شناسهٔ خبر: 36360476 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حمله معترضان به ساختمان رادیو-تلویزیون در بولیوی

تهران-ایرنا- معترضان در بولیوی روز گذشته ضمن حمله به دو دفتر رادیو- تلویزیون، این دو ساختمان را اشغال کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فرانسه، معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر بولیوی به دفتر "تلویزیون بولیوی" و رادیو "پاتریا نوئوا" حمله کرده و کارکنان این دو رسانه را مجبور کردند از ساختمان ها خارج شوند.

در همین حال گزارش شده همزمان با تشدید تنش ها در بولیوی، شماری از نیروهای پلیس از محافظت از میدانی که کاخ ریاست جمهوری در آن قرار دارد، امتناع کردند.

معترضان پس از ورود به این دو ساختمان رسانه ای و اشغال آنها، اعلام کردند این دو رسانه به نفع اوو مورالس رئیس جمهوری کنونی فعالیت می کند و فعالیتش باید متوقف شود.

به دنبال اشغال ساختمان این  دو رسانه، مورالس ضمن محکوم کردن این اقدام معترضان گفت: آنها(معترضان) می گویند از دموکراسی دفاع می کنند اما همانند دیکتاتورها عمل می کنند.  وی افزود: معترضان دفتر رادیویی را اشغال کرده اند که توسط اتحادیه کشاورزان اداره می شود.

رئیس جمهوری بولیوی همچنین خاطر نشان کرد که معترضان به خانه خواهرش در جنوب بولیوی حمله کردند. تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان می دهد که خانه خواهر اوو مورالس در آتش می سوزد.

تنش ها در بولیوی در حالی افزایش یافته که مورالس روز گذشته بار دیگر از احزاب مخالف خواست با دولت مذاکره کنند اما کارلوس مسا رقیب انتخاباتی مورالس این درخواست را رد کرد.

رسانه های غربی نیز گزارش دادند که شماری از نیروهای پلیس بولیوی ضمن پیوستن به معترضان اعلام کردند که با مردم وارد تقابل نمی شوند. در تصاویر ویدئویی و عکس ها مشخص است که شماری از نیروهای پلیس در چند شهر در کنار معترضان ایستاده اند و نافرمانی خود را نشان می دهند.

نیروهای مسلح بولیوی نیز در بیانیه ای اعلام کرد که هرگز به دنبال تقابل با مردم نیست و وظیفه اش تضمین صلح، همزیستی مسالمت آمیز و توسعه کشور بوده است.

نتایج نهایی انتخابات بولیوی نشان داده که مورالس ۴۷.۰۸ آرا و «کارلوس مسا» رقیب وی ۳۶.۵۱ درصد آرا را در انتخابات ریاست جمهوری بدست آورده اند که بدین ترتیب مورالس توانست اختلاف ۱۰ درصدی را برای پیروزی در همان دور اول بدست بیاورد.

به دنبال اعلام نتایج نهایی انتخابات، مخالفان اعلام کردند که به این نتایج معترض هستند و دست به اعتراض های خشونت آمیز زدند.

این در حالیست که اوو مورالس از تمامی گروهها و مردم خواست تا زمان تکمیل بازبینی نتایج انتخابات توسط سازمان کشورهای قاره آمریکا صبور باشند و دست به اقدامات خشونت آمیز نزنند.

اوو مورالس ۶۰ ساله برای حدود ۱۳ سال به عنوان رئیس جمهوری بولیوی فعالیت داشته و طی این دوران اقدامات خوبی در عرصه اقتصادی و اجتماعی بولیوی از جمله ثبات اقتصادی، کاهش فقر، حرکت به سوی صنعتی شدن و فاصله طبقاتی انجام داده که منجر به افزایش محبوبیت وی شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما