شناسهٔ خبر: 36422579 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

ستاره صبح بررسی می‌کند

موضوع فساد زیر ذره‌بین

اشاره: حسن روحانی رئیس‌جمهور روز یکشنبه در سفر استانی به یزد در جمع مردم این شهر ضمن تشریح کارنامه اقتصادی دولت، صراحتاً از قوه قضاییه خواست که در امر مبارزه با فساد، سراغ دانه‌درشت‌ها رود و پرونده نهادها و افرادی را که مرتکب فسادهای میلیارد دلاری شده‌اند، پیگیری کند. وی خطاب به قضات و دادستان‌ها گفت: «اگر فسادها را افشا نکنند، خودم مورد به مورد آن‌ها را افشا خواهم کرد.» سخنگوی قوه قضائیه به سخنان رئیس‌جمهور واکنش نشان داد و گفت چرا رئیس‌جمهور پس از 6 سال چنین ادعاهایی را مطرح می‌کند. سخنان اخیر رئیس‌جمهور که به گفته برخی تحلیلگران صریح بوده، واکنش‌هایی نیز به همراه داشته است. روز گذشته دو نماینده مجلس به سخنان روحانی واکنش نشان دادند. علی مطهری گفت: «بهتر بود رئیس‌جمهور نام نهادهایی را که مدعی تخلف آن‌هاست ذکر می‌کرد، وقتی نام‌برده نمی‌شود، موضوع مبهم باقی می‌ماند و مردم بدبین می‌شوند.» بهروز نعمتی هم درباره سخنان روحانی گفت: «عده‌ای هر اظهارنظری که دلشان می‌خواهد انجام دهند و از صبح تا غروب به دولت و مجلس بدوبیراه می‌گویند؛ اما وقتی عملکردشان نقد می‌شود، جبهه می‌گیرند.» گزارش پیش رو به این موضوع اختصاص دارد.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

تعدادی از چهره‌های سیاسی کشور درباره حواشی به وجود آمده پیرامون سخنرانی روز یکشنبه رئیس‌جمهور در جمع مردم شهر یزد در میدان امیرچخماق واکنش‌هایی نشان دادند.

علی مطهری
نماینده مردم تهران در مجلس در یادداشتی اختصاصی برای جماران، نظر خود درباره سخنان اخیر رئیس‌جمهور روحانی در یزد در خصوص ضرورت مبارزه با فساد و معرفی مفسدین را بیان کرد. متن یادداشت علی مطهری به این شرح است: «اصل بیان حقایق برای مردم و کشور لازم است، اما به نظر من بهتر است رئیس‌جمهور نام نهادهایی را که مدعی تخلف آن‌ها هستند ذکر کنند و از نهادهای نظارتی بخواهند توضیح لازم را بدهند و از قوه قضائیه هم بخواهند نتیجه رسیدگی خود را اعلام نمایند. وقتی ایشان نام نمی‌برند نهادها و سازمان‌های مختلف متهم می‌شوند و مردم به آن‌ها بدبین می‌شوند. ولی اگر ایشان اعلام کنند که فلان نهاد تکلیف این پول را معلوم نکرده، اتهام از سایر نهادها و سازمان‌ها رفع می‌شود. اگر رئیس‌جمهور از نهاد یا سازمان متخلف نام ببرد قوه قضائیه هم مجبور است به‌سرعت تکلیف قضیه را روشن کند. اما وقتی نام‌برده نمی‌شود، موضوع معلق و مبهم باقی می‌ماند.»

بهروز نعمتی
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: «نظام ما نظامی است که در آن حق اظهارنظر وجود دارد، بر اساس همین رویکرد است که رؤسای دولت، قوه قضائیه و مجلس می‌توانند دیدگاه‌های خود را بیان کنند. مگر گله نمی‌کردند که چرا رئیس‌جمهور با مردم صحبت نمی‌کند و گزارش نمی‌دهد، هنگامی هم که صحبت می‌کند این‌گونه واکنش نشان می‌دهند. آقای رئیس‌جمهور یک بحثی را فارغ از اینکه درست است یا غلط مطرح کرده است، دلیل ندارد یک عده‌ای این موضوع را به خودشان بگیرند، مگر ایشان چه گفت؟ همان‌گونه که بعضاً ممکن است منتقدانی نسبت به آقای رئیس‌جمهور موضوعاتی را مطرح کنند که ایشان باید پاسخ دهند، معتقدم ایشان هم باید از دیگران پاسخ بگیرند و نباید در مقابل سخنان روز یکشنبه ایشان هم  دوقطبی جدید تشکیل شود و عده‌ای مطرح کنند چرا چنین و چنان شد.» بهروز نعمتی درباره پخش یک بیانیه علیه رئیس‌جمهور در صحن مجلس گفت: «یک بیانیه‌ای در مجلس بدون امضا پخش می‌شود، کسی که معمولاً این کار را انجام می‌دهد باشهامت اسمش را  پای نامه‌اش می‌نویسد و بیان می‌کند که این نظر من است و آقای رئیس‌جمهور دارای مشکلاتی  است اما این بیانیه این‌طور نبود. چه طور می‌شود یک نفر از صبح تا شب پشت تریبون می‌تواند به رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و نمایندگان فحش بدهد و آن‌ها را استیضاح کند اما رئیس‌جمهور حق نداشته باشد آمار بیرون بدهد؟ یک عده‌ای فکر می‌کنند همه امکانات مملکت باید در اختیار آنان باشد و هرگونه نقد و اظهارنظری که دلشان می‌خواهد انجام دهند. بسیاری از عزیزان از صبح تا غروب به دولت و مجلس بدوبیراه می‌گویند و اگر روزگاری کسی آن‌ها را نقد کرد باید جبهه بگیرند.»

 نعمت احمدی ،وکیل دادگستری- درباره سخنان رئیس‌جمهور در یزد، با ارزیابی عملکرد یک‌ساله قوه قضائیه در مبارزه با فساد به ایلنا گفت: «سؤال این است که آیا افکار عمومی قانع شده‌اند که مبارزه فساد در جریان است؟ من به‌عنوان کسی که ۵ دهه در این دادگستری هستم این حس را ندارم که مبارزه با فساد جدی است و به نظرم مردم هم‌چنین حسی احتمالا ندارند. زیرا روندی که در حال وقوع است بیشتر مبارزه با مفسد است که مبارزه با مفسد در همه مقاطع تاریخی صورت گرفته است . چند سال یک‌بار کسی را بانام سلطان این‌وآن دستگیر و اعدام شده‌اند.» گزیده این گفت‌وگو را در پی می‌خوانید.

مبارزه با فساد هنوز باور نشده است
حساسیت و واکنش سریع قوه قضائیه به سخنان رئیس‌جمهور نشان داد که ایشان دست روی نقطه حساسی گذاشتند. از لحظه‌ای که رئیس‌جمهور صحبت کردند، تا لحظه‌ای که سخنگوی قوه قضائیه واکنش نشان داد چند ساعت بیشتر طول نکشید. این نشان می‌دهد خود این نهاد هم به حساسیت موضوع واقف است و متوجه شده که مردم مبارزه جدی را می‌طلبند.

دادگاه خارج از قانون اساسی
من به دو علت مبارزه با فساد را حس نمی‌کنم؛ نخست اینکه دادگاه ویژه، وکیل ویژه و قاضی ویژه خارج از نص قانون اساسی است. اینکه شما شعبه ویژه تشکیل دهید و فقط به تعدادی وکیل اجازه کار در این شعبه را بدهید، مبارزه نیست. رئیس‌جمهور هم به‌درستی به این نکته اشاره کردند و حساسیت و واکنش سریع قوه قضائیه نشان داد که ایشان دست روی نقطه حساسی گذاشته‌اند.

مبارزه با فساد واقعی است؟
مبارزه با فساد باید روی خیلی چیزها اثر بگذارد؛ این مبارزه باید روی سیستم بانکی، گمرکات، قاچاق کالا و چهارراه استانبول اثر بگذارد. در مبارزه با فساد چقدر قیمت خودروی تولید داخل کنترل‌شده است. قیمت ارز، کارگر، آب و برق و غیره همان قیمت سابق است. برای مثال قائم‌مقام شهردار دوره قبل دستگیرشده است و هنوز به پرونده او رسیدگی نشده، رئیس این فرد،‌ شهردار وقت تهران در تلویزیون دست خط امضا کند. در قوه قضائیه، اکبر طبری یک نفر که نزدیک‌ترین فرد به رئیس این دستگاه بوده دستگیر می‌شود چگونه یک فرد در یک دفتر بالاترین فساد را انجام می‌دهد و رئیس او مطلع نشده است؛ مردم دوست دارند واقعیت ها گفته شود.

انتقاد به شیوه مبارزه با فساد
من در زمان پیش از انقلاب وکیل شدم و از آن زمان ۱۳ وزیر دادگستری را دیدم که هیچ‌کدام فرقی به حال من نکرد؛ اما بنده سؤال می‌پرسم که وقتی شما مبارزه را آغاز کرده‌اید مردم ذهنشان به سمت مبارزه با فرد و نه بستر فساد رفته است. ما به جناح کاری نداریم و انتقاد ما به شیوه است. بحث فرد را نباید بیاوریم؛ زیرا یک فرد که نمی‌تواند اعمال متقلبانه را تنها انجام دهد و احتمالا مجموعه‌ای پشت این داستان است.

پول‌های کشور کجا رفته؟
آقای رئیس‌جمهور در خصوص از دست رفتن سرمایه کشور در بانک‌های خارجی گفتند دغدغه همه مردم است؛ چرا در مهلتی که وجود داشت سیستم بانکی ما اقدام به خارج کردن این سرمایه دومیلیاردی نکرد. بحث بابک زنجانی هم دغدغه است که البته نصف را آقای رئیس‌جمهور و نصف را قوه قضائیه درست می‌گوید؛ ایشان درست می‌گوید که آقای زنجانی ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیارد دلار را بالا کشید. زمانی که زنجانی تحریم شد دیگر آن سرمایه‌ای که برای افتتاح بانک در مالزی استفاده کرده بود به دست ایران نرسید. حالا حکمی صادر شد و برخی از اموالش را گرفتند و به وزارت نفت دادند و حالا اینکه چقدر باقی‌مانده بحث دیگری است .برخی موارد که پشت پرده است را نمی‌دانیم و گاهی در اختلاف‌ها مطرح می‌شود و ما می‌فهمیم، اما آنچه مشخص است، به ما نشان می‌دهد روند مبارزه با فساد نیاز به بررسی دارد.

 

 

نظر شما