شناسهٔ خبر: 36365119 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آیت‌الله اراکی در نشست خبری:

گفتمان تکفیر شکست خورده است/ حضور ۹۰ کشور در کنفرانس وحدت

سارا فرجی

دبیرکل مجمع جهانی تقریب در نشست خبری سی وسومین کنفرانس وحدت اسلامی با بیان اینکه امسال ۳۵۰ نفر از ۹۰ کشور در کنفرانس وحدت شرکت می کنند، از حضور پر رنگ زنان و جوانان در این کنفرانس خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری آیت‌الله اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیرامون «سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی» صبح امروز در موزه شهدا برگزار شد.

گفتمان تکفیر شکست خورده است

آیت‌الله اراکی گفت: سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت امروز در حالی برگزار می‌شود که جریان وحدت امروزه در جهان اسلام، جریان غالب و پیروز است و ما می‌توانیم ادعا کنیم که جمهوری اسلامی ایران، مرکز اصلی وحدت جهان اسلام به رهبری آیت‌الله خامنه‌ای و نهادهای نظام موفق شد که در برابر جریان تکفیر پیروز شود. جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم آن توانستند کل جریان تکفیر را از رینگ خارج کنند. ما امروز می‌توانیم اعلام کنیم که گفتمان تکفیر، یک گفتمان شکست‌خورده است و دیگر نیازی نیست برای مقابله با تکفیر تلاش کنیم که نشان دهیم تکفیر، خلاف وجدان بشری است. امروز جریان وحدت فقط یک جریان شعاری نیست، بلکه در سراسر اسلام یک جریان عینی و میدانی است و ما با شکل‌گیری جبهه مقاومت شاهد شکل‌گیری جریان عینی، میدانی و با استقامت هستیم. جریان مقاومت امروز در میان جوانان اسلام دارای گسترده‌ترین پایگاه است.

حضور ۳۵۰ نفر از ۹۰ کشور در کنفرانس وحدت

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: آمریکا اگر بخواهد، می‌تواند امتحان کند و به عربستان بگوید «به ما اجازه دهند که فراخوان دهیم تا جوانان مقاومت در مکه گرد هم بیایند». ما مطمئن هستیم که میلیون‌ها جوان پرشور طرفدار مقاومت، وحدت و یکپارچکی، یکصدا گرد هم می‌آیند. ما امروز ادعا می‌کنیم یک دریای نهفته زیر پرده حکام مسلط در جهان اسلام قرار دارد که به زودی یک روز این دریا به تلاطم درمی‌آید. سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت، نمادی از این دریای خروشان است. بخش عظیمی از شرکت‌کنندگان امسال در کنفرانس وحدت، اقشار جوان هستند به طوری که ما از بیش از ۴۰ کشور، جوانانی را داریم که در این کنفرانس حضور می‌یابند. ما معتقدیم برپایی کنفرانس در شرایط تحریم و سختی که بر ایران تحمیل شده، می‌تواند ثابت کند که تحریم‌ها بی‌اثر است و نتوانسته ایران را به انزوا بکشاند. در کنفرانس امسال ۳۵۰ نفر از ۹۰ کشور اسلامی و غیراسلامی حضور دارند؛ از شخصیت‌های سیاسی برجسته گرفته تا هنرمندان و اقشار مختلف جامعه. میهمانان امسال ما بیش از هر سال دیگری اصرار حضور در کنفرانس داشتند.

تأسیس نهادهای تقریبی در سایر کشورها

وی ادامه داد: در هشت سال گذشته بیش از ۵۰۰ کنفرانس محلی و بین‌المللی در کشورهای مختلفی از جمله تونس، مالزی، پاکستان، لبنان و... برگزار کردیم. همچنین در کشور مصر مرکز وحدت اسلامی را راه‌اندازی کردیم. در بسیاری از کشورها هم نهادهای تقریبی راه‌اندازی کردیم یا اگر نهاد تقریبی داشتند که فعال نبود، فعالشان کردیم. در این زمینه بسیاری از مراجع حوزه علمیه هم وارد این عرصه شدند. فعال‌سازی دانشگاه مذاهب، از دیگر فعالیت‌های این سال‌های ما است؛ به طوری که شعبه‌های این دانشگاه را به هفت شعبه افزایش دادیم. به طور کلی، در هیچ نقطه‌ای از جهان اسلام نبود که ما فعالیتی در حوزه وحدت نداشته باشیم. تلاش کردیم که از امکانات محدودی که در اختیار داشتیم، بیشترین استفاده را ببریم.

حضور پر رنگ زنان، جوانان و دانشجویان در کنفرانس وحدت امسال

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان بیان کرد: کنفرانس امسال به نسبت کنفرانس‌های سال قبل، چند وجه تمایز دارد؛ اول آنکه موضوع مقاومت، وحدت جهان اسلام، فلسطین و مسجدالاقصی، محور اصلی کنفرانس امسال و کمیسیون‌های آن است. دوم آنکه نسبت به سال‌های قبل، حضور زنان پررنگ‌تر است. همچنین تعداد جوانان و دانشجویان هم امسال نسبت به سال‌های قبل بیشتر است.

در ادامه این نشست خبری محمد دلبری، رئیس ستاد اجرایی کنفرانس وحدت گفت: ستاد اجرایی کنفرانس وحدت از ابتدای سال ۹۸ کار خود را آغاز کرد. در طول این مدت زمان، هفت کمیته تشکیل دادیم و جلسات مختلفی را برای بهتر برگزار شدن کنفرانس تشکیل دادیم. علاوه بر این، ۴ کمیسیون و ۱۶ نشست تخصصی و اتحادیه در کنفرانس امسال خواهیم داشت. همچنین ۶۰ مقاله به دست هیئت علمی کنفرانس رسید که با مجوز وزارت علوم در نشریات علمی ـ پژوهشی چاپ می‌شود.

عناوین روزهای هفته وحدت

رئیس ستاد اجرایی کنفرانس وحدت در ادامه به نامگذاری روزهای هفته وحدت اشاره کرد و توضیح داد: امسال برای هرروز هفته وحدت عنوانی را در نظر گرفتیم که عبارت است از:

روز شنبه ۱۸ آبان‌ماه مصادف با ۱۱ ربیع الاول روز وحدت اسلامی، رسالت رسانه‌ها، علما و نخبگان؛
روز یکشنبه ۱۹ آبان‌ماه مصادف با ۱۲ ربیع الاول روز تمدن نوین اسلامی، هویت اسلامی و خودشکوفایی؛
روز دوشنبه ۲۰ آبان‌ماه مصادف با ۱۳ ربیع الاول روز تشکل‌های مردم نهاد، زنان و جوانان، پیشگامان تقریب؛
روز سه‌شنبه ۲۱ آبان‌ماه مصادف با ۱۴ ربیع الاول روز ایثار، شهادت و مقاومت اسلامی در برابر استکبار جهانی؛
روز چهارشنبه ۲۲ آبان‌ماه مصادف با ۱۵ ربیع الاول روز امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پرچمداران امت واحده؛
روز پنج شنبه ۲۳ آبان‌ماه مصادف با ۱۶ ربیع الاول روز وحدت امت در دفاع از مسجد الاقصی؛
روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه مصادف با ۱۷ ربیع الاول روز پیامبر اعظم (ص) خورشید هدایت و منادی وحدت.

برنامه های کنفرانس سی و سوم

وی افزود: مراسم افتتاحیه کنفرانس وحدت امسال پنجشنبه، ۲۳ آبان ماه ساعت ۹ صبح با حضور رئیس‌جمهور در سالن اجلاس برگزار می‌شود. بعدازظهر همان روز هم در هتل آزادی کمیسیون‌ها برگزار می‌شود. پنجشنبه شب هم جشن میلاد با همکاری بنیاد صلوات و مجمع تقریب در سالن اجلاس برگزار می‌شود. روز جمعه، ۲۴ آبان ماه دیدار با مقام معظم رهبری و شرکت در نماز جمعه را خواهیم داشت. صبح روز شنبه، ۲۵ آبان ماه ادامه کمیسیون‌ها برگزار می‌شود و بعدازظهر هم پس از نماز مغرب و عشاء، مراسم اختتامیه در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود. ورود میهمانان کنفرانس از روز چهارشنبه، ۲۲ آبان ماه آغاز می‌شود و عصر همان روز هم پس از خواندن نماز مغرب و عشاء، در مرقد امام (ره) مراسم تجدید میثاق میهمانان را خواهیم داشت.

نظر شما