شناسهٔ خبر: 36419223 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اعتراف رژیم صهیونیستی به توانمندی های حزب الله

روزنامه اینترنتی رأی الیوم نوشت تل آویو به توان موشکی حزب الله و برابری بازدارندگی آن معترف است

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین المللی خبرگزاری صدا و سیما رأی الیوم که از لندن به روز می‌شود روز سه شنبه در یادداشتی به قلم زهیر آندراوس با اعلام این مطلب نوشت، هم زمان با پایان تجاوز اسرائیل به لبنان در تابستان ۲۰۰۶، "یتسحاق هرتزوگ" از وزرای وقت کابینه اسرائیل با قاطعیت گفت: حزب الله یکی از قوی‌ترین ارتش‌های جهان است.
"آویگدور لیبرمن"، وزیر سابق و افراط گرای امنیت رژیم صهیونیستی نیز در گفت و گوی مطبوعاتی تأکید کرد حزب الله دومین ارتش قوی در غرب آسیا بعد از ارتش اسرائیل است.
نویسنده رای الیوم در عین حال خاطر نشان کرد از زمان پیروزی رژیم در حمله ژوئن سال ۱۹۶۷ که عرب‌ها به آن روز ”نکبت“ می‌گویند ارتش اسرائیل مطلقا در هیچ جنگ یا درگیری پیروز نشده است ضمن آن که تجاوز اخیر اشغالگران به نوار غزه در تابستان سال ۲۰۱۴ نیز ۵۱ روز طول کشید و این طولانی‌ترین جنگی بود که اسرائیل از زمان تأسیس در سال ۱۹۴۸ تجربه کرده بود.
زهیر آندراوس همچنین گفت که بنا به گفته منابع امنیتی آگاه در تل آویو که با روزنامه صهیونیستی هاآرتص گفتگو کرده اند چند برابر شدن تعداد موشک‌ها منبع اصلی قدرت حزب الله است.
علاوه بر این، همین منابع می‌گویند دبیرکل حزب الله لبنان و سید مقاومت یعنی حسن نصرالله در سخنرانی‌های خود از قدرتمندی این حزب برای دستیابی به هر نقطه‌ای در اسرائیل سخن می‌گوید به این معنی که همه جای اراضی اشغالی در تیررس موشک‌های حزب الله قرار دارند.
علاوه بر افزایش برد موشک‌هایی که هر نقطه از اسرائیل را پوشش می‌دهند این منابع در گفتگو با هاآرتص تأکید کردند مسئله نگران کننده دقت این موشک هاست که اسرائیل را به اعمال فشار دیپلماتیک بر لبنان با همراهی و کمک آمریکا و عربستان سعودی واداشته است تا حمایت از اقتصاد لبنان را به خلع سلاح حزب الله منوط کنند، زیرا طبق اعتراف فرماندهان اسرائیل، سلاح حزب الله تهدیدی راهبردی و چه بسا موجودیتی برای اسرائیل به شمار می‌رود ضمن آن که تل آویو به انتشار گزارش‌هایی با این محتوا که جمهوری اسلامی ایران کارخانه‌هایی برای ساخت موشک‌های نقطه زن در لبنان ایجاد کرده است عادت دارد هرچند حزب الله این ادعا را رد می‌کند.
منابع امنیتی می‌گویند هرچند سخن از تنها چند هزار موشک نقطه زن در میان است، اما این مسئله‌ای نگران کننده است. هاآرتص به نقل از افسران سازمان ضداطلاعات ارتش اسرائیل موسوم به «امان» می‌نویسد حزب الله از تجربه‌ای که در جنگ سوریه کسب کرده نیز برخوردار است و حضور افسران روس و ایرانی در سوریه به بهبود فن آوری نظامی حزب الله و عمل در چارچوب‌های اجرایی بزرگ‌تر کمک کرده است که شامل هماهنگی بین نیروی هوایی، زرهپوش‌ها و اطلاعات عملیات می‌شود.
تحلیل گر امور نظامی در روزنامه هاآرتص نیز به نقل از همین منابع اعتراف کرد ارتش اسرائیل نتوانست نتیجه جنگ در برابر دشمنی را یکسره کند که از هر فرصتی استفاده و از هر درگیری مستقیمی خودداری می‌کند و تا آخرین روز جنگ به الجلیل کاتیوشا شلیک کرد. وی خاطرنشان می‌کند مجموع این عوامل باعث ناامیدی شدید در تل آویو و نیز در افکار عمومی نسبت به حکومت اشغالگر و ارتش آن شده است.
به اعتقاد زهیر آندراوس در سال‌های گذشته اسرائیل خیلی چیز‌ها از این رویارویی‌ها آموخته است و بی جهت نیست که می‌گویند ارتش اسرائیل دفعه بعد می‌داند چگونه با این چالش به شکلی بهتر مقابله کند اگرچه دستیابی به پیروزی کامل همچنان دشوار است.
به نظر این تحلیل گر که تأکید می‌کند تحلیل او مبتنی بر گفتگو با افسران عالی رتبه است جنگ دوم لبنان شکستی پرسرو صدا بوده و هست.
زهیر آندراوس خاطرنشان می‌کند ایران نیز در دهه اخیر به افزایش تعداد موشک و خمپاره‌های حزب الله کمک کرده است و سازمان اطلاعات اسرائیل تخمین می‌زند تعداد آن‌ها اکنون به حدود ۱۳۰ هزار برسد.
وی افزود: موشک‌های نقطه زنی که تل آویو و حیفا را هدف قرار داد در بازدارندگی در برابر نتانیاهو که به دنبال حمله به ایران بود تأثیر داشت.
اور هیلر تحلیل اگر امور نظامی در شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل هم در این زمینه به نقل از منابع آگاه در ارتش اسرائیل گفت: طرح موشک‌های نقطه زن سال ۲۰۱۳ و زیر پوشش جنگ داخلی سوریه آغاز شد به این ترتیب که ایران موشک‌های نقطه زن خود را به سوریه انتقال داد که هدف از این اقدام رساندن این موشک‌ها به ایستگاه پایانی یعنی لبنان بود. او در عین حال ادعا می‌کند اسرائیل توانست بخش اعظم موشک‌هایی را که به از سوریه به لبنان منتقل می‌شد نابود کند.
زهیر آندراوس در مقاله‌ای که در پایگاه اسرائیلی اسرائیل دیفنس (Israel Defense) منتشر کرد بر اساس همین ادعا نوشت که ایران و حزب الله سال ۲۰۱۶ دوباره در طرح خود بازنگری کردند و به این نتیجه رسیدند که برای محافظت از موشک‌های نقطه زن در برابر نیروی هوایی اسرائیل باید تولید آن‌ها به لبنان منتقل شود.
وی افزود یکی از علل آتش بس کنونی به بازدارندگی متقابل بازمی گردد، اما اسرائیل از تعداد سلاح‌های موجود نزد حزب الله و قدرت این سازمان برای شلیک هزار و ۵۰۰ موشک و خمپاره در روز به جبهه داخلی مطلع است و می‌داند که قدرت هدف قرار دادن مواضع راهبردی مانند پمپ بنزین ها، بندر‌ها و فرودگاه‌ها را دارد و سامانه‌های ضد موشکی قادر به دفاع کامل از شهرک نشینان را ندارد.

نظر شما