شناسهٔ خبر: 36401525 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

استفاده بیش از نیمی از واحدهای بومگردی مهریز از تسهیلات صندوق توسعه روستایی و عشایری/ اشتغالزایی و توسعه گردشگری فایده ارائه تسهیلات در روستاهاست

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز گفت: درحال حاضر حدود ۲۱ واحد بومگردی در این شهرستان فعال است و نیمی از این واحدها توانستند از تسهیلات صندوق توسعه ملی روستایی و عشایری استفاده کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجاهد کرباسی (سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز) با اشاره به آنکه نیمی از واحدهای بومگردی این شهرستان از امکانات و تسهیلات صندوق توسعه روستایی وعشایری استفاده کرده‌اند، گفت: تعداد واحدهای بومگردی این شهرستان نسبت به سایر شهرستان‌های استان یزد بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است. در این میان می‌توان گفت بیش از ۱۰ واحد بومگردی از میان ۲۱ واحد فعال در مهریز، توانستند از تسهیلات صندوق توسعه روستایی و عشایری استفاده کنند. تسهیلاتِ خوبی به بخش خصوص واگذار شد چنانکه بسیاری از پروژه‌ها در حوزه گردشگری و اقامتی موفق شدند به مراحل پایانی برسند و کار خود را به نتیجه برسانند. البته نیاز است تا تسهیلات تکمیلی و مرحله دوم نیز به پروژه‌ها پرداخت شود که با توجه به کمبود و نبود بودجه، متوقف شده است.

او ادامه داد: به تازگی در منطقه فخرآباد مهریز دو واحد بومگردی و در سریزد نیز دو اقامتگاه بومگردی احداث شده است. این واحدهای بومگری با آغاز فعالیتشان فقط در حوزه اقامت و پذیرایی فعال نمی‌شوند بلکه برای ادامه بقای خود به تبلیغات می‌پردازند و گردشگرانی که برای اقامت به واحدهای بومگردی آنها می‌آیند، را با منطقه آشنا می‌کنند. درواقع می‌توان گفت علاوه بر اشتغالزایی و توسعه گردشگری، معرفی منطقه نیز انجام می‌شود.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز تصریح کرد: حتی برخی از واحدهای بومگردی درصدد برگزاری جشنواره محصولات منطقه مانند جشنواره انار برآمده‌اند که علاوه بر رونق گردشگری سبب شده تا کسب و کار کشاورزان منطقه رونق یابد و با حضور گردشگران، فروش محصولات سنتی و بومی منطقه نیز افزایش یافته است.

کرباسی با تاکید بر آنکه فعالیت در حوزه گردشگری در روستاها به صورت زنجیره‌وار با سایر بخش‌های فعال در روستا اعم از کشاورزی و... ارتباط دارد، خاطرنشان کرد: با تسهیلاتی که صندوق توسعه روستایی و عشایری به فعالان گردشگری ارائه می‌دهد، علاوه بر توسعه و رونق این حوزه می‌توانیم شاهد رونق سایر بخش‌های وابسته و فعال در روستا نیز باشیم. بسیاری از بخش‌های دیگر مانند کشاورزی نیز به صورت غیرمستقیم از این تسهیلات این صندوق مرتفع شده‌اند.

او با ارائه این پیشنهاد که بهتر است صندوق توسعه روستایی و عشایری، تسهیلات مرحله دوم را نیز به پروژه‌های درحال تکمیل ارائه دهد، گفت: بسیاری از پروژه‌های گردشگری نیازمند دریافت تسهیلات هستند و اکنون به حال خود رها شده‌اند. می‌توان با نظارت بیشتر و دقیق‌تر این تسهیلات را ارائه داد تا در حوزه اشتغالزایی نیز گام‌های بلندی برداشته شود. با ایجاد شغل در روستاها می‌توانیم جمعیت روستا را از مهاجرت بازداریم و رونق را به روستاها بازگردانیم.

21

به گفته کرباسی، فعالیت‌های صندوق توسعه روستایی و عشایری در حوزه صنایع دستی نیز می‌تواند بیش از گذشته در مهریز توسعه یابد چراکه این بخش نیز از ظرفیت‌های بالایی برای توسعه و اشتغالزایی برخوردار است. فعالان صنایع دستی اگر بتوانند مواد اولیه تولیدات خود و تجهیزات مورد نیاز کارگاه‌های خود را تامین کنند، موفق‌تر خواهند بود.

او درخصوص چالش‌هایی که علاقمندان درخصوص استفاده از تسهیلات صندوق توسعه روستایی و عشایری با آن روبه‌رو بوده‌اند، اظهار کرد: در اوایل امر از فعالان گردشگری و متقاضیان تسهیلات خواسته می‌شد تا طرح ارائه دهند. این درحالی است که تهیه طرح نیازمند هزینه‌کردی در حدود ۲۰۰ هزار تومان است. متقاضیان این نقد را می‌کردند که درحالیکه تایید دریافت تسهیلات و دریافت آن از بانک در ابهام است، چرا باید چنین هزینه‌ای را متحمل شوند؟ این مهم یکی از نقدهایی است که درخصوص پروسه‌ تایید و معرفی به بانک در نظر گرفته شده. در عین حال پروسه دریافت وام از بانک با چالش‌های زیادی همراه است. همچنین بانک‌ها، سندهای ملک را به دلیل قدیمی بودن ملک به عنوان وثیقه قبول نمی‌کردند و شرایط سختی برای ارائه تسهیلات در نظر گرفته‌اند.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز با تاکید برآنکه صندوق توسعه روستایی و عشایری، وام‌ها و تسهیلات بسیار خوبی با بهره‌های کم به روستاییان ارائه داده است،‌ خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد از این تسهیلات استفاده کردند و توانستند فعالیت خود را به نتیجه برسانند. اما بهتر است بودجه به این صندوق اختصاص یابد تا سایر واحدهای بومگردی و صنایع دستی نیز بتوانند از امکانات این مهم بهره‌مند شوند.

نظر شما