شناسهٔ خبر: 3638120 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

قهرمان‌های قصه‌ها جان گرفتند

هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با جان گرفتن قهرمان‌های قصه‌ها بر روی صحنه کار خود را آغاز کرد.

صاحب‌خبر -

هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با جان گرفتن قهرمان‌های قصه‌ها بر روی صحنه کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار ادبیات ایسنا، جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود، صبح امروز (دوشنبه، 27 بهمن‌ماه) به میزبانی کرمانشاه کار خود را شروع کرد.

در ابتدای مراسم افتتاحیه رضا موزونی، مدیر اجرایی جشنواره و مدیرکل کانون کرمانشاه، این استان را خاستگاه قصه‌های اسطوره‌ای، حماسی و عاشقانه در تاریخ ایران توصیف کرد و گفت: کرمانشاه جغرافیای حماسی قصه‌های معاصر ایران است؛ قصه‌هایی از جنس واقعیت که مردمش در طول سال‌های دفاع مقدس آفریدند.

در ادامه محسن فضلی - معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان - با اشاره به اهمیت این جشنواره در بین دیگر جشنواره‌های کانون به دلیل جریان‌سازی آن اظهار کرد: بقیه جشنواره‌های کانون دو سال یک‌بار برگزار می‌شوند، اما جشنواره قصه‌گویی به دلیل جایگاه معتبرتر و ممتازترش هر سال برگزار می‌شود.

او با اشاره به آسیب‌شناسی این جشنواره گفت: بررسی‌ها نشان داد یکی از آسیب‌ها داوری و بخش رقابتی است که در نتیجه از این دوره بخش رقابتی حذف شده است.

فضلی افزود: یکی دیگر از مواردی که در آسیب‌شناسی‌ها متوجه آن شدیم این بود که بسیاری از قصه‌گویان ما در کتابخانه‌ها مهجور بودند و باید راهی برای حضور آن‌ها گشوده می‌شد.

معاون فرهنگی کانون در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به سه رکن قصه، قصه‌گو و مخاطب در مقوله قصه‌گویی خاطرنشان کرد: در بخش قصه‌گویان و قصه پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم، اما رکنی که به آن نپرداخته‌ایم مخاطب قصه است که در این زمینه ضعف‌های بسیاری داریم، اما حرمت صحنه قصه‌گویی از تئاتر و سینما کمتر نیست.

همچنین آیت‌الله آذرمی - معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه - با بیان اینکه خداوند خود اولین قصه‌گوست و قصه‌هایی را درباره آفرینش انسان، آدم و حوا، پیامبران و... گفته است، بیان کرد: قصه‌گو باید از عطوفت، رحمت و مهربانی استفاده کند تا موفق باشد. بیشتر مادران قصه‌گو هستند و موفق، چون از درِ رحمت قصه می‌گویند.

او در پایان صحبت‌هایش پیشنهاد کرد در کرمانشاه روزی به نام روز قصه‌گویی تعریف شود و سالن کانون به این موضوع اختصاص یابد.

در این مراسم که با اجرای برنامه‌هایی توسط کودکان و قصه‌گویی مهدی مردانی همراه بود نمایش «قهرمانان قصه‌ها» با حضور شخصیت‌های قصه‌ها همچون ماه پیشونی، شنگول و منگول و حبه انگور، حسن کچل، دیو سیاه، دیو سپید، رستم، خاله سوسکه و نخودی اجرا شد و این شخصیت‌های خاطره انگیز بر روی صحنه جان گرفتند.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با حضور 59 قصه‌گوی ایرانی و 12 قصه‌گوی خارجی همراه است. در این جشنواره قصه‌گو‌هایی از کانادا، برزیل، استرالیا، آمریکا، ارمنستان، اسکاتلند، کلمبیا، کنیا، مراکش، فیلیپین، لبنان و سوریه حضور دارند.

قصه‌گوهای ایرانی هم از این استان‌ها در جشنواره حضور دارند: تهران، کرمانشاه، یزد، خراسان شمالی، البرز، مرکزی، زنجان، فارس، هرمزگان، مازندران، خراسان رضوی، ایلام، قزوین، اصفهان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، همدان ، آذربایجان شرقی، بوشهر، لرستان، کردستان، اردبیل، سمنان، گیلان، کهکیلویه و بویراحمد.

انتهای پیام

جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

برچسب‌ها:

نظر شما