شناسهٔ خبر: 36418890 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

شهروندان آبادان از تجمع زباله‌ها در شهر گلایه دارند

خوزستان| آشغال‌های دوست‌نداشتنی

این روزها گردشگرانی که به آبادان سفر می‌کنند از مشاهده زباله‌های انباشت شده در گوشه و کنار این شهر زیبا متعجب می‌شوند و شهروندان آبادانی نیز از این وضعیت گلایه دارند و نگران سلامت خود و خانواده‌هایشان هستند.  به گزارش مهر، شهرداری آبادان در آخرین اقدام برنامه‌ریزی‌شده‌اش طرح پاک‌سازی و نظافت شهری

صاحب‌خبر -

 به گزارش مهر، شهرداری آبادان در آخرین اقدام برنامه‌ریزی‌شده‌اش طرح پاک‌سازی و نظافت شهری با نام «طرح ۷۷» در سه ماه که پایانش تیرماه امسال بود را به مرحله اجرا درآورد و قرار شد تا پس از یک تنفس کوتاه و بررسی آنچه در مرحله نخست اجرای این طرح اتفاق افتاد و رفع نواقص احتمالی کار، بار دیگر عملیات از سر گرفته شود اما باکمال تأسف چنین نشد و این طرح نه‌تنها طرح موفقی به لحاظ اجرا و اثربخشی‌اش نبود بلکه در جلب رضایتمندی شهروندان نیز نتوانست چاره‌ساز باشد.

از به خطر افتادن سلامت مردم تا تجمع حیوانات موذی

یکی از شهروندان آبادانی که پراکنده بودن زباله‌ها در سطح شهر را یکی از علل به خطر افتادن سلامت شهروندان دانست، گفت: ناتوانی شهرداری در جمع‌آوری زباله‌هایی که به شکل فراوان در سطح کوچه و خیابان‌ها پراکنده‌شده‌اند سبب شده تا علاوه بر تجمع حیوانات موذی، سگ‌ها و پشه‌ها در اطراف آن‌ها که ناخرسندی و وحشت کودکان و زنان را به همراه دارد، بوی مشمئزکننده‌اش مشام هر رهگذری را بیازارد. امیرعلی صادقی افزود: سال‌هاست که آبادان ضعف مدیریتی دارد و دلسوزی برای آن وجود ندارد؛ همه تنها ادعا و تعصب بیهوده بر روی شهردارند اما وقتی به‌جایی می‌رسند، همه‌چیز یادشان می‌رود؛ در شهر مشکل غیرقابل‌حلی نیست! یا مدیر دانش درستی از مسئولیتی که بر عهده‌اش هست، ندارد و یا پیمانکاری که به کار می‌گیرد، از توان و دانش کافی برخوردار نیست. دیگر شهروند آبادانی گفت: احمدآباد را خاک گرفته است. پیش‌تر پاکبانان شهرداری هرروز برای نظافت می‌آمدند اما اکنون ۶ ماه است که هفته‌ای یک یا دو بار می‌آیند، شورا به‌طور عملی کارایی‌اش ساقط‌شده و تنها چیزی که از طریق شورا از شهردار مطالبه نمی‌شود، ساماندهی وضعیت شهر و پاک‌سازی آن از وجود زباله‌ها است. صبا دریس افزود: وضعیت شهر را به‌جایی رسانده‌اند که مردم بزرگ‌ترین مطالبه‌شان جمع‌آوری زباله از سطح کوچه و خیابان‌ها شده است، شهردار اگر توان انجام کار را ندارد بهتر است کنار برود و اجازه دهد کسانی که توانایی دارند وارد عرصه کار شوند.

ضعف مدیریت شهری مشهود است

امام‌جمعه آبادان نیز در این زمینه با انتقاد جدی از ضعف مدیریت شهری گفت: برخی از طرح‌ها برای انجام دادن آن‌ها نیاز به اعتبار دارد اما نظافت شهر و جمع‌آوری زباله‌ای شهری نیاز به اعتبار خاص و کلان ندارد. حجت‌الاسلام علی ابراهیمی پور افزود: نبود زیرساخت‌های مناسب در جریان بارندگی اخیر در آبادان به‌طورجدی مشهود بود؛ چراکه یک بارندگی متوسط در شهر خرابی زیادی به بار آورد. او اظهار کرد: در شهری که بندر، پالایشگاه، پتروشیمی و منطقه آزاد وجود دارد چرا به دلیل کم‌کاری برخی از مسئولان باید شرمنده مردم به‌ویژه در مناطق محروم باشیم. امام‌جمعه آبادان با انتقاد از ضعف مدیریتی برخی مسئولان شهری تصریح کرد: زیرساخت‌های شهری متناسب نیست و باکمال تأسف بی‌تدبیری در برخی از حوزه‌های مدیریت شهری وجود دارد. حجت‌الاسلام ابراهیمی پور توجه جدی دولت به رفع مشکلات شهری آبادان را خواستار شد و گفت: مردم آبادان مردمی ولایتمدار و پیرو امر رهبری هستند و میان نظام و مسئولان بی‌کفایت شهری فرق می‌گذارند.

مردم آبادان از بدیهی‌ترین خدمات شهری بی‌بهره‌اند

فرماندار آبادان ضمن انتقاد از عملکرد شورا و شهرداری از وضعیت نابسامان خدمات شهری گفت: جای تأسف دارد که مردم آبادان از بدیهی‌ترین خدمات شهری نیز بی‌بهره‌اند. سید زین‌العابدین موسوی از اعضای شورای شهر خواست در اسرع وقت ممکن به مشکلات ورود کرده و در جهت رفع آنان چاره‌اندیشی و اقدام کنند. موسوی ضمن یادآوری مسئولیت‌های اجرایی اعضای شورای اسلامی شهر به‌عنوان منتخبان مردم تصریح کرد: به‌رغم آنکه وظیفه فرمانداری نظارت است اما همکاران ما در فرمانداری هرروز در کف خیابان در حال انجام وظایف شهرداری هستند، چه کسی یا کسانی مسبب وضعیت کنونی شهرند، آیا به وجود آمدن این وضعیت بر اساس منطق است یا کسانی هستند که مغرضانه در حال کم‌کاری‌اند؟! موسوی خطاب به اعضای شورای اسلامی شهرآبادان گفت: شما بر اساس توانایی که در خود برای برنامه‌ریزی شهری سراغ داشتید، خودتان را در معرض انتخاب مردم قراردادید، مردم نیز به شما رای دادند تا بتوانید خدمات شهری را رهبری کنید، شهردار باید کارهایش بر اساس برنامه باشد و شورا نیز این برنامه‌ها را رهبری، تدوین و مدیریت کند، ضمن اینکه شورای شهر نیز باید برنامه داشته باشد. موسوی با تأکید بر اینکه نقاط زیادی از شهر مملو از زباله است، اظهار کرد: انباشت آب‌های سطحی صدای مردم را درآورده است؛ چه مسئله‌ای وجود دارد که شهرداری نمی‌تواند ۶۹ کیلومتر کانال خروج آب‌های سطحی را مدیریت کند. او تصریح کرد: آبادان شهری کم باران است؛ لذا آب‌های سطحی زیادی ندارد ولی همین مقدار کم نیز به میزان زیادی برای مردم دردسر ایجاد کرده، باوجوداینکه آبادان شهری مسطح است و مسیر کانال‌ها به داخل رودخانه می‌رود، اگر هم آب رودخانه بالا بیاید، کانال‌های دفع آب‌های سطحی نمی‌توانند جوابگو باشند، این وضعیت نابسامان سوای از ۸۵۰ کیلومتر شبکه فاضلاب آبفا است، شهردار به‌طور واقعی برای حل این مشکل چه برنامه‌ای داشته است.

اعضای شورا راضی نیستند

نائب رئیس شورای اسلامی شهرآبادان با بیان اینکه بنده به‌عنوان یک شهروند و دیگر اعضای شورا از وضعیت خدمات شهری آبادان راضی نیستیم، گفت: تمام تلاشمان را برای بهتر شدن اوضاع و کاهش مشکلات به کار می‌بریم. حمید کوراوند افزود: بخش زیادی از وضعیت کنونی شهر قصور شهرداری است که دراین‌باره تذکرات فراوان و مکرر داده‌شده است و در تمام مواردی که از شهردار توسط اعضای شورا طرح سؤال انجام‌شده بحث زباله بدون استثناء یکی از سؤالات مطروحه بوده است؛ البته یکی از علل تشدید افزایش و پراکندگی زباله‌ها در سطح شهر نیز مربوط به رعایت نکردن از سوی شهروندان نیز هست که باید دراین‌باره نیز کارهای فرهنگی انجام شود. او اظهار کرد: در جلسه‌ای که به‌تازگی با شهردار داشتیم بازهم درباره وضعیت نامناسب شهر به لحاظ پراکندگی و جمع‌آوری نشدن درست زباله‌ها به‌طور شفاهی تذکراتی داده شد و بر نبود رضایت از وضعیت موجود تأکید شد. نائب رئیس شورای اسلامی شهرآبادان تصریح کرد: مقرر شد تا شهرداری ظرف ۲۵ تا یک ماه آینده باهدف کمک به بهبود وضعیت نابسامان شهری در حوزه پسماند، به‌ویژه در مناطق ۲ و ۳ شهری نسبت به جذب پیمانکار با قرارداد مشخص و برگزاری مناقصه عمومی اقدام کند.

نظر شما