شناسهٔ خبر: 36363210 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

ادامه اعتراض ها در بولیوی و تماشاگر ماندن ارتش

مخالفان امروز یکشنبه ساختمان تلویزیون ملی و رادیو دولتی را تصرف کردند این در حالی است که ارتش اعلام کرد که در سرکوب اعتراض های مخالفان شرکت نمی کند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، معترضان در بولیوی ساختمان‌های دو رسانه دولتی را در لا پاز تصرف کردند.

مخالفان امروز یکشنبه ساختمان تلویزیون ملی و رادیو دولتی را تصرف کردند این در حالی است که ارتش اعلام کرد که در سرکوب اعتراض های مخالفان شرکت نمی کند.

 مخالفان «ایوو مورالس» شنبه شب با حمله به ساختمان‌ رسانه دولتی در شهر لاپاز (پایتخت اداری بولیوی) کارکنان تلویزیون بولیوی و رادیو پاتریا نوا (میهن نوین) را مجبور به ترک محل کار خود کردند.

نزدیک به  ۳۰۰ نفر از معترضان خشمگین در جریان حمله به این دو شبکه شرکت داشتند. آن‌ها کارکنان رسانه‌های دولتی را به خدمت برای منافع اوو مورالس، رئیس جمهوری بولیوی متهم کردند.

«ایوان مالدونادو» مدیر رادیو «پاتریا نویوا» به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که مخالفان استودیوهای رادیو و تلویزیون را محاصره کردند و کارمندان را به مدت دو ساعت بازداشت کردند و تهدید کردند که اگر کار رسانه ای شان را متوقف نکنند، تجهیزات آنها را منهدم می کنند.

آقای مورالس در یک پیام توییتری این حمله را محکوم کرد و گفت: «آن‌ها می‌گویند مدافع دموکراسی هستند اما مانند دیکتاتورها عمل می‌کنند.»

مورالس در توئیتر نوشت که «گروه های جرم های سازمان یافته رادیو  پاتریا نویوا و شبکه تلویزیونی  بی تی وی را به اشغال آودند و با تهدید و ارعاب، گزارشگران و کارکنان را وادار به ترک مکان های کار خود کردند.

این نخستین بار نیست که معترضان به رسانه‌های حامی دولت حمله می‌کنند: در نخستین روزهای پس از اعلام نتایج انتخابات، مخالفان مادورو دفتر یک ایستگاه رادیویی محلی متعلق به سندیکای کشاورزان بومی را اشغال کرده بود.

مخالفان در اعتراض به اعلام پیروزی اوو مورالس در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی برای چهارمین دوره پیاپی به خیابان‌ها ریخته اند. روز جمعه سه گروهان از پلیس بولیوی با نافرمانی در برابر دستور فرماندهان اعلام کردند که از مطالبات معترضان حمایت می‌کنند.

ارتش بولیوی نیز اعلام کرد که در سرکوب اعتراض ها شرکت نمی کند.

فرمانده ارتش از طرف های درگیر در نزاع سیاسی داخلی خواست که منافع عالی کشور را در نظر بگیرند و اجازه ندهند کشور به نقطه بی بازگشت برسد.

از سوی دیگر،«کارلوس مسا» رهبر مخالفان و رقیب مورالس در انتخابات ریاست جمهوری اخیر مذاکره با مورالس را رد کرد و وی را مسئول تشدید بحران در کشور دانست.

مسا از مورالس خواست که به خواسته مخالفان تن داده و با اجرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری موافقت کند.

اوو مورالس ۶۰ ساله از سال ۲۰۰۶ به‌عنوان نخستین بومی چپ‌گرا در مقام رئیس جمهوری، قدرت را در بولیوی در دست دارد. وی در انتخابات سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ با کسب بیش از ۵۰ درصد آرا و در همان دور نخست به ریاست جمهوری برگزیده شد. مورالس در سال ۲۰۱۶ با برگزاری یک رفراندوم، خواستار لغو محدودیت زمانی ریاست جمهوری یک فرد شد. با وجود مخالفت ۵۱ درصد از شرکت‌کنندگان در رفراندوم با پیشنهاد آقای مورالس، دادگاه قانون اساسی بولیوی به نفع طرح رئیس جمهوری این کشور رای داد تا اوو مورالس بتواند برای چهارمین بار پیاپی در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود. در صورت پیروزی دوره چهارم ریاست جمهوری او در سال ۲۰۲۰ آغاز و تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد یافت.

 

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما