شناسهٔ خبر: 36423646 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

احکام صنفی | هنر و هنرمندان (۲)؛

از حکم شرعی خالکوبی تا حرمت یا عدم حرمت ساخت مجسمه

حوزه/ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری به انتشار احکام شرعی صنف های گوناگون، مطابق با نظرات آیت الله العظمی خامنه ای می پردازد که «حوزه نیوز» این احکام را منتشر خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری در بخشی از فعالیت های رسانه ای خود به انتشار احکام شرعی صنف های گوناگون، مطابق با نظرات آیت الله العظمی خامنه ای می پردازد که در شماره های گوناگون تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

* نقّاشی و مجسّمه سازی

- مجسّمه سازی و نقّاشی، ‌حتی از حیوان یا انسان با هیئت کامل، ‌به خودی خود، حرام نیست؛ مگر ترویج فرهنگ ضدّ دینی باشد.

- مرمّت یا بازسازی تابلوهای هنری حتی اگر مربوط به سایر ادیان مثل مسیحیت و... و یا مشتمل بر نقش حضرت عیسی(ع) و مریم(ع) باشد جائز است به شرط آن که موجب ترویج آن مذهب باطل و گمراهی یا هر باطل یا گناه دیگری نگردد.

- خالکوبی حرام نیست (بشرط آن که ترویج فرهنگ غیراسلامی نشود) و وضو و غسل آن صحیح است.

- معامله مجسّمه جائز است، مگر عنوان حرام دیگری در کار باشد.

س۵. ساخت عروسک و مجسّمه و نقاشی و ترسیم چهره موجودات زنده اعم از گیاهان، حیوانات و انسان چه حکمی دارد؟ خرید و فروش و نگهداری و ارائه آن ها در نمایشگاه چه حکمی دارد؟

ج. ساخت مجسّمه و نقاشی و ترسیم چهره موجودات و لو ذی روح اشکال ندارد. همچنین خرید و فروش و نگهداری نقاشی و مجسمه جایز است، و ارائه آن ها در نمایشگاه هم اشکال ندارد.

س۶. در روش تحصیلی جدید، درسی با عنوان اعتماد به نفس وجود دارد که بخشی از آن مخصوص مجسمه سازی است، بعضی از معلمان به دانش آموزان دستور ساخت عروسک یا مجسمه سگ یا خرگوش و امثال آن را از پارچه یا چیز دیگری به عنوان صنایع دستی می دهند، حکم ساخت اشیاء مذکور چیست؟

امر معلّمان به دانش آموزان راجع به ساخت آن ها چه حکمی دارد؟

آیا کامل بودن یا نبودن اجزای آن ها در حکم تأثیر دارد؟

ج. ساخت مجسّمه و نیز امر به ساخت آن، مانع ندارد.

س۷. ترسیم و نقاشی قصه های قرآنی توسط کودکان و نوجوانان چه حکمی دارد؟ مثل این که از کودکان خواسته شود که به طور مثال قصه اصحاب فیل یا شکافته شدن دریا برای حضرت موسی(ع) و غیر آن ها را رسم کنند؟

ج. این کار فی نفسه اشکال ندارد، ولی باید بر اساس متن حقایق و وقایع باشد، و از بیان امور مخالف واقع و یا اموری که موجب هتک حرمت هستند، اجتناب شود.

س۸. آیا ساخت عروسک و یا مجسمه موجودات ذی روح اعم از انسان یا غیر آن به وسیله دستگاه مخصوص آن جایز است؟

ج. اشکال ندارد.

س۹. ساخت زیور آلات به صورت مجسمه چه حکمی دارد؟ و آیا موادّی که مجسمه ها از آن ها ساخته می شوند، در حکم به حرمت تأثیر دارند؟

ج. ساخت مجسمه اشکال ندارد و فرقی بین موادی که مجسمه از آن ها ساخته می شود نیز وجود ندارد.

س۱۰. آیا بازگرداندن اعضای عروسک مانند دست و پا و سر، مشمول حکم حرمت مجسمه سازی است؟ و مجسمه سازی بر آن صدق می کند؟

ج. مجرّد ساخت اعضا یا بازگرداندن آن ها، ساخت مجسمه محسوب نمی شود و در هر صورت ساخت مجسمه اشکال ندارد.

س۱۱. عمل خالکوبی که نزد بعضی از مردم متعارف است، و به این طریق عکس هایی بر روی بدن کشیده می شود به طوری که ثابت باقی مانده و از بین نمی روند، چه حکمی دارد؟ آیا مانع از صحّت وضو یا غسل می شود؟

ج. خالکوبی حرام نیست و اثری که از آن در زیر پوست باقی می ماند مانع از رسیدن آب نیست، و وضو و غسل با آن صحیح است.

س۱۲. زن و شوهری از نقاشان معروف هستند، و کار آنان ترمیم و بازسازی تابلوهای هنری است، بسیاری از آن تابلوها جامعه مسیحی را نشان می دهند، و در بعضی از آن ها شکل صلیب و حضرت مریم(علیها السلام) و حضرت مسیح(ع) وجود دارد، و صاحبان مؤسسات و شرکت ها و برخی افراد از طرف کلیساها بعد از آن که بر اثر قدمت یا غیر آن مقداری از آن تابلوها از بین رفته، برای مرمّت و اصلاح تابلوها به آن ها رجوع می کنند، با توجه به این که بیشتر تابلوها به همین صورت هستند، و مرمّت تابلو تنها شغل آنان است که با آن زندگی می کنند، و به تعالیم دین حنیف اسلام هم پایبند هستند، آیا ترمیم آن تابلوها و استفاده از اجرتی که برای این کار می گیرند، جایز است؟

ج. مجرّد مرمّت و بازسازی تابلوهای هنری اشکال ندارد حتّی اگر جامعه مسیحی را توصیف کند، و یا مشتمل بر نقش حضرت مسیح(ع) و یا حضرت مریم(علیها السلام) باشد، و اجرت گرفتن در برابر آن هم اشکال ندارد؛ و همچنین اتخاذ این کار به عنوان شغل و زندگی با درآمد آن هم بدون اشکال است، مگر آن که ترویج باطل و گمراهی و یا مستلزم مفاسد دیگری باشد.

نظر شما