شناسهٔ خبر: 36399531 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

در پی اوج گرفتن اعتراضات مردم بولیوی به دلیل تقلب در انتخابات

مورالس رفت، مردم خوشحالی کردند

اشاره: انتخابات ریاست جمهوری در بولیوی در روز 20 اکتبر (28 مهر) برگزار شد. نتایج نشان می‌داد که مورالس حدود ۴۷ درصد آرا و کارلوس مسا، رقیب راست‌گرای وی حدود ۳۶ درصد آرا را به دست آورده‌اند؛ اما پس از اعلام این نتایج، مخالفان اعلام کردند که آمار اعلام‌شده را به دلیل تقلب قبول ندارند و بنابراین دست به اعتراض‌هایی زدند. برای نمونه معترضان به نتایج انتخابات در آخرین اقدام خود به دفتر رادیو و تلویزیون بولیوی حمله کردند و کارکنان این دو رسانه را از ساختمان‌ها خارج کردند. پس از اوج‌گیری اعتراض‌های مردمی در شهرهای مختلف بولیوی، سرانجام «اوو مورالس» رئیس‌جمهوری این کشور یکشنبه‌شب که حدود 14سال قدرت را در دست داشت، اعلام کرد که از قدرت کناره‌گیری کرده است. این خبر در حالی منتشر شد که وی بعدازظهر یکشنبه در نطقی تلویزیونی از برگزاری انتخابات مجدد در این کشور خبر داده بود، اما مخالفان او که به نتایج انتخابات معترض بودند، پیشنهاد برگزاری مجدد انتخابات در بولیوی را رد کردند. اوو مورالس ۶۰ ساله که از سال ۲۰۰۶ به سمت ریاست جمهوری رسیده بود، اولین رئیس‌جمهوری بولیوی بود که از میان جمعیت بومی این کشور به این مقام رسید. این سیاستمدار چپ‌گرا که به‌عنوان رهبر جنبش سوسیالیست این کشور نیز فعالیت می‌کرد، در طول حدود 13 سال ریاست جمهوری خود توانست با همراهی دیگر سیاستمداران چپ‌گرا در کشورهای آمریکای لاتین یعنی ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا، یک جبهه سیاسی علیه ایالات‌متحده در منطقه ایجاد کند. برخی صاحب‌نظران او را پیرو هوگو چاوز، رئیس‌جمهور پیشین ونزوئلا و از مهم‌ترین نمادهای ستیز با ایالات‌متحده در منطقه آمریکای لاتین در کنار نیکولاس مادورو می‌دانستند. استعفای مورالس از قدرت واکنش‌های مختلفی در جامعه جهانی به همراه داشت. آن‌چنان‌که پیش‌بینی می‌شد آمریکا و هم‌پیمانان این کشور به‌ویژه کشورهای راست‌گرای آمریکای لاتین از استعفای مورالس استقبال کردند؛ در سوی مقابل دولت‌های ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه و مکزیک ضمن محکوم کردن کودتا در بولیوی، خواستار حفظ آرامش در این کشور شدند. در همین راستا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از تمامی طرف‌ها در بولیوی خواست از خشونت و ایجاد تنش دوری کنند و خویشتن‌دار باشند. گزارش‌ها حاکی است که پس از استعفای مورالس، چند کشور ازجمله مکزیک به وی پیشنهاد پناهندگی سیاسی د

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

به دنبال تشدید بحران سیاسی در بولیوی در پی اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری برگزارشده در ۲0 اکتبر، سرانجام یکشنبه‌شب (۱۰ نوامبر) با دخالت ارتش بولیوی، مورالس مجبور به استعفا شد. او در نطق تلویزیونی خود گفت: «استعفای خود را تقدیم می‌کنیم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند.» وی شرایط جاری در بولیوی را به کودتا علیه دولت تعبیر کرد و خطاب به مردم کشورش گفت: «دوست دارم اعلام کنم، مبارزه ما پایان نیافته و تلاش برای تحقق برابری و صلح همچنان ادامه خواهد داشت. به‌عنوان رئیس‌جمهوری وظیفه‌دارم که شرایط را آرام کنم.»

مخالفت با انتخابات مجدد
لوئیس فرناندو کاماچو، رهبر معترضان بولیوی روز یکشنبه به‌رغم وعده اوو مورالس، رئیس‌جمهوری این کشور به برگزاری مجدد انتخابات، این پیشنهاد را رد کرد و خواستار استعفای او شده‌است. به گزارش خبرگزاری رویترز از لاپاز، این درخواست در حالی مطرح شد که سازمان کشورهای آمریکایی پیروزی رهبر چپ‌گرای بولیوی در انتخابات ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) را تأیید نکرد. رهبر معترضان با اشاره به یافته‌های منتشرشده سازمان کشورهای آمریکایی، ادعا کرد که درنتیجه انتخابات تقلب شده است. مورالس در پی گسترش اعتراضات و افزایش خشونت‌ها در شهرهای مختلف بولیوی، تصمیم به برگزاری انتخابات مجدد گرفته بود. پیش‌تر سازمان کشورهای آمریکایی از دولت بولیوی خواسته بود که نتایج انتخابات ریاست جمهوری را ملغی اعلام و اقدام به برگزاری انتخابات مجدد کند. همچنین در برخی گزارش‌های رسانه‌های بولیوی در بامداد دوشنبه آمده است که رئیس کمیته انتخابات مرکزی، معاون و برخی دیگر از مسئولان به دستور وزارت کشور بولیوی بازداشت شده‌اند. دفتر دادستانی نیز، تحقیقاتی را در خصوص تقلب در انتخابات، پنهان کردن فهرست انتخاباتی، سوء رفتارها و دست‌کاری در نتایج انتخابات باز کرده است.

واکنش سازمان ملل
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به استعفای اوو مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی، با ابراز نگرانی عمیق درباره اوضاع در این کشور، خواستار خویشتن‌داری طرف‌های درگیر شد. به گزارش تارنمای سازمان ملل متحد، سخنگوی سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «دبیر کل عمیقاً نگران اوضاع در بولیوی است و به تحولات این کشور ازجمله استعفای مورالس رئیس‌جمهور بولیوی توجه ویژه دارد.» گوترش از همه طرف‌های درگیر خواسته است از خشونت اجتناب کنند و ضمن کاستن از تنش‌ها حداکثر خویشتن‌داری را به عمل‌آورند. دبیرکل همچنین از همه فعالان خواسته است به حقوق بین‌المللی و به‌ویژه اصول اساسی حقوق بشر پایبند باشند. در این بیانیه همچنین آمده است: «دبیرکل از همه فعالان می‌خواهد به دستیابی به راه‌حلی صلح‌آمیز برای خروج از بحران کنونی متعهد باشند و درباره  برگزاری انتخاباتی معتبر و شفاف اطمینان دهند.»

مخالفت هم‌پیمانان منطقه‌ای
استعفای مورالس، واکنش کشورهای مختلف آمریکای لاتین را به همراه داشت. ساعاتی پس از کناره‌گیری او، ابرارد مارسلو، وزیر امور خارجه مکزیک، این استعفا را نتیجه اقدامی نظامی خواند و با وقوع «کودتا» در این کشور مخالفت کرد. وی در توییتی با مردود دانستن استعفای مورالس، آن را مشابه تراژدی‌هایی خواند که در قرن پیش، آمریکای لاتین را آغشته به خون کرد. گفتنی است دولت مکزیک و برخی کشورها به مورالس پیشنهاد پناهندگی سیاسی دادند که با مخالفت او همراه شده و گفته در کشورش خواهد ماند. در همین رابطه، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا گفت: «اوو مورالس قربانی همان توطئه‌هایی شده است که تحت حمایت آمریکا، قصد براندازی دولتش را دارد.» رئیس‌جمهوری منتخب آرژانتین نیز کناره‌گیری رئیس‌جمهوری بولیوی را کودتا علیه او خواند و برگزاری انتخابات آزاد و آگاهانه در این کشور را خواستار شد. دولت نیکاراگوئه نیز با انتشار بیانیه‌ای «کودتا» علیه اوو مورالس رئیس‌جمهوری بولیوی که وی را به استعفا واداشت، محکوم کرد و آن را اقدامی فاشیستی دانست. دولت پرو نیز در با صدور بیانیه‌ای، برگزاری انتخابات شفاف با کمک سازمان کشورهای آمریکایی(OAS) را خواستار شد.

موضع اروپا و آمریکا
پس از اعتراض‌های اخیر در بولیوی، آمریکا خواستار برگزاری انتخابات جدید و ایجاد شورای انتخاباتی جدید در بولیوی شده بود. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اخیراً در اظهارنظری گفته بود که تمامی مقامات انتخاباتی بولیوی باید استعفا کنند و نهاد انتخاباتی جدیدی باید ایجاد شود. همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از طرف‌های درگیر در بولیوی خواست خویشتن‌داری کرده و از خشونت بیشتر جلوگیری کنند. در بیانیه فدریکا موگرینی آمده است: «ما از همه طرف‌های درگیری به‌ویژه مقام‌های بولیوی می‌خواهیم مسئولیت دموکراتیک خود را بار دیگر برعهده بگیرند و تصمیمات مناسبی را اتخاذ کنند تا امکان آشتی هر چه زودتر و جلوگیری از خشونت بیشتر حاصل شود. ما به تلاش‌های خود برای کمک به بهبود اوضاع در بولیوی و تقویت دوباره نهادهای دموکراتیک این کشور ادامه می‌دهیم.» وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای، همه نیروهای سیاسی بولیوی را به همکاری، مسئولیت‌پذیری و یافتن راهکار سازنده برای رفع بحران این کشور فراخواند. وزیر امور خارجه انگلیس هم خواستار حل فوری، دمکراتیک و مسالمت‌آمیز بحران سیاسی در این کشور شد.

نظر شما