شناسهٔ خبر: 36385179 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

ونزوئلا و کوبا: علیه مورالس «کودتا» صورت گرفته است

وزارت امور خارجه کوبا فشارها برای کناره‌گیری «اوو مورالس» از قدرت را کودتا خواند و از جامعه بین‌المللی خواست از او حمایت کند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| به دنبال افزایش فشارها علیه اوو مورالس، رئیس‌جمهور منتخب بولیوی و اعلام استعفای او از قدرت، وزارت خارجه کوبا تحولات این کشور را کودتا علیه مورالس خواند و آن را محکوم کرد. 

 

کوبا از جامعه بین المللی خواسته از مورالس به عنوان رئیس‌جمهور این کشور حمایت کند. 

 

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور چپ‌گرای ونزوئلا نیز کودتا علیه اوو مورالس، رهبر چپ‌گرای بولیوی را محکوم کرد. 

 

مورالس یک شنبه شب و پس از چند هفته ناآرامی و اغتشاش در این کشور از سوی مخالفان، که وی را به تخلف در انتخابات متهم کرده بودند، اعلام کرد که از سمت خود استعفا می‌کند.

 

بنا بر اعلام کمیسیون انتخابات بولیوی و رای دادگاه عالی این کشور پس از شمارش دستی آرا، اوو مورالس موفق شده بود با کسب 47 درصد آرا بر رقیبش کارلوس مسا با 36 رصد آرا پیروز شود. 

 

طبق قانون اساسی این کشور، برای بردن انتخابات در دور اول، هر کاندیدا نیاز به کسب حداقل 50 درصد آرای مردمی یا حداقل 40 درصد آرا در صورتیکه اختلافش با رقیب حداقل 10 درصد باشد، دارد. 

 

در روزهای گذشته و به موازات تشدید ناآرامی‌ها در بولیوی، مداخلات آمریکا و متحدانش درباره این انتخابات افزایش یافته بود.

 

«سازمان کشورهای آمریکایی» که سابقه دخالت‌ها در امور کشورهای آمریکای لاتین و تکرار طوطی‌وار مواضع واشنگتن را داشته است، در یک بیانیه مدعی شده که «نمی‌توانیم درباره نتیجه اعلام شده انتخابات 20 اکتبر ریاست جمهوری بولیوی راستی‌آزمایی کنیم».

 

این نهاد که دفتر مرکزی آن در واشنگتن پایتخت آمریکا قرار دارد، مدعی شده بود که از نظر آماری و عددی، «بعید»  است که اوو مورالس توانسته باشد اختلاف 10 درصدی مورد نیاز برای پیروزی بر «کارلوس مسا» رقیبش  در دور اول انتخابات را کسب کرده باشد.

 

منبع: فارس

نظر شما