماتی المپیک ۱۹۷۶، ورزشگاه آزادی تهران،گل‌: خورشیدی

* بازی شماره ۸ - ۱۳۵۳/۶/۲۲- ایران  ۱ - ۰  عراق/ بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴، ورزشگاه آزادی تهران- گل: حسن روشن

ایران میزبان بازیهای آسیایی ۱۹۷۴ بود و در مرحله نیمه‌نهایی با عراق روبه‌رو شد. این بازی تا دقیقه ۷۶ گلی نداشت تا اینکه حسن روشن گره بازی را برای ایران باز کرد و ایران با همین تک گل فینالیست شد. ایران در دیدار نهایی با غلبه بر رژیم صهیونیستی به مدال طلای مسابقات دست یافت.

* بازی شماره ۷ - ۱۳۵۱/۲/۱۹- ایران  ۳ - ۰  عراق/ جام ملت‌های آسیا  ۱۹۷۲، ورزشگاه ملی بانکوک- گل: حسین کلانی

* بازی شماره ۶ - ۱۳۴۷/۱۲/۱۶- ایران  ۲ - ۱  عراق/ جام دوستی ۱۹۶۹، ورزشگاه امجدیه- گل: پرویز قلیچ‌خانی و اکبر افتخاری

* بازی شماره ۵ - ۱۳۴۴/۱۲/۱۶- ایران  ۲ - ۱  عراق/ بازی دوستانه، ورزشگاه امجدیه تهران

* بازی شماره ۴ - ۱۳۴۲/۱۰/۱۳- ایران  ۰ - ۰ عراق/ مقدماتی المپیک ۱۹۶۴، ورزشگاه الکشافا بغداد

* بازی شماره ۳ - ۱۳۴۲/۹/۲۲- ایران  ۴ - ۰  عراق/ مقدماتی المپیک ۱۹۶۴، ورزشگاه امجدیه تهران- گل: حمید شیرزادگان (۳ بار)، مصطفی عرب

* بازی شماره ۲ - ۱۳۴۱/۳/۱۳- ایران  ۱ - ۲  عراق/ بازی دوستانه، ورزشگاه امجدیه تهران- گل‌ها: کوزه‌کنانی برای ایران و شکیر اسماعیل و قیاس احمد برای عراق

* بازی شماره ۱ - ۱۳۴۱/۳/۱۱- ایران  ۱ - ۱  عراق/ بازی دوستانه، ورزشگاه امجدیه- گل‌ها: کوزه‌کنانی برای ایران و جمیل عباس برای عراق

نظر شما