شناسهٔ خبر: 36376525 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرهاازعالم علم

صاحب‌خبر -

 بررسي نقش مکمل‌ها در پيشگيري از نارسايي کليوي در بيماران ديابتي

به گزارش ايسنا، نتايج يک بررسي جديد نشان مي‌دهد که مصرف مکمل‌هاي ويتامين D و روغن ماهي در پيشگيري از بيماري کليوي در مبتلايان به ديابت نوع دو موثر نيست.

به گفته محققان بسياري از مبتلايان به ديابت به اميد تاثير مثبت مکمل‌هاي ويتامين D و روغن ماهي بر کليه‌ها و قلب از آن‌ها مصرف مي‌کنند.در اين بررسي محققان به ارزيابي عملکرد کليه‌ها در بيش از 1300 فرد مبتلا به ديابت نوع دو پرداختند. همچنين اين افراد به گروه‌هاي مختلف تقسيم شده و از آنان درخواست شد از مکمل‌هاي روغن ماهي و ويتامين D، ويتامين D و شبه روغن ماهي، روغن ماهي و شبه ويتامين D، شبه روغن ماهي و شبه ويتامين D مصرف کنند.به گزارش هلث‌دي نيوز، در مدت زمان پنج سال عملکرد کليه‌هاي اين افراد به طور ميانگين حدود 15 درصد افت پيدا کرد و به گفته محققان آمريکايي، اين آمار تاييد مي‌کند که مصرف مکمل‌ها تاثيري در پيشگيري از اين نارسايي نداشته‌ است.

شيوع بالاي ناباروري در شهرها

آتوسا کريمي، در گفتگو با مهر، گفت: شهرنشيني اغلب با کم تحرکي همراه است و همچنين تنفس هواي آلوده که داراي ذرات سرب، گوگرد و...، است، براي سلامت افراد مضر است و همين آلودگي هوا، باعث مي شود اکسيژن رساني به بافت بدن کمتر شود و اين مسئله روي کيفيت اسپرم ها و تعداد آنها، اثر منفي دارد.اين فلوشيپ زنان، زايمان و ناباروري، ادامه داد: آلودگي هوا بر روي کيفيت تخمک نيز اثر منفي دارد.

وي با اشاره به گرايش شهرنشينان به مصرف غذاهاي آماده و فرآوري شده، گفت: اغلب فست فودها با استفاده از روغن هاي نامناسب و ترکيبات غذايي مضر تهيه مي شود که بر کيفيت تخمک و اسپرم، تاثير منفي دارد. در نتيجه، باعث مي شود افراد از ويتامين ها و مواد مغذي که براي حفظ باروري مهم است، کمتر برخوردار شوند.

عضو تيم تخصص مرکز درمان ناباروري ابن سينا، تاکيد کرد: تمامي اين عوامل باعث شده تا شيوع ناباروري در شهرها بالا برود. کريمي، از آپارتمان نشيني به عنوان يکي ديگر از معضلات زندگي شهري نام برد و گفت: استفاده از آسانسور به جاي بالا و پايين رفتن از پله ها، باعث کم تحرکي و افزايش وزن شده و همين مسئله قدرت باروري را در زنان و مردان، کاهش مي دهد.وي ادامه داد: کار در محيط هاي شغلي که افراد با مواد شيميايي سر و کار دارند، باعث مي شود در طولاني مدت بر روي ميزان باروري تاثير منفي بگذارد. همچنين، استنشاق مواد آلوده و تماس با اين قبيل مواد خطرناک، قدرت باروري فرد را در طولاني مدت تحت تاثير قرار مي دهد.فلوشيپ زنان، زايمان و ناباروري، بر جدي گرفتن ورزش و رژيم غذايي تاکيد کرد و گفت: خوردن ميوه و سبزيجات تازه و دوري جستن از مصرف کنسروها و فست فودها، بايد رعايت شود. زيرا، کنسروها حاوي نيترات هستند که آسيب جدي به قدرت باروري افراد وارد مي کند.

برچسب‌ها:

نظر شما