شناسهٔ خبر: 36401500 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آغاز کوچ عشایر خراسان شمالی به مناطق گرم

خبرگزاری صداوسیما

خراسان شمالی پنج هزار خانوار عشایری با نیمه کوچرو و کوچرو دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان شمالی مدیرکل اداره امور عشایری استان گفت: با آغاز سرما در مناطق ییلاقی چهار هزار خانوار عشایر برای زمستان گذرانی به سوی مناطق گرمسیری و قشلاقی در مراوه تپه، کلاله و گنبد استان گلستان، میاندشت اسفراین، بخش هایی از مانه و سملقان و راز و جرگلان حرکت کردند.

محمدرضا قلی پور با بیان اینکه راه های منتهی به سامانه های عرفی عشایر  استان تیغ زنی شده است افزود: با 14 دستگاه تانکر کار آبرسانی برای خانوارهای عشایری و دام آنها انجام می شود.

وی  با بیان اینکه کوچ پاییزه عشایر هرساله در نیمه های آبان ماه انجام می شود، افزود: همه تمهیدات لازم برای کوچ ایمن عشایر اندیشیده شده که برای این مهم با دستگاه های مسئول و مربوط ارتباط برقرار شد.

به گفته قلی پور آبرسانی، مرمت و نگهداری ایلراه‌های عشایر توسط اداره کل عشایر، تهیه و تامین علوفه مورد نیاز توسط شرکت های عشایر و اتحادیه ها و امور پشتیبانی جهاد کشاورزی انجام می شود.

خراسان شمالی  پنج هزار خانوار عشایری با نیمه کوچرو و کوچرو با 700هزار واحد دامی همه ساله با آغاز فصل سرما پس از یک دوره هفت ماهه، مراتع ییلاقی را به سوی مناطق قشلاقی ترک می‌کنند.

نظر شما