شناسهٔ خبر: 36382584 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

جزئیات تازه از میدان جدید نفتی نام‌آوران

زنگنه از کشف دومین ذخیره نفتی بزرگ کشور با حجم ۵۳ میلیارد بشکه نفت درجا با ۲۲ میلیارد بشکه ذخیره جدید در خوزستان خبر داد.

صاحب‌خبر -
جزئیات تازه از میدان جدید نفتی نام‌آورانبه گزارش صبحانه، روز گذشته (یکشنبه، ۱۹ آبان‌) حسن روحانی رئیس جمهور کشور در بخشی از سخنرانی خود در اجتماع مردم استان یزد با اشاره به اینکه خبر خوشی برای کشور دارد، می گوید: کارکنان شرکت ملی نفت ایران در بخش اکتشاف پس از چند سال تلاش به‌ ویژه از سال ۹۵ تا کنون، به یک میدان جدید نفتی بزرگ دست یافته‌اند که من این خبر را به محضر ملت ایران اعلام می‌کنم. این هدیه کوچک دولت و شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت به ملت بزرگ ایران است.

رئیس‌جمهور حجم ذخایر نفت درجای این میدان را ۵۳ میلیارد بشکه اعلام کرد و گفت: این میدان از بستان آغاز می‌شود و تا نزدیکی امیدیه ادامه دارد. وسعت این میدان ۲۴۰۰ کیلومتر مربع است و ۸۰ متر ضخامت دارد.

وزیر نفت زنگنه امروز در حاشیه معرفی این میدان کشف شده نفتی گفت:  این میدان نفتی که نام آوران نامیده شده در استان خوزستان و نزدیک منطقه دارخوین و میادین نفتی جفیر و سپهر واقع شده است. این میدان در سال ۹۵ به دست مهندسان اکتشاف کشف شد که  میزان  ۳۱.۳ میلیارد بشکه آن جز ذخایر زیر سفره ای قبلی و ۲۲ میلیارد بشکه آن برای کشف جدید است.

وزیر نفت بیان کرد: همچنین باید در نظر داشت که میزان نفت استحصال آن برابر ۲.۲ میلیارد بشکه خواهد بود چرا که ضریب بازیافت آن ها برابر ۱۰ درصد است.

وزیر نفت گفت:  این میدان نفتی از لحاظ ذخایر، دومین میدان بزرگ نفتی است که طول چهل سال در ایران اکتشاف شده است.

زنگنه بیان کرد: این میدان به وسعت ۲۴۰۰ کیلومتر مربع در عمق تقریبی ۳۱۰۰ متر با لایه نفتی به ضخامت حدود ۸۰ متر است، احتمال گسترش این میدان به سمت جنوب غربی و جنوب شرقی به‌طور قابل توجهی وجود دارد.

این مقام مسئول اظهار کرد: عملیات اکتشاف این میدان با پیشرفته‌ترین روش‌های اکتشاف به عنوان یک کار جدید اکتشافی با سه حلقه چاه از سال ۹۵ آغاز شد.

زنگنه گفت: با هر یک درصد ضریب بازیافت از ۵۳ میلیارد بشکه نفت، ۵۳۰ میلیون بشکه با قیمت کنونی ۳۲ میلیارد دلار ثروت به کشور اضافه می‌شود بنابراین باید همه اهتمام خود را در بحث توسعه فناوری و تحقیقات و پژوهش و فناوری در بخش بالادست نفت متوجه افزایش ضریب بازیافت کنیم.

وی تاکید کرد: برنامه توسعه‌ای وزارت نفت برای این میادین در قالب برنامه‌هایی است که برای آب تیمور، منصوری، سپهر و جفیر خواهیم دید، برنامه متمایزی برای این میدان‌ها نداریم اما باید از این میدان‌ها استفاده شود و این ذخایر کشور است که بر آن افزوده می‌شود.
روش های مختلف برای افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی/ تنگناهای متعددی در مسیر کشف میادین

وزیر نفت در جمع خبرنگاران با اشاره به توسعه میدان نفتی "نام آوران" به مانند سایر میادین از جمله آبتیمور و منصوری، جفیر و سپهر اشاره کرد و گفت: هم اکنون نمی توان درباره سرمایه لازم برای استخراج نفت از این میدان نفتی به طور مجزا صحبت کرد.

وی با اشاره به اینکه تولید نفت کشور با برداشت از این میدان چه میزان افزایش خواهد یافت، بیان کرد: هم اکنون تنگناهای متفاوت و دشواری برای توسعه میدانها وجود دارد ولی وزارت نفت با توجه به رشد و پیشرفت صنعت بازیافت برنامه های متعددی برای توسعه و میزان افزایش بازیافت در صنعت نفت دارد.

این مقام مسئول ادامه داد:برای افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی ۲ روش وجود دارد. یکی از این روش ها تکیه بر فناوری داخلی است که این فناوری را با استفاده از کمک دانشگاه ها ارتقاء می دهیم و روش دیگر تعامل با شرکت های خارجی دنیا است که صاحب فناوری هستند.

وزیر نفت در مورد ضریب بازیافت مخازن نفتی توضیح داد: این عدد برای میادین مختلف براساس سنگ مخزن متفاوت است و ما هم ضریب بازیافت ۶-۵ درصدی داریم و هم ضریب بازیافت ۶۰ درصدی اما به طور کلی باید تلاش کنیم تا میزان ضریب بازیافت میادین خود را بالا ببریم.
در پایان این مراسم از اطلس اکتشافات نفتی ایران که مشمول جزئیات و مختصات ۷۶ میدان بزرگ نفتی در کشور بوده است رونمایی شد، به گفته هندی مدیر بخش اکتشافات شرکت ملی نفت ایران از این تعداد ۲۶ میدان مشترک و هم مرز با کشور‌های همسایه است./باشگاه خبرنگاران
جزئیات تازه از میدان جدید نفتی نام‌آورانبه گزارش صبحانه، جزئیات تازه از میدان جدید نفتی نام‌آورانبه گزارش صبحانه، صبحانه


























نظر شما