شناسهٔ خبر: 36400391 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

هشدار نسبت به تکرار خرابی‌های سیل در لرستان

وضعیت بازسازی‌ها نگران‌کننده است

صاحب‌خبر -

نماینده لرستان در شورای عالی استان‌ها نسبت به تکرار خسارت‌های ناشی از سیل بواسطه بارندگی‌های پیش رو هشدار داد و گفت: هنوز بسیاری از خرابی‌های سیل ابتدای امسال بازسازی نشده و ادامه این روند برای زندگی مردم این استان نگران کننده است.
علی محمد صالحی نسب در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت بازسازیی سیل بندهای تخریبی استان لرستان، اظهار داشت: شهرستان پلدختر در بارندگی اخیر با وجودی اینکه این بارش‌ها شدید نبود و «دبی» آب بالا نیامد ولی مشخص شد آسیب‌پذیری منطقه در مقابل سیل بسیار بالاست و احتمال وقوع سیل در بارش‌های شدیدتر استان را تهدید می‌کند که باید این بحران جدی گرفته شود.
وی افزود: 10 روز بعد از سیل فروردین در اجلاس شورای عالی استان‌ها که مهمان آن اجلاس هم آقای نوبخت بود، اعلام کردم که شما نمی‌توانید با اعتبارات قطره‌چکانی مشکل سیل استان لرستان را برطرف کنید؛ آن هم استانی که به طول 300، 400 کیلومتر رودخانه کشکان از خرم‌آباد به پل‌دختر باعث خسارت به زیرساخت‌های مختلف این منطقه شد و بسیاری از زیرساخت‌های جاده‌ای، کشاورزی، شهری و روستایی استان را نابود کرد.
نماینده لرستان در شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: در سیل فروردین متاسفانه صدها کیلومتر دیواره ساحلی از بین رفت و در بسیاری از مناطق سیل‌زده لرستان جای رودخانه و جاده عوض شد.
 بنابر این می‌توان نتیجه گرفت که با سیل بسیار کوچکتر از اوایل امسال به راحتی سیلاب بدون هیج مانع و سیل بندی وارد خانه‌های مردم می‌شود و بار دیگر خسارت‌های دوباره‌ای به زندگی مردم وارد خواهد شد.صالحی نسب ادامه داد: موضوع بارندگی‌های اخیر و به وجود آمدن سیلابی دیگر برای مردم لرستان به خصوص مناطق جنوبی این استان بسیار نگران‌کننده است. اگر قرار بود اقدامی صورت گیرد باید پیش‌تر از اینها مسئولان برای بازسازی زیرساخت‌های عمرانی از جمله ساختن دیواره ساحلی شهرستان‌های خرم آباد و پلدختر و همچنین تخریب 2 پل در شهرستان خرم آباد اقدام می‌کردند.
وی تصریح کرد: بودجه برای ساخت و سازهای مناطق سیل خیز لرستان از شهریور ماه تامین و از مهرماه کار بازسازی آغاز شد. به تازگی بازدیدی از پروژه‌های ساخت دیواره ساحلی خرم آباد و پل‌های تخریبی داشتیم که وضعیت نگران‌کننده‌ای داشت.صالحی نصب بیان کرد: به تازگی پایه‌گذاری پل‌ها و دیواره ساحلی آغاز شده و به لحاظ منطقی وقتی به این موضوع نگاه می‌کنیم بسیار بعید است که کار بازسازی‌ها بطور کامل به اتمام برسد. مسئولان شش ماه زمان برای بازسازی مناطق آسیب‌پذیر در استان زمان داشتند ولی دقیقا با آغاز بارندگی‌ها و احتمال دوباره وقوع سیل، تازه به فکر بازسازی افتاده اند.وی اضافه کرد: رئیس سازمان برنامه‌ریزی کشور 20 روز پیش به خرم‌آباد سفر کرد و ما به عنوان نماینده مردم به وی اعلام کردیم که پیش‌تر از اینها نسبت به موضوع مناطق آسیب دیده سیل باید اقدام می‌کردند. صالحی نسب با اشاره به اینکه مسئولان از خرداد ماه باید نسبت به بازسازی مناطق سیل زده اقدام می‌کردند، افزود: تاکنون اگر 40 درصد از این بازسازی‌ها پیشرفت داشت، کلی از کارهای ما جلو می‌افتاد ولی متاسفانه مسئولان از شنیدن حرف‌های ما به عنوان نماینده مردم دلخور می‌شوند ولی ما به عنوان نماینده مردم حرف‌مان را می‌زنیم؛ چه دوست داشته باشند چه نداشته باشند.
نماینده مردم لرستان در شورای عالی استان‌ها گفت: به نظر من مسئولان اگر همین امروز هم کار بازسازی را متوقف کنند به نفع‌شان است چرا که پایه‌ریزی و اقدامات انجام شده با اولین سیل از بین خواهد رفت و 30 - 40 درصد از اعتبارات منابع را که با هزار سختی و مشکل با فروختن نفت آنهم در شرایط تحریم تامین می‌شود، به هدر می‌رود.
وی با بیان اینکه ای کاش ما از عقلانیت‌مان برای پیشرفت اقدامات‌مان در بحث مشکلات کشور از جمله بحث بازسازی مناطق سیل‌زده استفاده کنیم، افزود: نتیجه عقلانیت، کارایی و مطلوبیت است؛ ای کاش زمانی که گرفتار سیل شدیم برای بازسازی از جایی دیگر منابع تامین اعتبار می‌کردند تا زمان از دست نرود و امروز به خاطر تکمیل نشدن کار بازسازی نقاط سیل زده همچنان نگران تکرار حوادث ابتدای سال نباشیم.
 

برچسب‌ها:

نظر شما