شناسهٔ خبر: 36392753 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی :

بسیاری از مسئولان تراز بالا، تلقی درستی از فضای مجازی ندارند

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-یکی از مباحثی که خلاء آن را حس می کنیم، خلاء سواد مجازی است نه تنها مردم که بسیاری از مسئولان تراز بالا هنوز تلقی درستی از فضای مجازی ندارند.
به گزارش خبرگزاری آریا، امروز در مراسم رونمایی از کتاب « اینترنت و سواد مجازی» که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، «حسین کلانتری»، سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی، استاد دانشگاه و نویسنده و «علیرضا طالب پور» رییس پژوهشکده فضای مجازی دانشگاه شهید بهشتی سخنرانی کردند.
«حسین کلانتری»، سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی، استاد دانشگاه و نویسنده در این مراسم با تاکید بر اینکه موضوع کتاب اینترنت و سواد رسانه ای موضوعی مهم اس، اظهار داشت:یکی از مباحثی که خلاء آن را حس می کنیم، خلاء سواد مجازی است نه تنها مردم که بسیاری از مسئولان تراز بالا هنوز تلقی درستی از فضای مجازی ندارند.بر این اساس، کتاب اینترنت و سواد مجازی می تواند راهگشا باشد.
وی همچنین ضمن تبریک به دکتر عاملی و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اظهار داشت:انشاءالله بتوانیم از این کتاب استفاده کنیم و منتظر آثار دکتر عاملی در این موضوعات هستیم.

موضوع کتاب « اینترنت و سواد مجازی » موضوعی مهم و مبتلابه
«علیرضا طالب پور»نیز در این مراسم اظهار کرد:موضوع کتاب اینترنت و سواد مجازی موضوعی مهم و مبتلابه است.نویسنده این کتاب نسبت به مطلب آگاه است و همین که مسئول است و این از امتیازات مهم کتاب محسوب می شود.کتاب متن خوبی دارد، همچنین از منابع متنوع و جالبی برخوردار است.تحلیل مفید و فراگیر در مورد مسایل مختلف در این کتاب وجود دارد.همچنین نظم مناسب در فصول کتاب به چشم می خورد.
رییس پژوهشکده دانشگاه شهید بهشتی با طرح این سوال که فضای مجازی را به چه معنا به کار می بریم، عنوان کرد:فضای مجازی چهار ویژگی مهم دارد.سرعت بالا و رو به رشد اولین ویژگی این فضا است.امکان تکثیر نامحدود، قدرت ذخیره سازی حجم انبوه اطلاعات و قدرت یادگیری از دیگر ویژگی های فضای مجازی است.
گفتنی است، کتاب اینترنت و سواد مجازی نوشته حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی و ابراهیم محسنی آهویی ضمن ارائه الگوی سواد دوفضایی، اجزای ساختار سه سطحی سواد مجازی را که متشکل از مؤلفه های عمومی، اختصاصی و حرفه ای یا تخصصی است، ارائه می کند. این کتاب هم چنین ضمن تلاش برای ساختاردهی به سواد مجازی، شرایط و ملاحظات فرهنگی، ارزشی، دینی و معنوی کاربران را نیز لحاظ کرده و نسبت به متناسب سازی این سواد با سایر علوم حساسیت نشان می دهد.
این کتاب، مشتمل بر شش فصل و 361 صفحه با قیمت 41 هزار تومان توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به چاپ رسیده است.کتاب مذکور سواد مجازی را سواد عرصه تمدنی جدید دانسته و تأکید می کند که حضور مفید و مؤثر در جهان امروز، نیازمند سواد مجازی است.
این کتاب تلاش می کند ابعاد مختلف مفهومی و نظری، الگوهای سواد مجازی، آموزش و یادگیری و هم چنین رابطه اشتغال و سواد مجازی را تبیین و الگویی مبنایی را تحت عنوان «سواد دوفضایی» به مثابه الگوی جامع سواد مجازی ارائه می کند.

نظر شما