شناسهٔ خبر: 36419026 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دبیر علمی چهارمین همایش بین المللی حشره شناسی ایران:

مهار بیماری سالک در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

این استان به دلیل وسعت زیاد و زمین‌های کشاورزی فراوان بیشترین آمار بروز سالک در کشور را دارد.

صاحب‌خبر -
دبیر علمی چهارمین همایش بین المللی حشره شناسی ایران، استان فارس را به عنوان یکی از استان‌های مامن بیماری سالک اعلام کرد و گفت: این استان به دلیل پهناور بودن و همچنین وجود زمین‌های کشاورزی، بیشترین آمار بروز سالک در کشور را دارد.
به گزارش خبر گزاری صدا وسیما، مرکز فارس، دکتر کوروش عزیزی افزود: با توجه به اینکه شیراز و استان فارس از دیرباز با بیماری سالک درگیر بوده و این یک بیماری مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شود که مسائل اقلیمی و جغرافیایی نیز در آن دخیل است، بیشترین آمار بروز سالک کشوری در فارس گزارش شده است.
او با بیان اینکه بروز سالک شهری در شیراز کاهش قابل توجهی داشته است، گفت: امروزه اقدامات پیشگیرانه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز بسیار قابل توجه است و این در حالی است که این دانشگاه توانسته در امر مقابله و پیشگیری از این بیماری، اقدامات بسیار ارزنده‌ای داشته باشد.
این مقام علمی با اشاره به اینکه دو نوع سالک وجود دارد، اضافه کرد: بیماری سالک بر اساس نوع زخم حاصل از گزش پشه، دارای دو نوع سالک خشک که نوع شهری نیز خوانده می‌شود و مرطوب یا روستایی است.
او در خصوص سایر کانون‌های سالک گفت: علاوه بر شیراز، در زرقان، استهبان و نی ریز نیز شاهد بروز این بیماری هستیم که به عنوان کانون‌های سالک در فارس شناخته می‌شوند.
به عقیده او برخی از حشرات نیز عاملی برای مرگ و میر هستند که در این زمینه می‌توان به گزش نیش برخی عنکبوت ها، عقرب‌ها و سایر حشرات اشاره کرد که منجر به مرگ می‌شود.
دکتر عزیزی افزود: این همایش بین المللی به مدت دو روز از بیست و سوم آبان با حضور ۹ مهمان خارجی در شیراز برگزار می‌شود که تاکنون بیش از ۳۵۰ مقابله به دبیرخانه این همایش ارسال شد و از این بین، ۲۶۰ مقاله به صورت پوستر و ۴۵ مقاله نیز به صورت سخنرانی ارائه می‌شود.

نظر شما