شناسهٔ خبر: 36420176 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

مراقب خطرات یبوست باشید

سلامت دستگاه گوارش متضمن سلامت سایر ارگان های بدن است. رعایت نکات تغذیه ای و سلامت روان و دوری از استرس و تنش های عصبی از جمله موارد مهمی است که در تامین سلامت بخش گوارشی بدن نقش مهمی دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اما متاسفانه این روزها در گزارش های حوزه سلامت و آمارهای ارائه شده از سوی مراکز بهداشتی ،درمانی و کلینیک ها به افزایش تعداد مبتلایان به اختلالات گوارشی اشاره می شود.

بدتر از آنکه قشر جوان جامعه که مبتلا به این نوع بیماری اند، کم نیستند. از آنجا که پیشگیری و درمان به موقع بیماری ها می تواند در تامین سلامت و آرامش افراد نقش داشته باشد داشتن آگاهی در این زمینه می تواند کمک کند.

 پاره گی خطی در لایه پوششی کانال انال است که از خط پکتینه تا anal verje ادامه دارد تا زمانی که بیش از ۸ هفته از شروع آن نگذشته باشد به آن فیشر حاد و سپس مزمن گفته می شود. گاهی با درگیری زیر مخاط و یا اسفنگتر داخلی مقعد است  و می تواند همراه با perianal skin tag باشد و یا hypertrophic  anal papilla باشد.

دکتر محسن شریفی،فوق تخصص گوارش و کبد و مدرس دانشگاه در اصفهان ضمن بیان این مطلب در باره محل بروز انال گفت: محل شایع فیشر انال در ناحیه خلفی و‌پوستریور میدلاین است. در صورتیکه در محل دیگری قرار داشته باشد بیمار باید از نظر بیماریهای التهابی روده بویژه کرون- کانسر انال - TB یا سفلیس چک شود.

وی درباره علت انال تصریح کرد: گر چه یبوست محتمل ترین عامل فیشر انال هست ولی علت انال هنوز معلوم نیست و‌نقش جریان خون اسفنگتر و تونسیته اسفنگتر را نباید از نظر دور داشت. همچنین ناکافی بودن جریان خون در ناحیه پوستریور مید لاین در ناحیه انوس رل مهمی را در ایجاد فیشر بازی می کند .

فوق تخصص گوارش افزود:زیاد بودن تونسیته مقعد جریان خون این ناحیه را باز هم‌کمتر می کند و به همین دلیل وقتی با داروها اسفنگتر ریلکس می شود جریان خون بهتر می شود .

علامت بیماری:  دکتر شریفی درباره علامت فیشر انال خاطرنشان کرد: فیشر انال باعث درد شدید بعد از دفع همراه با شواهد خونریزی روی مدفوع یا روی دستمال می شود.به گفته وی این اختلال با شرح حال و معاینه آرام تشخیص داده می شود و در این موارد از پروکتوسکپی باید اجتناب شود.

درمان فیشر انال: فوق تخصص گوارش و کبد در ادامه درباره درمان انال گفت:درمان بر اساس رفع شدن یبوست با استفاده از تغییر الگوی غذایی و  استفاده از ملین ها و استفاده از آبگرم ‌قبل از دفع می باشد.

وی اشاره کرد: درمان اولیه شامل استفاده از فیبر (۲۵-۳۰)گرم روزانه و دو لیتر مایعات روزانه است. همچنین داروهایی که تجویز می شوند عبارتند از: لیدوکایین موضعی دو در صد قبل از هر نوبت اجابت مزاج، پماد های حاوی دیلتیازم دو در صد یا تی ان جی ( TNG)دو دهم در صد هر ۸ ساعت که باعث کاهش فشار اسفنگتر مقعد و بهبود سریع تا ۵۰ در صد می شود.

به گفته دکتر شریفی،از عوارض این داروها افت فشار خون سردرد و سرگیجه می باشد که بدین ترتیب باید با دستکش و از دوز کم به بالا شروع شود.

وی همچنین درباره داروهای تزریقی که تجویز می شود افزود:  در موارد فیشر مزمن از ترریق آمپول بوتاکس در یک یا چهارمنطقه  تزریق استفاده می شود که این باعث کاهش فشار اسفنگترو مقعد و بهبود جریان خون ناحیه می گردد .

نظر شما