شناسهٔ خبر: 36380942 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کسی در کشور با ورود تکنولوژی مخالف نیست / آدرس غلط ندهید

مدیر فنی سابق شرکت ملی مناطق نفت¬خیز جنوب درباره اظهارات رئیس جمهور درباره عدم توانمندی شرکت‌های داخلی در زمینه اکتشاف میادین نفتی گفت: هیچ کسی با تکنولوژی مخالف نیست و اتفاقا شرکت‌های داخلی در این حوزه توانمندی‌های خوبی دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، علیرضا دانشی مدیر فنی سابق شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب در گفت‌وگو با فارس درباره اظهارات رئیس جمهور درباره اکتشاف میدان جدید نفتی با ذخیره 53 میلیارد بشکه­ای گفت: این مباحث به حوزه مدیریت اکتشاف مرتبط است. طبق روال عادی، این مدیریت برای کشف ذخایر جدید تلاش می­کند. پس از کشف میدان جدید برآورد اولیه­ای انجام می­شود تا برطبق این برآورد نقشه راه توسعه مخزن مشخص شود. بنابراین با کشف یک چاه برآورد کلی کردن از حجم ذخایر آن، خیلی سخت است.

وی با اشاره به سیاست‌های اتخاذ شده در وزارت نفت افزود: سیاست­گذاری‌های دولت موجب رکود در وزارت نفت شده است. زنگنه ابتکار عملی برای فعال­سازی سایر ظرفیت­های این صنعت ندارد و همان روال سنتی یعنی تولید نفت خام را پیش گرفته که با تحریم­های آمریکا مشکلات زیادی برای کشور ایجاد کرد. در حال حاضر ما یک میلیارد و 800 میلیون گازسوزی داریم اما وزارت نفت نسبت به این قضیه بی‌تفاوت است.

دانشی خاطر نشان کرد: در حالی که ایران در شرایط تحریم با فروش نفت مشکل دارد، به نظرم برنامه توسعه مخازن و کشف چاه‌های جدید سیاست نادرستی است. وزارت نفت باید به فکر ارزش افزوده در این صنعت باشد ولی شخص آقای زنگنه نسبت به این موضوع توجهی ندارد. با این شرایط طبیعی است که مشکلی از نفت حل نمی­شود.

مدیر فنی سابق شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب افزود: نگاه آقای زنگنه در وزارت نفت، نگاه نادرستی است که نمی­تواند به برون­رفت از مشکلات تحریم کمکی کند. راه­کارهایی برای تبدیل نفت به ثروت از راه غیرمستقیم و فاصله گرفتن از خام­فروشی وجود دارد اما نمی­توانم آنها را رسانه­ای کنم. این صنعت نزدیک به هزار میلیارد دلار ارزش مالی دارد اما سوءمدیریت‌ها باعث شده امروز تا این حد مشکل داشته باشیم.

*دولت برای توسعه میادین دست به استقراض زده که به نوعی آینده‌فروشی است

وی درباره اظهارات رئیس جمهور درباره عدم توانمندی شرکت‌های نفتی داخلی در زمینه اکتشاف میادین نفتی گفت: من سالها در وزارت نفت بودم و به ضرس قاطع می­گویم هیچ کسی با تکنولوژی مخالف نیست و اتفاقا شرکت‌های داخلی در این حوزه توانمندی‌های خوبی دارند. اما حرف ما این است که هرچه لازم داریم به صورت انتخابی و گزینشی وارد کنیم. زمانی صنعت نفت ایران دومین شرکت اوپک بود. الان در بخش نفت افراد با تجربه‌­ای حضور دارند اما مدیریت ما در این صنعت ضعیف است.

دانشی همچنین تصریح کرد: آقای زنگنه در هشت سال قبلی وزارتش در وزارت نفت، ساختار آن را منهدم کرد و افراد غیرنفتی وارد صنعت نفت کشور شدند. الان هم باید پاسخ داده شود چرا وزارت نفت دچار بدهی وحشتناکی شده که رقم آن قابل بیان نیست. کسی هم نیست که این مساله را در مجلس، دولت یا قوه قضائیه بررسی کند.

مدیر فنی سابق شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب افزود: وزارت نفت حتی در زمان دفاع مقدس هم توان پاسخگویی به نیازها را داشت. در دوره سازندگی هم خوب عمل کرد اما از وقتی که زنگنه وارد وزارت نفت شد، همه چیز عقب افتاد زیرا تمام ساختارها را بهم ریخت و اختیارات را از مناطق عملیاتی گرفت.

وی در پایان گفت: تیم فعلی وزارت نفت اعتقادی به حمایت از نیروهای متخصص ایرانی ندارد. آقای زنگنه در شعار خلاف این حرف را می زند اما در عمل حمایتی از متخصصین ایرانی نمی­کند. الان هم این سوال مطرح است چرا در شرایط تحریم که امکان فروش نفت نیست، دولت در حال توسعه میادین نفتی است. این کار دولت روحانی و زنگنه، آینده ­فروشی است زیرا باید از طریق اوراق مشارکت، دست به استقراض بزنند و این کار را انجام دهند که مورد تایید ما نیست.

به گزارش فارس، دیروز حسن روحانی رئیس جمهور در اجتماع مردم یزد در حسینیه امیر چخماق از کشف یک میدان بزرگ نفتی خبر داد و گفت: «شرکت ملی نفت ایران و بخش اکتشاف شرکت نفت در ادامه تلاش های خود به ویژه از سال 95 تا هفته گذشته توانستند یک میدان جدید نفتی بزرگ را کشف کنند و این یک هدیه کوچکی از دولت و وزارت نفت به ملت ایران است. ذخیره این میدان نفتی به اندازه 53 میلیارد بشکه نفت است و این میدان بزرگ نفتی از بستان تا امیدیه به طول 2400 کیلومتر مربع وسعت و 80 متر عمق دارد. در ایامی که دشمنان فروش نفت کشورمان را تحریم کردند و ملت ایران را تحت فشار گذاشتند کارگران و مهندسین کشور ما توانستند این میدان بزرگ نفتی را کشف کنند. در این میدان بزرگ نفتی موضوع مهم ضریب بازیافت است اینکه از 53 میلیارد بشکه نفت چه مقدار می توان استحصال کرد و به فروش رساند و در این زمینه با استفاده از دانش و تکنولوژی روز، یک درصد بازیافت بیشتر به معنای 32 میلیارد دلار درآمد بیشتر برای کشور است. آنهایی که در دو سه سال اخیر مرتبا مطرح می کنند که شرکت ها و فناوری های خارجی نباید وارد کشور شود، باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشند لذا لازم است از فناوری های پیشرفته جهانی در هر کجایی که باشد، استفاده کنیم. اگر ضریب بازیافت از این میدان نفتی 10 درصد باشد این به معنای 320 هزار میلیارد درآمد است و چنانچه ضریب بیشتر باشد درآمد بیشتری نیز بدست می آوریم بنابراین بایستی با علم، دانش و تکنولوژی روز، رفاه و آسایش مردم را افزایش دهیم و با این روش راه و مسیر درست آینده را روشن سازیم».

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

برچسب‌ها:

نظر شما