شناسهٔ خبر: 36400070 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

جنگ سوریه جنگ جهانی در ابعاد کوچک بود

روزنامه جوان

رئیس‌جمهور سوریه در گفتگو با یک شبکه خبری روسی در تشریح تحولات کشورش با بیان اینکه جنگ سوریه، جنگ جهانی در ابعادی کوچک‌تر بود ضمن ابراز تردید درباره قتل سرکرده گروه تروریستی داعش گفت که وی از جانب امریکا نقش «خلیفه» را بر عهده گرفته بود.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بشار اسد در گفتگو با «راشا تودی» درباره «ابوبکر البغدادی» و ارتباط وی با امریکا گفت: «او در زندان خودشان [امریکایی‌ها]و زیر نظر خودشان بود. امریکایی خودشان او را آزاد کردند. در نتیجه اگر نقش جدیدی به او محول نمی‌کردند، آزادش نمی‌کردند. ناگهان البغدادی خودش را خلیفه مسلمانان جهان نامید. امریکایی‌ها او را برای ایفای این نقش آماده کردند. ما این داستان اخیر امریکایی‌ها را هم که درباره قتل البغدادی گفتند، باور نمی‌کنیم. شاید او را کشته باشند. چون تاریخ انقضایش سر رسیده و نیازمند شخص دیگری هستند و شاید هم خواستند اسم داعش را تغییر بدهند و اسم دیگری برایش بگذارند و داعش دیگری عَلَم کنند و آن را گروهکی میانه‌رو که علیه دولت سوریه به کار گرفته شود، جا بزنند.»

وی با اعلام اینکه آنچه در کشورش رخ داد جنگ جهانی در ابعاد کوچک‌تر بود، ثبات کنونی در سوریه را حاصل جانفشانی بیش از ۱۰۰ هزار سرباز سوری دانست و درباره «کلاه سفیدها» هم تأکید کرد که این گروه، در واقع یکی از عناصر وابسته به گروه تروریستی القاعده بود. اسد در مورد اقدام غرب در متهم جلوه دادن ارتش سوریه در کشتار غیرنظامیان گفت: «بیشتر مردم سوریه از دولت خود حمایت می‌کنند. از این رو ما با وجود این تجاوز، از ۹ سال پیش، همچنان در اینجا حضور داریم. اسد با بیان اینکه ارتش سوریه هیچ‌گاه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است خاطرنشان کرد: «آن‌ها هیچ مدرک معتبری که اثبات کند چنین حمله‌ای بوده است، ارائه نکردند و گزارش‌های زیادی بود که این گزارش و دیگر ادعا‌ها را رد می‌کرد. بنابراین، این‌ها صرفاً اتهام بودند؛ ارتش سوریه هرگز و هرگز پیش از آنکه تمام زرادخانه شیمیایی کشورمان تحویل یک کمیته بین‌المللی شود، از تسلیحات شیمیایی استفاده نکرد.»

وی درباره نقش صهیونیست‌ها در بحران سوریه گفت: «اسرائیلی‌ها سرزمین ما را اشغال کرده‌اند و بدیهی است که بخشی از هر روندی باشند که علیه سوریه رخ می‌دهد.»

تاریخ نظم بعد از جنگ جهانی دوم سر آمده است
اسد با بیان اینکه «تاریخ نظم جهانی که پس از جنگ جهانی دوم، تأسیس شد، منقضی شده است، تصریح کرد: «دیگر جهان تک‌قطبی مناسب نیست... قدرت‌های نوظهوری مانند روسیه، چین، هند و سایر کشور‌ها وجود دارند...، ولی امریکا در رهبری جهان، هیچ شریکی نمی‌پذیرد.»

وی با اشاره به اینکه «امریکایی‌ها خودشان به حمایت از گروه القاعده در افغانستان اعتراف کردند، درباره غارت شدن نفت سوریه هم گفت: «از زمانی که داعش قاچاق و غارت نفت سوریه را در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد، آن‌ها دو شریک داشته‌اند؛ اردوغان و هم‌مسلک‌های او در امریکا؛ چه سیا یا دیگران. حتی زمانی که برخی از کرد‌ها اقدام به غارت نفت سوریه کردند، امریکایی‌ها شریک آن‌ها شدند. بنابراین، حرف پول در میان است و بحث نفت مطرح است.» بازسازی سوریه دیگر موضوعی بود که وی به آن پرداخت و گفت: «ما منابع انسانی کافی برای بازسازی کشورمان در اختیار داریم؛ بنابراین نگران تحریم نیستیم، اما قطعا کشور‌های دوست نظیر چین، روسیه و ایران در این بازسازی اولویت خواهند داشت.»

اسد در بخش دیگری از گفتگو با راشا تودی به توقیف نفت‌کش ایرانی در جبل الطارق اشاره کرد و اقدام انگلیس را «دزدی دریایی» دانست. او گفت: «بریتانیا می‌خواهد روی مردم سوریه اثر بگذارد و این آخرین تلاش آن‌ها برای تحریک مردم علیه دولت ماست.» رئیس‌جمهور سوریه در پایان سخنانش به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ سوریه اشاره کرد و گفت، هر شخصی که بخواهد می‌تواند در این انتخابات شرکت کند. اسد افزود: «دور قبل، سه رقیب بودیم و این بار قطعاً هر فردی بخواهد می‌تواند نامزد انتخابات شود. نامزد‌های بی‌شماری خواهیم داشت.»

نظر شما