شناسهٔ خبر: 36374781 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

میدل ایست آی فاش کرد؛

افشاي ماجراي جاسوسي عربستان از طريق توئيتر

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- ولیعهد عربستان، از طریق شبکه مجازی، اطلاعات ناراضیان و مخالفان را کسب و برای سرکوب آنها اقدام می کند.
به گزارش خبرگزاری آریا، میدل ایست آی فاش کرد، ماه‌ها پس از کشف جاسوسی عربستان سعودی از طریق توئیتر، مدیر توئیتر با ولیعهد عربستان سعودی ملاقات کرده بود و این ملاقات که در ژوئن 2016 انجام گرفت، سوالاتی را درباره اطلاعات جک دورسی درباره نفوذ سعودی و زمان دریافت آن اطلاعات مطرح می‌کند.
پایگاه اینترنتی میدل ایست آی در گزارشی فاش کرد: شش ماه پس از آنکه توئیتر مطلع شد یک جاسوس بدستور دستیار نزدیک محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به این شرکت نفوذ کرد، جک دورسی مدیر اجرایی این غول رسانه‌های اجتماعی با ولیعهد عربستان ملاقات کرد.
ولیعهد عربستان سعودی از سال 2017 که عملا زمام امور این پادشاهی را بدست گرفت، عملیات شدید سرکوب را ضد فعالان حقوق بشر و ناراضیان به اجرا گذاشته و بخش زیادی از آن از طریق شبکه مجازی صورت گرفته است.
وکلای یکی از ناراضیان سعودی که در این عملیات هدف قرار گرفت، می‌گوید ملاقات دورسی و بن سلمان سوالاتی را درباره مدیر اجرایی توئیتر به عنوان شرکتی که در سال‌های اخیر شاهد سرمایه گذاری عظیم سعودی بوده است، مطرح می‌سازد از جمله اینکه او چه اطلاعاتی داشت و چه زمانی آن اطلاعات را بدست آورده بود.
طبق شکوائیه‌ای که ماه گذشته در یک دادگاه ناحیه‌ای آمریکا در کالیفرنیا مطرح شد، در سال 2015 ئوئیتر کشف کرد یکی از مهندسانش که یک شهروند سعودی به نام علی الزباره بود، به اطلاعات شخصی کاربران دسترسی داشت. یک هفته بعد، این شرکت به ده‌ها تن از کاربرانش هشدار داد که حساب‌های آن‌ها از جمله "گروه کوچکی از حساب‌هایی است که ممکن است هدف عوامل دولتی قرار گرفته باشد. "
با اینحال در ژوئن 2016، دورسی با (محمد بن سلمان) نایب وقت ولیعهد عربستان ملاقات کرد و گفته می‌شود آن دو نفر درباره نحوه همکاری به منظور "آموزش و ارتقای مهارت نیرو‌های سعودی" و سرمایه گذاری در زمینه فناوری بحث و گفتگو کردند.
گفتگوی آن‌ها در نیویورک سیتی در تصاویری ثبت و ضبط شده که توسط بدر العساکر رئیس دفتر شخصی محمد بن سلمان در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، فردی که تصور می‌شود همان مقام سعودی ادعا شده در سوابق دادگاهی باشد که بر عملیات جمع آوری اطلاعات در داخل توئیتر نظارت داشته است.
بر اساس جزئیات فاش شده در شکوائیه حقوقی دیگری که این هفته از سوی دولت آمریکا ارائه شد، فقط گروه کوچکی از کاربران نبودند که الزباره به اطلاعاتشان دسترسی پیدا کرده بود و او در این کار تنها نبود. در این شکوائیه، الزباره متهم شده است که با دو نفر دیگر از طرف عربستان سعودی جاسوسی می‌کردند و اطلاعات بیش از شش هزار نفر را طی یک دوره هفت ماهه هک کرده بودند.
مارک کلیمن وکیل یکی از ناراضیان سعودی ساکن کانادا به نام عمر عبدالعزیز همکار نزدیک جمال خاشقجی گفت: " عجیب آن است که بر اساس شکوائیه دولت آمریکا، این فرد (الزباره) در ماه ژوئن سوابق 5500 نفر را هک کرده بود که تعداد کمی نیست و سوالاتی را در اینباره مطرح می‌سازد که توئیتر چه چیز‌هایی را می‌دانست و چه چیز‌هایی را نمی‌خواست بداند. "
وی به میدل ایست آی گفت: به همراه یکی دیگر از وکلای عبدالعزیز پی برده بودند که فردی از یکی از سه آژانس اطلاعاتی آمریکا به توئیتر درباره الزباره سرنخ‌هایی داده بود و بعد از آن بود که این شرکت او را اوایل دسامبر 2015 به مرخصی فرستاد. به سختی می‌توان تصور کرد دورسی شش ماه پس از آن ماجرا هنوز درباره آن چیزی نشنیده باشد. "
مارک اوون جونز تحلیلگر رسانه‌های اجتماعی و استادیار دانشگاه حمد بن خلیفه در قطر گفت: "بسیار بعید" است که دورسی مطلع نبود که یکی از آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به شرکت او هشدار داده بود که عوامل دولتی به توئیتر نفوذ کرده بودند.
جنوز به میدل ایست آی گفت: "جدیت این اتهام و لزوم بحث درباره سطح بالای امنیت و حفظ حریم خصوصی بطور قطع این مسئله را در صدر هر دستور کاری قرار می‌دهد. در واقع اگر دورسی از این مسئله مطلع نشده بود، پس صلاحیت آن به عنوان یک شرکت فناوری باید بیش از پیش زیر سوال برود. "
میدل ایست آی فهرستی از سوالات را در این خصوص به توئیتر ارسال کرد، اما توئیتر از پاسخ دادن به سوالات خاص خودداری کرد و فقط سخنگوی آن در یک بیانیه کلی از اف بی آی و وزارت دادگستری آمریکا بخاطر حمایت آن‌ها از این تحقیقات تشکر کرد.
در ادامه گزارش میدل ایست آی به جزئیاتی از شکوائیه‌های ارائه شده در خصوص این ماجرا اشاره شده است.

نظر شما