شناسهٔ خبر: 36418612 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

براساس آخرین بروز رسانی آلتمتریکس

مقاله تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در میان ۵ درصد برتر آلتمتریکس

براساس آخرین بروز رسانی آلتمتریکس، مقاله پژوهشگر مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی با موضوع «تاثیر تحریم‌های آمریکا در مشارکت علمی بین‌المللی محققان ایرانی» در میان ۵ درصد برتر آلتمتریکس قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما  به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، در تازه‌ترین به روز رسانی گزارش آلتمتریکس که بر اساس ذکر مدارک علمی در خبرگزاری‌ها، صحبت درباره آن در شبکه‌های اجتماعی، استفاده از آن‌ها در اسناد سیاست‌گذاری و سایر استفاده‌ها از مدارک علمی در محیط وب یک شاخص اثرگذاری مدرک علمی بر جامعه را ارایه می‌کند، مقاله‌ی " Impact of United States political sanctions on international collaborations and research in Iran" که در نشریه‌ی BMJ Global Health منتشر شده در سال ۲۰۱۹ در میان ۵ درصد برتر آلتمتریکس قرار گرفته است.
آقای عبدالصمد کرامت‌فر مدیر اداره تحلیل دادگان مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، به عنوان یکی از ۹ نویسنده در تدوین این مقاله مشارکت داشته است.
نمره آلتمتریکس شاخصی از میزان توجه و برد برخط یک خروجی تحقیق است و هدف آن فراهم کردن معیاری از میزان توجهی است که یک خروجی تحقیقاتی به خود جلب کرده است. بر این اساس آلتمتریکس بحث و صحبت پیرامون یک خروجی تحقیقاتی را از منابعی چون: گوگل پلاس، لینکدین، اسناد، اخبار، وبلاگها، توییتر، داوری‌های پس از چاپ، فیس‌بوک، ویکی‌پدیا، ردت، یوتیوب و پین‌ترست گردآوری می‌کند.
نمره آلتمتریکس با استفاده از یک الگوریتم وزن‌دهی و بر اساس سه عامل اصلی محاسبه می‌شود: اندازه ذکر‌ها (منظور تعداد دفعاتی است که یک عنوان مقاله در صفحات دیگر ذکر شده است.)، منبع ذکر‌ها و نویسنده ذکرها. جهت آشنایی کامل با آلمتریکس اینجا را ببینید.
مقاله مذکور تحت پوشش رسانه‌های مختلف بین‌المللی از جمله The Scientist قرار گرفته است. جهت دسترسی به متن کامل مقاله از شناسه dx.doi.org/۱۰.۱۱۳۶/bmjgh-۲۰۱۹-۰۰۱۶۹۲ استفاده کنید.

نظر شما