شناسهٔ خبر: 36399418 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

آمریکا در حال ساخت آزمایشگاه‌هایی برای تولید سلاح‌های بیولوژیک است

دبیر شورای امنیت ملی روسیه دوشنبه گفته آمریکا در حال ساخت آزمایشگاه‌هایی در سراسر دنیا برای تولید سلاح‌های بیولوژیک است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمریکا در حال ساخت آزمایشگاه‌هایی برای تولید سلاح‌های بیولوژیک استیک مقام ارشد روسیه گفته ایالات متحده در حال ساخت شبکه‌‌ای از آزمایشگاه‌ها در سراسر دنیا برای تولید سلاح‌های بیولوژیک است. 

«نیکلای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت ملی روسیه در مقاله‌ای در روزنامه «Rossiyskaya Gazeta» درباره این موضوع هشدار داده است. 

او در این مقاله نوشته است: «فعالیت پنتاگون برای ایجاد آزمایشگاه‌های بیولوژیک در سراسر دنیا به خصوص در کشورهای عضو اتحاد کشورهای مشترک‌المنافع که در حال انجام تحقیقاتی در خصوص بیماری‌های عفونی هستند و در آنها امکان ساخت سلاح‌های بیولوژیک وجود دارد، محل نگرانی‌ ویژه است.»

پاتروشف در ادامه این مقاله بر ضرورت همکاری کشورهای بین‌المللی، از جمله از طریق امضای توافقات ایمنی دوجانبه میان کشورها تأکید کرده است. 

پیش از این هم «گوزل می‌تدیناوا» پروفسور دانشکده تاریخ و روابط بین‌المللی دانشگاه روسیه- تاجیکستان در میزگردی با موضوع «وضعیت محیط زیست آسیای مرکزی: مسائل و راه‌های حل‌وفصل» از احتمال ساخت سلاح بیولوژیک در آسیای مرکزی توسط آمریکا خبر داده بود.

سلاح‌های بیولوژیک، مواد سمی بیولوژیک یا عوامل عفونت‌زا مانند باکتری، ویروس و قارچ هستند که دولت‌های برخی کشورها از آنها برای کشتن یا فلج کردن انسان‌ها استفاده می‌کنند. 

دولت آمریکا از سال ۱۹۴۳ به دستور رئیس‌جمهور «فرانکلین روزولت» برنامه‌ای برای ساخت سلاح‌های بیولوژیک راه‌اندازی کرد. بعد از جنگ جهانی دوم، این کشور صاحب بزرگترین زرادخانه سلاح‌های بیولوژیک بود. 

 روسیه مهرماه سال گذشته از مرگ ۷۳ نفرل در آزمایشگاه تحقیقات بیولوژیک سری آمریکا در گرجستان خبر داده بود. 

پیشتر هم یک روزنامه نگار تحقیقی بلغارستان با استناد به برخی اسناد از وجود مراکز مخفی آمریکا برای ساخت چنین سلاح‌هایی در نقاط مختلف جهان خبر داده بود. براساس گزارش «دیلیانا گایتانزیف»، تامین بودجه این مراکز مخفیِ نظامی، بر عهده «آژانس کاهش تهدید دفاعی» پنتاگون است و ۲.۱ میلیارد دلار برای آن در نظر گرفته شده است.

لینک کوتاه کپی لینک
منبع: فارس
منبع: فارس

برچسب‌ها:

نظر شما