شناسهٔ خبر: 36398597 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

واکنش مرجعیت عراق نسبت به دخالت خارجی در امور داخلی این کشور

مرجعیت دینی عراق ضمن مخالفت با دخالت خارجی در امور داخلی این کشور گفت که عراق نباید به صحنه تسویه حساب‌ها بین قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، دفتر مرجعیت دینی عراق روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود را با دخالت خارجی در امور داخلی این کشور و تبدیل شدن به صحنه درگیری و تنش بین قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام کرد.

به گزارش شبکه ماهواره‌ای الغدیر، در بیانیه مرجعیت آمده که عراق نباید صحنه تسویه حساب‌ها بین قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای باشد.

مرجعیت دینی عراق افزود: سه قوه مجریه، مقننه و قضایی عراق اگر قادر به اجرای اصلاحات لازم یا خواهان آن نیستند، باید راهی دیگری در پیش بگیرند و با شیوه‌ای دیگر در این خصوص فکر کنند.

آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در عراق در این بیانیه بر لزوم انجام اصلاحات حقیقی در مدت زمان معقول تاکید کرده و خواستار جلوگیری از فساد مالی و اداری و نبود عدالت اجتماعی شده است.

مرجعیت دینی عراق همچنین مجازات شرکت‌کنندگان در اعتراضات مسالمت‌آمیز را خلاف شرع و قانون دانست و گفت که باید از اعمال خشونت علیه اعترضات مسالمت آمیز و بازداشت معترضان امتناع کرد.

دور دوم تظاهرات در بغداد و شهر‌های جنوبی عراق از ۲۵ اکتبر آغاز شده و همچنان ادامه دارد؛ هر چند از شمار معترضان طی روز‌های اخیر کاسته شده است.

این تظاهرات در اعتراض به افزایش بیکاری و مشکلات اقتصادی آغاز شد، ولی بنا بر گزارش برخی رسانه‌های عربی، برخی کشور‌ها از جمله آمریکا، عربستان سعودی و امارات عربی متحده، در منحرف کردن مسیر آن، نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

نظر شما