شناسهٔ خبر: 36366073 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

توزیع نسخه‌ نمایش خانگی فیلم «توران‌خانم» از امروز

نسخه‌ی DVD فیلم «توران‌خانم» (هفتمین فیلم از مجموعه فیلم‌های مستند کارستان) به کارگردانی «رخشان بنی‌اعتماد» و «مجتبا میرتهماسب» همزمان با سومین سال درگذشت توران میرهادی و برگزاری مراسم چهلمین سال فعالیت فرهنگنامه‌ی کودکان و نوجوان، وارد شبکه‌ی نمایش خانگی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

 این برنامه روز  یکشنبه ۱۹ آبان‌ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در تالار قلم کتابخانه‌ی ملی برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

گفتنی است که آخرین کارگاه آموزشی توران میرهادی _کارگاه آشنایی با ادبیات کودک و نوجوان_ ضمیمه‌ی DVD فیلم «توران‌خانم» است که برای اولین بار منتشر می‌شود.

توران میرهادی (خُمارلو)، بنیان‌گذار مدرسه فرهاد، شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان بود که در راه‌اندازی نزدیک به ۲۰ نهاد کودکی نقش مستقیم داشت و از شکل‌گیری ده‌ها نهاد کودکی دیگر حمایت کرد؛ تا جایی که از او به‌عنوان معمارِ نهاد کودکی و مادر علمِ تعلیم و تربیت نوین در ایران یاد می‌شود. در این فیلم، تلاش‌ها و نگرانی‌های توران‌خانم در چهار سالِ آخرِ زندگی‌اش برای تداوم کارها و اندیشه‌ها در جهت رشد کودکانِ این سرزمین به تصویر کشیده شده است.

تمامی درآمد حاصل از فروش این فیلم از سوی تهیه‌کننده و کارگردانان اثر در اختیار شورای کتاب کودک و فرهنگنامه‌ی کودکان و نوجوان قرار گرفته است.

نسخه‌ی نمایش خانگی فیلم «توران‌خانم» که توسط شرکت «شهر فرنگ» منتشر و توزیع شده است از تاریخ ۱۹ آبان‌ در فروشگاه‌های فرهنگی معتبر در سراسر کشور قابل تهیه است.

سیده توران میرهادی (خُمارلو) زاده ۲۶ خرداد ۱۳۰۶ (خورشیدی) در شمیران - درگذشته ۱۸ آبان ۱۳۹۵ (خورشیدی) در تهران استاد ادبیات کودک، نویسنده و کارشناس آموزش و پرورش و شخصیت برجسته فرهنگی است. میرهادی بیش از شصت سال در گستره آموزش و پرورش و فرهنگ و ادبیات کودکان کوشید و در این راه یکی از چهره‌های تأثیرگذار سده کنونی ایران است. او به همراه همسرش محسن خمارلو به مدت ۲۵ سال مجتمع آموزشی تجربی فرهاد یا مدرسه فرهاد را از از سال ۱۳۳۴ (خورشیدی) تا ۱۳۵۹ (خورشیدی) اداره کرد. این مجتمع یکی از آموزشگاه‌های تجربی و الگوواره ایران بود که هدف‌ها و کارکردهای آموزش و پرورش مدرن در آن تجربه و ارزیابی می‌شدند. توران میرهادی به همراه لیلی ایمن (آهی) همچنین یکی از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک است و از سال ۱۳۵۸ (خورشیدی) سرپرستی تدوین و تألیف فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را نیز برعهده داشته‌است. میرهادی را «مادر ادبیات کودک و نوجوان در ایران» خوانده‌اند./سینما سینما

کلمات کلیدی

توران میر هادی

برچسب‌ها:

نظر شما