شناسهٔ خبر: 36401433 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

گام چهارم؛ مقاومت هسته‌ای

امروز گفتمان مقاومت در برابر اعمال قدرت آمریکا و متحدانش در برنامه هسته‌ای ایران نقش پررنگتری دارد؛ چرخ سوخت هسته‌ای با استفاده از ظرفیت‌های بومی به حرکت درآمده است و علی‌رغم فشارهای حداکثری و تحریم‌های ظالمانه به خودکفایی هسته‌ای دست یافته‎ایم.

صاحب‌خبر -

//گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- سمانه حسن‌خانی؛ سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران پس از اعلام رسمی گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای با صدور بیانیه‌ای، از غنی‌سازی و تولید مجدد اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای فردو خبر داد.

کاهش تعهدات هسته‎ای ایران در واکنش به تعلل و عدم اجرای تعهدات کشورهای اروپایی در زمینه جبران خسارت‌های ناشی از خروج آمریکا شروع شد و امروز در گام چهارم غنی‌سازی مجدد اورانیوم در تاسیسات فردو مدنظر قرار گرفته است.

موضوعی که این روزها آمریکا و برخی از اروپاییها را نگران کرده است و وزرای خارجه سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس از ایران خواسته‌اند تا آنچه را که «اقدامات ناسازگار با برجام» عنوان کرده‌اند، متوقف کرده و میزان ذخائر اورانیوم و درجه غنی‌سازی را کاهش دهد و فعالیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه را لغو کند و از سویی هم با تلاش‌های دیپلماتیک به دنبال تنش‌زدایی در خاورمیانه هستند.!

اما نگرانی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بیشتر جالب توجه است او که در چند ماه اخیر نقش واسطه را میان ایران و آمریکا بازی می کرد و چندین تماس تلفنی با رئیس جمهور کشورمان داشت تا برجام را زنده کند این روزها از برداشتن گام چهارم ایران به هراس افتاده و ازسرگیری غنی‌سازی اورانیوم در فردو را یک اقدام «خطرناک» و «تغییر عمیق» دانسته و ایران را به خروج از برجام متهم کرده است و معلوم نیست دنبال اعمال فشار یا کاهش تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران است.

این نگرانی‌ها در حالی است که اقدامات ایران با نظارت مستقیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود و طبق سخنان کاظم غریب‌آبادی نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس درخصوص برجام از 16 ژانویه 2016 تاکنون ادامه دارد و گزارش آژانس، همچنین اذعان می دارد که ایران سانتریفیوژهای جدید را نیز برابر اعلام اخیر خود نصب کرده است.

بر این اساس صنعت هسته‌ای ایران پویاست و تاکنون به تعهداتش در برجام پایبند مانده است و توانسته ظرفیت غنی‌سازی خود را به 8660 سو برساند و قدرت گسترش ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را دارد و تا امروز نشان داده که توان علمی و فناوری خود را هرگز متوقف نمی‌کند و اکنون نوبت غربی هاست که تعهدات‌شان را اجرا کنند.

جمهوری اسلامی ایران در طول مذاکرات هسته ای خود با گروه موسوم به «1+5» هزینه های سنگینی را پرداخته است از ترور دانشمندان هسته‎ای کشورمان گرفته تا کارشکنی برخی از دولتمردان غربی در فرایند توافق هسته‌ای و از همه مهمتر اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکای جنایتکار اما هیچکدام از این موارد تا امروز نتوانسته است در عزم و اراده پولادین تیم هسته‌ای کشورمان خللی وارد کند بلکه این کارشکنی‌ها پافشاری حقوق قانونی کشورمان را تقویت کرده است.

امروز گفتمان مقاومت در برابر اعمال قدرت آمریکا و متحدانش در برنامه هسته‌ای ایران نقش پررنگتری دارد به گونه‌ای که سرعت فناوری هسته‌ای کشورمان به نقطه برگشت ناپذیری رسیده و چرخ سوخت هسته‌ای با استفاده از ظرفیت‌های بومی به حرکت درآمده و علی‌رغم فشارهای حداکثری و تحریم‌های ظالمانه به خودکفایی هسته‌ای دست یافته‎ایم و این روزها باید منتظر انفعال آمریکا و همپیمانانش باشیم.

انتهای پیام/341

نظر شما