شناسهٔ خبر: 36398123 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اجرای دقیق سیاست‌های ابلاغی با محوریت دفاع از حقوق عامه و کاهش جمعیت کیفری

رئیس دادگستری کلات بر اجرای دقیق سیاست‌های ابلاغی از ناحیه ستاد دادگستری خراسان رضوی با محوریت دفاع از حقوق عامه و کاهش جمعیت کیفری تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از مدیریت روابط عمومی و ارتباطات دادگستری خراسان رضوی، حسن محمدزاده بر اجرای دقیق سیاست‌های ابلاغی از ناحیه ستاد دادگستری خراسان رضوی با محوریت دفاع از حقوق عامه و کاهش جمعیت کیفری تأکید کرد.

رئیس دادگستری کلات گفت: در راستای عملیاتی کردن بخشنامه ریاست محترم قوه قضائیه و دستورالعمل‌های صادره با موضوع دفاع از حقوق عامه و کاهش جمعیت کیفری این حوزه قضایی اقدامات مفید و مؤثری به‌عمل آورده است.

وی ادامه داد: در دفاع از حقوق عامه، شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان کلات جلسات متعددی با حضور ادارات و نهادهای ذی مدخل برگزار کرده که از آن جمله می‌توان به برگزاری جلسات با دستور کار ارائه راهکارهای لازم جهت بازگشایی مسیر جاده روستای سرجنگل در بالادست سد چهچهه که در اثر سیلاب تخریب و مسدود شده است با تصویب 6 مصوبه اشاره کرد.

محمدزاده اضافه کرد: به بررسی موقعیت جغرافیایی رودخانه فصلی شهرستان کلات و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه لازم در راستای رفع تصرف حریم و بستر رودخانه با التفات به حجم بالای بارندگی‌های اخیر و جاری شدن سیلاب و مخاطرات جانی و مالی ناشی از تصرفات غیرقانونی نیز با تصویب 8 مصوبه در سال جاری می‌توان اشاره کرد.

رئیس دادگستری کلات بیان کرد: شورای پیشگیری از وقوع جرم این شهرستان در سال گذشته نیز جلسات متعددی در موضوعات پرورش ماهی و استخرهای غیرمجاز پرورش ماهی، بررسی تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی و اقدامات پیشگیرانه، بررسی وضعیت و مشکلات حادث شده در برخی شرکت‌های تعاونی نظیر شرکت تعاونی مرزنشینان هزار مسجد به منظور پیشگیری از وقوع جرم و تضییع حقوق سهامداران و بیت المال، بررسی و شناسایی نقاط حادثه خیز خیابان اصلی کلات و جاده مواصلاتی کلات به مشهد و اتخاذ تصمیم در اصلاح و ترمیم آن‌ها در کمیته فرعی تصادفات برگزار کرده که نتایج خوبی نیز حاصل شده است.

وی افزود: از سوی دادستان  نیز دستورات قضایی متعددی پیرامون دفاع از حقوق عامه نظیر دستور توقف تخریب کوه و بررسی موضوع توسط ادارات مربوطه در محدوده روبروی استادیوم ورزشی شهرستان، قلع و قمع مستحدثات در محدوده آسیاب قشقهه به‌دلیل تصرفات غیرقانونی و تغییر کاربری غیرمجاز، برخورد با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح شهرستان و دستور پلمب یا پر کردن آن‌ها، دستور ایجاد کمربند حفاظتی جداکننده اراضی ملی از مستثنیات و دستور جهت نصب تابلوی ممنوعیت ورود آفرود سواران به مناطق حفاظت شده، صادر شده است.

محمدزاده با اشاره مبحث کاهش جمعیت کیفری افزود: اقدامات قضایی لازم در رسیدگی به پرونده‌ها و استماع اظهارات و مشکلات زندانیان به‌عمل آمده، به‌گونه‌ای که آمار بازدید قضات از زندان از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه در مجموع 45 مورد و تعداد ملاقات شوندگان بالغ بر 422 زندانی بوده است که آمار در خور توجه و قابل قبولی است.

رئیس دادگستری کلات خاطرنشان کرد: به‌منظور کاهش جمعیت کیفری در محکومین مالی با اعطای مرخصی‌های طولانی مدت به شرط پرداخت بخشی از محکوم به در طول زمان بهره‌مندی از مرخصی شاهد پرداخت مبالغ چشمگیری از بدهی‌های محکومین موصوف و در نتیجه اخذ رضایت محکوم لها و کاهش جمعیت کیفری محکومین مالی در حد یک نفر هستیم.

وی افزود: علاوه بر بازدیدهای صورت گرفته توسط دادستان شهرستان و سایر همکاران قضایی دادسرا از زندان مشهد می‌توان به اعطای مرخصی منتهی به آزادی محکومین مطابق شرایط قانونی و بخشنامه‌های موجود، ارسال پرونده‌ها به دادگاه جهت تعلیق الباقی مجازات و آزادی مشروط پس از تحمل یک سوم میزان مجازات وفق مقررات قانونی مربوطه، اجرای به‌موقع و سریع بخشنامه‌های عفو اشاره کرد.

انتهای پیام/ 70051

نظر شما