شناسهٔ خبر: 36418715 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم خبر داد؛

افزایش اشتغال دانش‌آموختگان نسبت به سال ۹۷

دیگر رسانه‌ها ــ معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: میزان متوسط درصد اشتغال دانش آموختگان در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ به میزان حدود ۳.۵ درصد در کشور رشد داشته است

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، مهر نوشت: مسعود برومند در هفتمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور که امروز (سه‌شنبه) در محل این وزارت برگزار شد، توسعه دوره‌های مهارت‌افزایی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را ضروری دانست و بر همکاری صنایع و دستگاه‌های اجرایی در برگزاری آن تاکید کرد.

وی افزود: وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان و اثربخشی آنها در محیط کار به صورت مستقیم وابسته به توانمندی‌های شغلی و مهارتی آنها بوده و ضروری است در زمان دانشجویی اینگونه مباحث مورد توجه قرار گیرد.

به گفته معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مناسبی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور جهت توسعه دوره‌های مهارت افزایی صورت گرفته است و بر اساس آمار و اطلاعات دریافتی از ۶۰ دانشگاه و مراکز آموزش عالی در سال ۱۳۹۸ بیش از ۴۵۵۱ دوره مهارت افزایی برگزار شده است و بیش از ۱۳۲ هزار نفر از دانشجویان در این دوره شرکت نموده‌اند. ۶۶ درصد از دوره‌های برگزار شده تخصصی و ۳۴ درصد از آن دوره‌های عمومی بوده‌اند.

وی تصریح کرد: برگزاری دوره های مهارت‌افزایی در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته دارای رشد ۸۴ درصدی بوده است و این امر بیانگر توجه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به برگزاری و توسعه دوره های مهارت افزایی می‌باشد.

برومند افزود: به طور میانگین در سال ۱۳۹۸ در هر دانشگاه و مرکز آموزش عالی ۷۷ دوره مهارت‌افزایی برگزار شده است که این عدد در سال ۱۳۹۷، ۴۵ دوره بوده است. میانگین تعداد شرکت کنندگان در دوره های مهارت افزایی در هر دانشگاه و مراکز آموزش عالی کشور در سال ۹۸ نیز ۲۲۴۵ نفر بوده است که نسبت به سال گذشته بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است.

وی بیان داشت: مناسب است صنایع و دستگاه های اجرایی در برگزاری چنین دوره هایی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی همکاری و مشارکت داشته و موارد و مباحث مورد نیاز شغلی حتی الامکان به صورت مناسب به علاقمندان آموزش داده شود.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ۱۳۹۶ توسعه و ساماندهی دروه های مهارت افزایی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را در دستور کار خود قرار داده است و سالانه وضعیت دانشگاه ها و موسسات پژوهشی را در برگزاری این دوره ها بررسی و ارزیابی می نماید. کتاب دوره های مهارت افزایی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در سال ۹۸ تدوین و بزودی منتشر می گردد.

برومند اظهار داشت: پایش قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور اولین بار در سال ۱۳۹۷ به منظور ارزیابی عملکرد آنها در رفع مشکلات و معضلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، صنعتی و فناوری جامعه و صنعت در سطح ملی و منطقه ای انجام گردید.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به نتایج و بازخوردهای مناسب این طرح، پایش قراردادها در سال جاری نیز تکرار گردید و با استقبال دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی روبرو شد. در این دوره به منظور ارزیابی دقیق تر تعداد شاخص های عملکردی به بیش از ۲ برابر افزایش یافته است. با بررسی نتایج مشاهده می گردد که تعداد قرادادهای در حال اجرا رشدی ۱۰ درصدی داشته است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، گفت: تعداد پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی مرتبط با قرادادهای ارتباط با صنعت نسبت به سال قبل دو برابر شده است و همچنین متوسط اعضای هیأت علمی مجری قراردادها در هر دانشگاه در سال ۹۷ برابر ۴۳ بوده است که نسبت به سال قبل هفتاد درصد افزایش یافته است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، با بیان اینکه رصد اشتغال دانش‌آموختگان در سال ۱۳۹۸ که مربوط به دانش آموختگان سال تحصیلی ۹۳-۹۴ می‌باشد و با مشارکت ۸۹ دانشگاه، پژوهشگاه و مرکز آموزش عالی انجام گردید، افزود: با تجزیه و تحلیل نتایج حاصله بر اساس پایش دانشگاه‌ها مشاهده گردید که میزان متوسط درصد اشتغال دانش آموختگان در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ به میزان حدود ۳.۵ درصد در کشور رشد داشته است. این میزان رشد برای دانش آموختگان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد حدود ۱۲ درصد است.

وی در ادامه گفت: به‌طور کلی در تمامی مقاطع تحصیلی در رشته‌های فنی و مهندسی درصد اشتغال بالاتری مشاهده می‌شود. همچنین به‌طور کلی درصد اشتغال در رشته های علوم انسانی و علوم پایه نیز پایین‌تر از رشته‌های فنی و مهندسی است.

انتهای پیام

نظر شما