شناسهٔ خبر: 36370113 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روزهای فرهنگی روسیه در ایران برای توسعه تعاملات بیشتر

تهران - ایرنا - مدیرکل همکاری‌های فرهنگی، هنری و امور ایرانیان خارج از کشور، روزهای فرهنگی روسیه در ایران را با هدف توسعه روابط و تعاملات دو کشور عنوان کرد و افزود: براساس تفاهمنامه ها و توافقات قبلی فیمابین کشورها، برقراری رفت و آمدهای دوجانبه بر هرچه عمیق تر شدن روابط فرهنگی و هنری می افزاید.

صاحب‌خبر -

محمدعلی کیانی روز یکشنبه در حاشیه گشایش نمایشگاه مجموعه ای از پارچه های توری کشور روسیه که در موزه پارچه های توری منطقه «وولوگدا» واقع در شمال روسیه نگه‌داری می شود، گفت:
 توربافی از مهمترین و قدیمی ترین صنایع دستی منطقه «وولوگدا» با قدمتی بیش از دویست سال است و این صنعت دارنده نشان طلا و جایزه بزرگ «اصالت هنری محصولات توری» در این کشور می باشد. آثاری که در این نمایشگاه به نمایش در می آید شامل دستمال توری، شنل، تابلوهای تور و همچنین دست بافت های سنتی روسی است که توسط برخی از طراحان بنام هنر توری بافی طراحی شده و با نقوش گل، پرنده های افسانه ای و همچنین طرح هایی الهام گرفته از معماری منطقه ای تزئین شده است.
مدیر کل همکاری های فرهنگی، هنری و امور ایرانیان خارج از کشور یادآور شدکه روزهای فرهنگی روسیه در ایران در چارچوب توسعه روابط و همکاری ‌های فرهنگی ایران و روسیه با حضور ۵۰ هنرمند روس به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه از روز شنبه ۱۸ آبان ماه در تالار وحدت آغاز می شود و در طول برگزاری هفته روسیه در ایران، برنامه ‌های مختلفی از سوی گروه‌ های موسیقی و هنرمندان روسی در زمینه صنایع دستی، نقاشی و ... اجرا شده و محصولات روسی نیز به نمایش درخواهد آمد.
کیانی ادامه داد: این رویداد فرهنگی با همت رایزنی فرهنگی کشورمان در روسیه و اداره کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور و با همکاری بنیاد رودکی، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، نهادهای فرهنگی شهر قزوین و روس کنسرت روسیه با حضور جانشین وزیر فرهنگ روسیه و معاون وزیر میراث فرهنگی وصنایع دستی و گردشگری و معاون همکاری های علمی و فرهنگی و مدیرکل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور امروز در مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران برگزار می شود. 

قزوین و تهران میزبان هفته فرهنگی روسیه

مدیرکل همکاری‌های فرهنگی، هنری و امور ایرانیان خارج از کشور یادآور شد: شهرهای تهران و قزوین، در فاصله روزهای ۱۸ تا ۲۳ آبان با حضور مقامات فرهنگی دو کشور و سفرا و دیپلمات های خارجی مقیم ایران میزبان هفته فرهنگی روسیه در ایران هستند.
وی با بیان این که برگزار کنندگان این برنامه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه هستند، گفت:  در اجرای برنامه از همکاری بنیاد فرهنگی هنری رودکی، مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران، نهادهای فرهنگی شهر قزوین ومجموعه روس کنسرت روسیه بهره می‌گیرند.
کیانی، گفت:‌ در این رویداد، نمایشگاه هنرهای سنتی روسیه به میزبانی مجموعه فرهنگی و تاریخی کاخ نیاوران از تاریخ ١٩ آبان ماه به مدت چهار روز برگزار می شود.

به گفته مدیر کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور، برگزاری هفته فرهنگی بین کشورها بالاترین سطح روابط فرهنگی دو کشور را نشان می‌دهد که در شهریور ماه سال گذشته هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه برگزار شد.

کیانی ادامه داد: در طول برگزاری هفته روسیه در ایران، برنامه‌های مختلفی از سوی گروه‌های موسیقی و هنرمندان روسی در زمینه صنایع دستی، نقاشی و ... اجرا می‌شود و محصولات روسی نیز به نمایش در خواهند آمد.

وی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه به مدت ۴ روز در تالار آبی این مجموعه در معرض دید علاقه مندان قرار خواهد گرفت. و بازدید از این نمایشگاه همه روزه از ساعت  ٨تا ١٦ در مجموعه کاخ نیاوران برای عموم آزاد است.

نظر شما