شناسهٔ خبر: 36384595 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نیکی هیلی «با کمال احترام» درباره کاخ سفید افشاگری کرد

تهران-ایرنا- «نیکی هیلی» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد در کتاب جدید خود با عنوان«با کمال احترام» دست به افشاگری درباره دو تن از مقام های سابق کاخ سفید زد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، هیلی از حامیان پر و پاقرص «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، در کتاب خود عنوان کرده که در زمان همکاری اش با کاخ سفید، تحت فشار «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه سابق آمریکا و «جان کِلی» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید برای مخالفت آشکار با سیاست های و رفتارهای سوال برانگیز ترامپ بوده و از او خواسته شده از اجرای چنین سیاست هایی خودداری کند.

هیلی نوشت: کلی و تیلرسون به من اطمینان می دادند که وقتی در برابر خواسته های رئیس جمهور مقاومت می کنند، این به معنای نافرمانی آنها نیست بلکه تلاش می کنند کشور را نجات دهند.

هیلی در کتاب خود که تحت عنوان «با کمال احترام» منتشر شده است، افزود، تیلرسون به او گفته بود که مردم در نتیجه اقدامات ترامپ خواهند مُرد.

سفیر سابق آمریکا درسازمان ملل متحد نوشت،  او از بیشتر تصمیمات مربوط به  سیاست خارجی ترامپ که دیگران تلاش می کردند در مقابل آن مانع تراشی کرده یا روند آن را کاهش دهند، حمایت می کرد.  

انتشار کتاب جدید هیلی، وی را بار دیگر در صدر عناوین خبری رسانه ها قرار داد. با این حال این مقام زن سابق آمریکایی به تازگی بار دیگر به دلیل اظهاراتش در دفاع از ترامپ در مقابل تحقیقات استیضاح کانون توجهات قرار گرفته بود.

ترامپ به دلیل افشاگری "اریک چارملا»تحلیلگر سازمان سیا درباره تماس تلفنی اش با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین به منظور درخواست از او برای فشار بر نامزد رقیب «جو بایدن»، با تحقیقات استیضاح از سوی دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا مواجه است.

هیلی چند ماه قبل از هر گونه تماس تلفنی ترامپ با زلنسکی از پست خود استعفا کرد.

وی در مصاحبه با برنامه «ساندی مورنینگ» شبکه خبری سی بی اس، تلاش تیلرسون و کلی برای سرنگون کردن رئیس جمهور را «توهین آمیز» توصیف کرد و گفت: آنها باید نزد رئیس جمهور می رفتند و با او درباره اختلافات شان صحبت می کردند و اگر اقدامات رئیس جمهور را قبول نداشتند، از پست خود کناره گیری می کردند. تضعیف یک رئیس جمهور واقعا خطرناک است و قانون اساسی را نقض می کند و بر خلاف خواسته مردم آمریکا است.

شبکه خبری سی ان ان در گزارشی در این زمینه نوشت: تیلرسون و کلی به درخواست واشنگتن پست برای اظهارنظر در این زمینه پاسخی نداده اند.

ترامپ در توئیتی در روز یکشنبه کتاب هیلی را تایید و برای او آرزوی موفقیت کرده و از فالورهایش خواسته است نسخه ای از آن را سفارش داده یا به این کتاب توجه کنند.

هیلی، فرماندار سابق جمهوریخواه ایالت کارولینای جنوبی، در سال ۲۰۱۷ میلادی تنها چهار روز پس از به قدرت رسیدن ترامپ، به دولت وی پیوست.

هیلی در منصب سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، لحنی منتقد و صریح در مورد مسائل سیاسی مهم از جمله مساله ایران و کره شمالی داشت.

نظر شما