شناسهٔ خبر: 36381262 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

گوگل Cardboard را کاملا متن‌باز کرد

مبین احمدی / androidcentral theverge

صاحب‌خبر -

گوگل در اکتبر ۲۰۱۹ به‌صورت رسمی پایان کار هدست Daydream View VR را اعلام کرد که به حوزه‌ی واقعیت مجازی موبایل مربوط بود. گوگل در ابتدا برنامه‌های ویژه‌ای برای تسلط روی بازار واقعیت مجازی موبایل داشت؛ اما اخیرا قدم روبه‌عقب دیگری برداشته و نرم‌افزار کاردبرد (Cardboard) را به‌حالت متن‌باز (Open Source) درآورده است. کاردبرد درحقیقت هدستی واقعیت مجازی به‌شمار می‌آید که ظاهری ساده و به‌دور از تجملات خاص دارد. گوگل مدت‌ها پیش با منتشرکردن مشخصات فنی دقیق Cardboard VR به‌‌طور عمومی این هدست را ازلحاظ سخت‌افزاری متن‌باز کرده بود. با‌این‌حال، اهالی مانتین‌ویو اخیرا تصمیم گرفته‌اند نرم‌افزار هدستشان را نیز به‌حالت متن‌باز درآورند.

گوگل در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرده است با متن‌بازکردن کاردبرد، کاری کرده است که این هدست واقعیت مجازی برای همگان دردسترس قرار گیرد. گوگل می‌گوید از زمان عرضه‌ی کاردبرد به‌ بازار، توانسته است بیش از ۱۵ میلیون دستگاه از آن را در سراسر دنیا عرضه کند. به‌لطف قیمت ارزان کاردبرد، افراد بیشتری در سراسر دنیا توانستند بدون صرف هزینه‌ی زیاد از مزیت‌های واقعیت مجازی بهره‌مند شوند. ظاهرا گوگل به‌مرور زمان دیده است که میزان استفاده از کاردبرد کاهش می‌یابد؛ ازاین‌رو تصمیم گرفته است بیشتر روی آن تمرکز کند. البته این موضوع چندان برایمان تعجب‌برانگیز نیست؛ زیرا از همان زمان معرفی اولیه‌ی کاردبرد، مشخص بود شمار زیادی از کاربران به آن تمایل نشان نمی‌دهند و این هدست نمی‌تواند مخاطبان زیادی برای خود دست‌و‌پا کند.

گوگل کاردبورد

مقاله‌های مرتبط:

  • پروژه‌ی مقوایی گوگل هر گوشی هوشمند اندرویدی را به یک هدست واقعیت مجازی تبدیل می‌کند
  • گوگل ۱۰ میلیون هدست واقعیت مجازی کاردبورد عرضه کرد

گوگل بستر خاصی را دراختیار سازندگان اپلیکیشن‌ها قرار داده است تا این افراد بتوانند با اتکا به آن، اپلیکیشن‌های متنوع سازگار با کاردبرد را روی iOS و اندروید منتشر کنند. از‌این‌پس به‌لطف متن‌بازشدن کاردبرد، API ویژه‌ای دراختیار سازندگان قرار می‌گیرد تا با استفاده از آن‌، قابلیت‌های جدیدی به اپلیکیشنشان اضافه کنند. 

کاردبرد هنگام عرضه محصولی نوآورانه بود؛ به‌همین‌دلیل، در ابتدا با استقبال مواجه شد؛ اما مشخص بود که با مرور زمان، جذابیتش را از دست می‌دهد و افراد کمتری به آن توجه می‌کنند. نویسنده‌ی رسانه‌ی ورج که سابقه‌ی کار با کاردبرد را دارد، می‌گوید اولین تجربه‌اش از این هدست واقعا لذت‌بخش بوده؛ اما هیچ‌گاه ترغیب نشده است دوباره سراغ تجربه‌ی آن برود.

گوگل کاربرد / Google Cardboard

گوگل کاردبرد که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد، جزو نخستین کیت‌های واقعیت مجازی DIY به‌شمار می‌آید که پس از پروژه‌هایی نظیر FOV2GO در بازار حضور پیدا کرد. کاردبرد توانست چند سال جذابیت خاصی به حوزه‌ی واقعیت مجازی مبتنی‌بر موبایل تزریق کند. میزان استقبال از کاردبرد چندان زیاد نبود؛ اما این هدست درهرصورت محصولی جالب به‌شمار می‌آمد. براساس ادعای بسیاری از کارشناسان، صنعت واقعیت مجازی موبایل به پایان راهش رسیده است؛ زیرا ظاهرا راهی برای خرید گیر VR آکیولس در آمریکا وجود ندارد و گوگل نیز پایان کار پروژه‌ی دی‌دریم (Daydream) را اعلام کرده است. افرون‌براین، با در‌نظر‌گرفتن متن‌باز‌شدن کاردبرد، می‌توانیم عملا مُهر تأییدی بر ادعاهای اخیر مبنی‌بر پایان کار واقعیت مجازی موبایل بزنیم.

گوگل می‌گوید قصد دارد همچنان با اضافه‌کردن قابلیت‌های جدید به کاردبرد، در پروژه‌ی متن‌باز این هدست مشارکت کند. این شرکت فعلا به‌طور دقیق نگفته است که قابلیت‌های جدید شامل چه مواردی هستند. البته براساس اعلام رسمی، گوگل در پی انتشار کیت توسعه‌ی نرم‌افزار مخصوصی برای Unity است.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی کاردبرد، ابزار واقعیت مجازی گوگل و متن‌بازشدن آن چیست؟

بیشتر بخوانید:

استفاده از رمزهای عبور ذخیره‌شده در مرورگر کروم برای ورود به اپلیکیشن‌های اندرویدی
آیا برتری کوانتومی به معنای واقعی وجود دارد؟
گوگل به جمع‌آوری اطلاعات سلامت کاربران متهم شد
خریدهای سخت‌افزاری گوگل چه سرنوشتی داشتند؟
امکان مدیریت پروفایل در اپلیکیشن گوگل مپس فراهم شد

برچسب‌ها:

نظر شما