شناسهٔ خبر: 36423549 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

بانک‌ها نباید وارد فعالیت اقتصادی شوند/ آغاز طراحی بانک اسلامی

ایسنا

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بانک‌ها نباید خودشان در گردش ثروت طرف باشند و وارد کار اقتصادی شوند، گفت: گردش ثروت باید در جامعه مبتنی بر عدالت باشد.

صاحب‌خبر -
آیت الله محسن اراکی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان رهبری امروز در نشست تبیین روش مطلوب بانکداری اسلامی گفت: نقش اصلی بانک‌ها واسطه بین سرمایه و نیروی کار است.
این عضو مجلس خبرگان رهبری افزود : گردش ثروت در جامعه اسلامی که بانک‌ها باید بر آن اساس عمل کنند تابع قواعدی است از جمله اینکه در اسلام اساس مالکیت ثروت برای افراد است.
وی گفت : همچنین بر اساس قواعد اسلامی خود پول نمی‌تواند افزایش یابد و باید همراه با عامل کار و یا خطرپذیری باشد.
آیت الله اراکی افزود : قاعده دیگر این است که گردش ثروت در جامعه نباید موجب این شود که امکانات در بین ثروتمندان دست به دست شود و عامه جامعه سهمی نداشته باشند که متاسفانه در نظام فعلی بانکداری ما این طور است و کسی که پول ندارد نمی‌تواند از امکانات بهره‌مند شود.
وی افزود: بانک‌ها ثروت را به ابزاری تبدیل می‌کنند تا بین اغنیا گردش داشته باشد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان رهبری گفت: همچنین گردش ثروت در جامعه باید مبتنی بر عدالت در توزیع فرصت‌ها باشد و بانک‌ها نباید خودشان در گردش ثروت طرف باشند و وارد کار اقتصادی شوند.
همچنین در این نشست، رئیس پژوهشگاه فقه نظام از طراحی مدل مطلوب نمونه بانک اسلامی در این پژوهشگاه خبر داد.
حجت الاسلام ابوالقاسم دولابی گفت: تلاش می‌کنیم در این طرح به صورت بنیادین بانکداری اسلامی را به گونه‌ای طراحی کنیم که مقاصد شریعت را در حوزه اقتصاد تامین کند.یک سال از این طرح می‌گذرد و حدود یک سال دیگر به نتیجه خواهد رسید و در 8 مرحله در حال انجام است.
حجت الاسلام دولابی با اشاره به بررسی طرح جامع بانکداری اسلامی در مجلس گفت: این طرح با روش عدم مغایرت بررسی می‌شود به این معنی که مغایرت آن با قوانین و مقررات اسلامی بررسی می‌شود در حالی که باید اساس طراحی بانکداری اسلامی بر پایه مبانی اسلامی باشد.
وی  افزود : طرحی که ما اجرا می‌کنیم بر اساس فقه نظام اجتماعی است و نتایج آن را به قانون گذار اعلام خواهیم کرد تا اگر بشود ان را اصلاح کند و یا قانون جدیدی پیشنهاد شود تا بر اساس فقه نظام به تدوین بانکداری اسلامی بپردازد.
 

برچسب‌ها:

نظر شما