شناسهٔ خبر: 36400345 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

اردن با پس گرفتن اراضی خود، به اسرائیل سیلی زد

روزنامه رای الیوم بازپس‌گیری اراضی «الباقوره» و «الغمر» از رژیم صهیونیستی و لغو معاهده ۲۵ ساله «وادی عربه» را «سیلی اردن به اسرائیل» خواند.

صاحب‌خبر -



اردن سرانجام زمین‌هایی را که ۲۵ سال پیش بر اساس توافقی به رژیم صهیونیستی داده بود، پس گرفت. توافقنامه ۲۵ ساله میان رژیم صهیونیستی و اردن که به کشاورزان صهیونیست اجازه می‌داد در زمین‌های دو منطقه اردن در طول مرز مشترک میان این کشور و فلسطین‌اشغالی زراعت کنند، روز یکشنبه به پایان رسید.
روزنامه اینترنتی رای الیوم در این مورد تاکید کرده، شاه اردن روز یکشنبه با سخنرانی در پارلمان از اعمال حاکمیت مجدد اردن بر اراضی «الباقوره» در شمال و «الغمر» در جنوب خبر داد که رژیم‌اشغالگر صهیونیستی آنها را به مدت 25 سال و در چارچوب معاهده «وادی عربه» اجاره کرده بود. تلویزیون اردن هم صحنه‌هایی زنده از سربازان اردنی پخش کرد که پرچم کشورشان را در منطقه الباقوره به اهتزاز در می‌آوردند.
رای الیوم تاکید کرده: «این یک دستاورد ملی به معنای کامل کلمه و چیزی بیش از پایان قرارداد اجاره زمین‌های اردن است و تغییری اساسی را در سیاست رسمی اردن نشان می‌دهد که نامش تعامل قاطعانه‌تر با استکبار اسرائیلی است که همه مرز‌ها را درنوردیده است و امیدواریم ادامه‌دار و فزاینده باشد. بازپس‌گیری اراضی الباقوره و الغمر سیلی اردن به صهیونیست‌ها بود.»
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش از این تهدید کرده بود که این دو منطقه را مانند قدس‌اشغالی و بلندی‌های جولان تحت حاکمیت تل‌آویو قرار خواهد داد! او فشار‌های باج خواهانه‌ای نیز بر مقامات اردن اعمال کرد تا آنها را به تمدید قرارداد اجاره این دو منطقه به مدت ۲۵ سال دیگر وادار کند، اما اصرار برای بازپس‌گیری آنها همه این فشار‌ها را خنثی کرد و دولت اردن تا آخرین ذره خاک خود را پس گرفت.
طبق این گزارش، شاه اردن که در برابر همه این فشار‌ها مقاومت کرده برای بازپس‌گرفتن حاکمیت بر این اراضی و هم برای مطالبه خروج از قرارداد فروش گاز و نیز بستن سفارت تل‌آویو در پایتخت اردن و لغو معاهده وادی عربه که توهین به همه طیف‌های سیاسی و جغرافیایی و میراث ملی و منافی‌اشغالگری بود، با اراده قوی مردم که قوی‌تر هم می‌شود، همراهی کرد.
رای الیوم تاکید کرده، بستن در به روی کشاورزان اسرائیلی و برافراشتن پرچم اردن بر فراز زمین‌های پس گرفته شده اقدامی مهم است که نشانگر شیوه‌ای نو و متفاوت در تعامل با رژیم‌اشغالگری است که سرزمین‌های عربی را‌اشغال و مقدسات مسیحی و مسلمان را در قدس‌اشغالی آلوده کرده است. رای الیوم در پایان تاکید کرد:« از اردن، مردم و مقاماتش به سبب این پافشاری بر حق و تسلیم نشدن در برابر فشار‌های آمریکا و اسرائیل سپاسگزاریم و بازگشت الباقوره و الغمر را به دایره حاکمیت عربی شادباش می‌گوییم و امیدواریم این مسیر ادامه یابد و جشن بعدی ما لغو قرارداد ننگین گاز، و مجازات همه کسانی باشد که برای شکل گیری و امضای آن تلاش کردند و اردن را به این ورطه‌ انداختند.»

نظر شما