شناسهٔ خبر: 36400321 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مسئول کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران:

هلال احمر ایران در مسئله بازپیوند خانواده همواره نقشی کلیدی داشته است

اشتوکر گفت: جمهوری اسلامی ایران و هلال احمر این کشور در مسئله بازپیوند خانواده همیشه نقش مهمی داشتند و قریب ۵۰ میلیون پیام در زمان جنگ با عراق تبادل شده است که اقدام ارزشمندی بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «رتو اشتوکر» در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی ۲ روزه جستجو و بازپیوند خانواده در سوانح(RFL) که در سالن مرحوم دفتری جمعیت هلال احمر خراسان رضوی برگزار شد اظهار داشت: حضور مدیران باتجربه و نیز افراد توانمند در حوزه بازپیوند خانواده در هلال احمر، نقطه قوت این مقوله در ایران و این همایش است.

 

مسئول کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران با اشاره به خاطره‌ فراموش نشدنی فرزند خواهرش در پاکستان، افزود: در آن زمان شایعات درباره دزدیدن کودکان برای قاچاق اعضای بدنشان مطرح‌ بود که فارغ از صحت و کذب بودن این شایعات ذهنمان درگیر این فکر منفی شد و بسیار به ما سخت گذشت ضمن آنکه آن زمان گستردگی شبکه تلفن همراه هم مانند امروز نبود و بنابراین حدود ۴.۵ ساعت سخت و پراسترس و همراه با ترس برای ما تا زمان پیدا شدن کودک مفقود سپری شد.

 

وی با اشاره به اینکه شنیدن موضوع اتصال ۲۰۰ خانواده به تعداد ۷۶۴ نفر به همدیگر توسط هلال احمر در ایام اربعین امسال خبر خوشحال کننده‌ای بود، گفت:گاهی گمان می‌کنیم که با توجه به گسترش ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی مانند موبایل نیاز به جستجوی اعضای خانواده از میان رفته در حالیکه این نیاز حذف نشده و باید خدمات بازپیوند را در اسرع زمان ارائه داده و با مراکز فعال در این عرصه ارتباط موثر داشته باشیم.

 

اشتوکر افزود: گم شدن کودک ۲ ساله که به مدت ۴ تا ۴.۵ ساعت از والدینش جدا شده مثال بهتر و سهل‌الوصول‌تری نسبت به مفقودی اجساد فاقد هویت است که نیازمند اقدام حرفه‌ای و دقیق است.

 

مسئول کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و هلال احمر ایران در مسئله بازپیوند خانواده نقش مهمی داشتند و قریب ۵۰ میلیون پیام در زمان جنگ با عراق تبادل شده که اقدام و اتفاق ارزشمندی بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: ایران سومین جمعیت مهاجرپذیر جهان است و همواره میزبان حجم بسیاری از مهاجران در تاریخ بوده است، خانواده‌های مهاجران به دلایل مختلفی اقدام به مهاجرت می‌کنند که از درگیری و جنگ گرفته تا مسائل دیگر موجب جدایی این افراد بوده و بنابراین نیازمند خدمات هستند.

 

اشتوکر گفت: گاهی دچار تردید سازمانی می‌شویم که آیا ارائه این خدمات در زمینه بازپیوند خانواده وظیفه ما است که در چنین مواقعی باید یاد خانواده خودمان کرده که ممکن است مفقود بشوند و چقدر نگران خواهیم بود و آنگاه انگیزه می‌گیریم‌.

 

وی ضمن تقدیر از مسئولان حامی این حرکت بشردوستانه، بیان کرد: امیدواریم بهترین شیوه ‌های کار در دنیایی که مداوم در حال تغییر است را آموخته و بتوانیم بهترین تعامل را میان صلیب سرخ و هلال احمر ایران داشته باشیم.

نظر شما