شناسهٔ خبر: 36400285 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

کوتاه از دنیای انرژی

ایرنا| عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین غیرقانونی نیست، اما با افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالف هستم.

صاحب‌خبر -

افزایش قیمت بنزین غیرقانونی نیست

ایرنا| عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین غیرقانونی نیست، اما با افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالف هستم.

کوروش کرم‌پور حقیقی بیان کرد: چنانچه قرار باشد افزایش قیمتی در حامل‌های مختلف انرژی از جمله بنزین انجام شود، خلاف قانون نیست، زیرا دولت می‌تواند پیشنهاد افزایش قیمت را در بودجه مطرح کند و در صورت تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان این موضوع تبدیل به قانون خواهد شد.

به اعتقاد وی، اجرای افزایش قیمت حامل‌های انرژی بدون برنامه، همانند دولت‌های گذشته، این موضوع می‌تواند آسیب رسان به کشور به ویژه قشر کم درآمد باشد.

این نماینده مجلس با اشاره به افزایش تورمی رشد قیمت حامل‌های انرژی، افزود: چنانچه برنامه‌ای وجود داشته باشد که در آن افزایش قیمت حامل‌ها و تورم را خنثی کند، مشکلی نیست اما در گذشته هیچگاه این برنامه وجود نداشت.

به گفته کرم پور، ‌افزایش قیمت بنزین یا سایر حامل‌های انرژی، باید مابه‌التفاوت قیمت در تولید و اشتغال سرمایه‌گذاری شود، زیرا برنامه عملی برای اشتغال و تولید موجب رفع مشکلات حل خواهد شد.

 

احتمال سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری چین در آرامکو

شرکت‌های دولتی چین درحال بررسی برای سرمایه‌گذاری حدود ۱۰ میلیارد دلاری در خرید سهام شرکت آرامکو هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بلومبرگ، نهادهای دولتی چین در حال مذاکره برای سرمایه‌گذاری از ۵ میلیارد تا ۱۰ میلیارد دلار در خرید سهام شرکت آرامکو هستند.

طبق اعلام برخی منابع، صندوق سیلک رود چین یکی از نهادهایی است که برای خرید سهام آرامکو مذاکره داشته و ممکن است بعضی دیگر از شرکت‌های چینی نیز در این خرید سهام مشارکت داشته باشند.به گفته منابع یادشده، شرکت دولتی ساینوپک و شرکت سرمایه‌گذاری چین نیز در ماه‌های اخیر درباره سرمایه‌گذاری در سهام آرامکو مذاکره داشته‌‍اند.با این همه، تعهد این شرکت‌ها به خرید سهام آرامکو هنوز نهایی نشده است و شمار شرکت‌ها و رقم سرمایه‌گذاری‌ آنها در شرکت آرامکو، به تصمیم دولت چین بستگی خواهد داشت.

 

نظر شما