شناسهٔ خبر: 36379858 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

مدیرکل کانون پرورش فکری فارس: جشنواره قصه گویی به بلوغ و پختگی رسیده است

زهرا افتخاری  ۱۹ آبان ماه در آیین اختتامیه مرحله منطقه‌ای بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه گویی با اشاره به اینکه فارس و دیگر مراکز کانون پرورش فکری در

صاحب‌خبر -

زهرا افتخاری  ۱۹ آبان ماه در آیین اختتامیه مرحله منطقه‌ای بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه گویی با اشاره به اینکه فارس و دیگر مراکز کانون پرورش فکری در سراسر کشور بر مدار خرد جمعی، خلاقیت و ابتکار فعالیت می کنند، عنوان کرد: جشنواره بین‌المللی قصه گویی به عنوان فرزند کانون پرورش فکری اکنون ۲۲ ساله شده ووقت آن رسیده است که به پلکان ترقی نسل کودک و نوجوان بدل شود.

وی اظهار داشت: رقابت قصه‌ها از مراکز کانون در این استان‌ها آغاز شد تا تجربیات اعضا، مربیان، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را به اشتراک گذارد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس با اشاره به اینکه جوان‌ترین قصه‌گو در این دوره سه ساله و مسن‌ترین قصه‌گوی این دوره از جشنواره ۹۰ ساله بوده است، از قصه به‌عنوان نقطه تلاقی نسل‌های مختلف یاد کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس نیز در این مراسم با تاکید بر ضرورت ترغیب مادران به قصه‌گویی بیان کرد: نقش و اهمیت قصه در تعلیم و تربیت بر کسی پوشیده نیست، ما به قصه‌ها عادت کرده‌ایم؛ چراکه زمزمه مادرانمان بوده است.

علی عسکر نجفی با بیان اینکه قصه‌ها با مفاهیم ارزشمندی پیوند خورده‌اند، عنوان داشت: قصه‌ها هرجا که باشیم با ما هستند؛ زیرا مادران با عمیق‌ترین مهرها آن را با زبان و بیان شیوا به ما انتقال دادند و بدین وسیله درس اخلاق، مهر و دوست داشتن را فراگرفتیم.

نجفی افزود: جای تاسف است  که روزگار ماشینی و آلودگی فضای شهری امروز باعث دوری از قصه‌ها شده است و این موضوع سبب شده که قصه‌ها از نظر مفهوم فاقد خمیرمایه اجتماعی محکم باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: جایگزینی زندگی مدرن با آداب قدیمی، ضربات و زیان های جبران ناپذیری به تعلیم و تعلم وارد کرده است؛ بنابراین باید یاد بگیریم مادرانی را پرورش دهیم که دوباره قصه‌گویی را زندگی کنند.

این مقام مسئول از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌مثابه مدرسه دوم دانش آموزان یاد کرد و اظهار داشت: باید از قابلیت‌های کانون پرورش فکری بر اساس طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش بهره گیریم.

مرحله منطقه‌ای بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ۱۸ و ۱۹ آبان با حضور نمایندگانی از استان‌ها ی بوشهر، اصفهان، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری و به میزبانی شیراز برگزار شد.

بنا بر نظر هیئت داوران در نهایت ۵نفر از ۳۰ شرکت‌کننده باعنوان برگزیده معرفی شدند و به مرحله بین‌المللی این رویداد راه یافتند که باید در شب یلدا با حضور در تهران به رقابت با دیگر قصه‌گویان برتر بپردازند.

بدین ترتیب مصطفی جعفری از استان اصفهان با قصه «آلن کوچولو و جعبه ابزار»، سوسن حیاتی از استان بوشهر با قصه «مراد و غریبه»، بهار ملک پور از چهارمحال و بختیاری با قصه «درخشان ترین خنده دنیا»، زینب موسوی از استان خوزستان با قصه «مهمان دیوانه» و مریم کشتکار از استان فارس با قصه «ماهی رنگین کمان» برگزیده شدند.

همچنین قصه‌گویان منتخب داوران نوجوان این جشنواره نرجس شمسآبادی از استان اصفهان را با قصه «افسانه هفت برادر» برگزیدند.

شایستگان تقدیر نیز نرجس شمسآبادی از استان اصفهان با قصه «افسانه هفت برادر»، نگار بهرسی با قصه «جنگ خندق» از استان بوشهر، صغری عالی پور با قصه «گوشواره آسمان» از استان چهارمحال و بختیاری، فاطمه رشیدی با قصه «قلعه جنی» از استان خوزستان، محمدجواد علیمردانی از استان فارس با قصه «کلاغ خنزر پنزری» و فرحناز قبادی با قصه «فریب روباه» از استان کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شدند.

انتهای پیام

نظر شما