شناسهٔ خبر: 36366071 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش سهمیه سالانه استخراج عناصر نادرخاکی در چین/ کنترل دولتی بر استخراج و جداسازی عناصر نادر

عناصر نادر خاکی مجموعه‌ای از هفده عنصر شیمیایی است که به‌رغم محدود بودن ذخایر، استخراج این فلزات نیز به نوعی خطرناک و البته پرهزینه عنوان شده است.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین- اکرم شعبانی؛ بهره‌برداری بلند مدت و صرفه اقتصادی توجیه شده در سراسر جهان از جمله امتیازات ویژه این نوع ماده معدنی به شمار می‌رود. آمار و اطلاعات موجود از این 17 عنصر نشان دهنده آن است که چین بیش از 85 درصد از این عناصر را در خاک خود جای داده است، عناصری که علاوه بر استفاده در زندگی روزمره، در تولید تسلیحات پیشرفته نظامی هم تاثیرگذاری بسیاری دارند و همین موضوع ایالات متحده آمریکا را به استخراج و صادرات این ماده معدنی از چین وابسته کرده است.

چین سهمیه استخراج سالانه عناصر نادرخاکی خود را در روز جمعه آخرین روز کاری هفته گذشته با 10 درصد افزایش به بالاترین سطح در طول سال 2019 رساند. به صورت بالقوه مساله رقابت با تولیدکننده اصلی جهان در این 17 ماده معدنی با ارزش (عناصر نادرخاکی) تولید این ماده معدنی را محدود کرده است.

در اواخر ماه می سال جاری پکن کنترل خود را در استخراج عناصر نادر خاکی افزایش داد چرا که این ماده معدنی در همه ابعاد زندگی از مصارف الکترونیکی تا تجهیزات پیشرفته نظامی کاربرد بالایی دارد؛ این افزایش کنترل بر استخراج این مواد به جنگ نظامی درگرفته میان چین و ایالات متحده مربوط می‌شد اگرچه همچنان هم هیچ محدودیت رسمی در این زمینه اعلام نشده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت تحقیقاتی و مشاوره‌ای آداماس اینتلیجنس، چین حداقل 85 درصد از ظرفیت عناصر نادر خاکی جهان را در خود جای داده است.

در این راستا وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین در بیانیه‌ای اعلام کرده است که سهمیه کامل معادن عناصر نادر خاکی برای سال 2019 معادل 132 هزار تن و سهمیه ذوب و جداسازی این عناصر نیز 127 هزار تن تعیین شده است.

این سهمیه به ترتیب از 120 هزار و 115 هزار تن در سال 2018 به این میزان افزایش یافته است، دیوید مریمان مدیر شرکت تحقیقاتی کالا راسکیل Roskill مستقر در لندن در این باره عنوان کرده است: این میزان بالاترین سهمیه‌ای است که تاکنون به عناصر نادر خاکی در چین تعلق گرفته است.

یکی از اعضای انجمن صنایع عناصر نادر خاکی جمهوری خلق چین در این باره خبر داده است: چین برای دومین سال متوالی هزینه‌های مرتبط با استخراج از این معادن را افزایش داده و ارقام اعلام شده برای سال 2019 تاکنون رکورد بالاترین میزان را به ثبت رسانده است.

مقایسه‌ای در آمار این سهمیه بندی بیانگر آن است که در نیمه دوم 2019 سهمیه استخراج معادن عناصر نادر خاکی معادل 72 هزار تن در نظر گرفته شده که افزایش بیش از 54 درصدی نسبت به آمار سال گذشته (به شکلی غیرمعمول در سال گذشته میزان استخراج در نیمه دوم سال پایین بوده است) نشان می‌دهد.

به منظور ذوب و جداسازی، یا استفاده از فرآوری سنگ معدنی که تولید کنندگان این مواد می‌توانند مورد استفاده قرار دهند، سهمیه نیمه دوم 69 هزار و 500 تن در نظر گرفته شده است.

مریمان در ادامه بر این مطلب تاکید می‌کند که افزایش سهمیه می‌تواند به عنوان پیامی حاوی این مطلب است "چین توانایی افزایش عرضه، دشوار ساختن زیست (عناصر نادر خاکی) برای مناطقی که دستیابی آنها به این ماده معدنی دشوار است همچون آمریکا، اروپا و استرالیا را داراست."

مدیر شرکت تحقیقاتی راسکیل با اشاره به اینکه علیرغم وجود چنین پیامی در این رویکرد به نظر می‌رسد این مساله با وضعیت زنجیره تامین داخلی چین ارتباط داشته باشد، تاکید کرد: چین به دلیل دریافت بازخوردهای محیط زیستی به شکلی فزاینده به دنبال تامین مواد اولیه خود در خارج از خانه است. چنین اقدامی به معدن کاران دولتی و سایر دست اندرکاران در امر معدن اجازه می‌دهد "سهم بازار خود را به صورت قانونی حفظ کنند."

چین به طور معمول سهمیه عناصر نادر خاکی را سالی دو بار برای یک دوره شش ماهه اعلام می‌کند که بر همین اساس در ماه مارس سهمیه نیمه اول معادل 60 هزار تن برای معدن و 57 هزار و 500 برای ذوب و جداسازی اعلام شده بود.

اعلان‌های نزدیک به پایان سال، سهمیه سالانه این معادن را در حالی منتشر می‌کند که پکن و واشنگتن در تلاش هستند تا جزییات توافقی با عنوان "فاز یک" را برای پایان دادن به خصومت‌های تجاری خود به صورت علنی اعلام کنند.

بر اساس داده‌های گمرکی که روز جمعه 17 آبان ماه منتشر شد، صادرات عناصر نادر خاکی چین در ماه اکتبر با افزایش 1.9 درصدی نسبت به ماه قبل به 3 هزار و 639 تن رسیده است.

نظر شما