شناسهٔ خبر: 36360212 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

مهلت گانتز برای تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی رو به پایان؛ تحرکات نتانیاهو برای کارشکنی ادامه دارد

تنها ۱۰ روز تا انفجار بمب عرصه سیاسی آشفته رژیم صهیونیستی باقی مانده است، اما جنگ سیاسی در اراضی اشغالی بی پایان به نظر می‌رسد.

صاحب‌خبر -
به گزارش  گروه بین الملل   خبرگزاری میزان ؛ بحران سیاسی در اراضی اشغالی در کمتر از ۱۰ روز مانده به پایان ماموریت «بنی گانتز»، رئیس حزب «آبی و سفید» برای تشکیل کابینه، نه تنها کاهش نیافته بلکه با سرعت در مسیر ابهام پیش می‌رود. روز‌های هفته پیش رو در واقع شمارشی معکوس برای میدان مین عرصه سیاسی آشفته رژیم صهیونیستی است.

براساس آخرین نظرسنجی انجام شده در میانه بن بست سیاسی میان ۲ حزب عمده رژیم صهیونیستی، ۵۴ درصد افکار عمومی اراضی اشغالی اعلام کردند خواهان تشکیل کابینه فراگیر توسط گانتز با مشارکت «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر و حزب متبوعش یعنی «لیکود» هستند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد، در حالی که سیاستمداران صهیونیست خود را برای برگزاری سومین انتخابات پارلمانی آماده می‌کنند، ساکنان اراضی اشغالی خواهان پایان این بن بست از طریق تشکیل کابینه فراگیر هستند.

این در حالی است که نتانیاهو تمام تلاش خود را به کار بسته تا ضمن کارشکنی در مسیر تشکیل کابینه گانتز، بار دیگر سمت نخست وزیری را در اختیار بگیرد؛ او این سمت را عمدتا به دلیل نگرانی در مورد نتیجه پرونده‌های سه گانه قضایی خود می‌خواهد. نگرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی تا جایی است که حاضر شده با «نفتالی بنت» و «آیلد شکد» ۲ عضو اخراجی کابینه به دلیل کسب نتایج ضعیف در انتخابات پارلمانی ماه آوریل توافق کرده و بنت در قفس طلایی وزارت جنگ به دام بیندازد.
 
شمارش معکوس بمب عرصه سیاسی اراضی اشغالی آغاز شد
 

جروزالم در تحلیلی نوشت اگرچه نتانیاهو از بنت و شکد متنفر است، اما از یک چیز دیگر نفرت بیشتری دارد؛ نخست وزیر نبودن.

آنچه در میانه این ماجرا بیش از پیش تایید شد، سودا‌های جاه طلبانه مقامات صهیونیست است؛ از یک سو، نتانیاهو که با جدیت در صدد کسب سمت از دست رفته است، به محض مشاهده آغاز مذاکره بنت با گانتز، با وجود همه اختلاف نظر‌ها با او به توافق رسید و از سوی دیگر بنت که برای رسیدن به رویای وزارت جنگ هرچند در بازه زمانی کوتاه، تشکیل کابینه فراگیر و خاتمه بحران سیاسی را قربانی کرد. براساس توافق بنت و نتانیاهو، رئیس حزب «راست جدید» تنها تا تشکیل کابینه جدید سمت وزارت جنگ را در اختیار خواهد داشت. این بدان معنا است که بنت در صورت برگزاری سومین انتخابات پارلمانی شش ماه و در صورت تشکیل کابینه تنها شش هفته وزیر جنگ خواهد بود.

این ماجرا زمانی جدی‌تر می‌شود که به اولتیماتوم اخیر «آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی و رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» توجه کنیم.
 

این سیاستمدار صهیونیستی که عامل اصلی ناکامی نتانیاهو در ایجاد ائتلاف به منظور تشکیل کابینه پس از پیروزی شکننده لیکود در انتخابات پارلمانی آوریل به دلیل مخالفت با حضور احزاب مذهبی در کابینه بود، تصور می‌کرد که در ماموریت اخیر نتانیاهو و گانتز برای تشکیل کابینه نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

اما روند تحولات سبب شده تا وی به گانتز و نتانیاهو هشدار دهد که در صورت عدم پذیرش برنامه «روون ریولین»، رئیس رژیم صهیونیستی، ضمن لغو حمایت خود از کابینه فراگیر به نامزد بعدی تشکیل کابینه می‌پیوندد. وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی گفت اگر نتانیاهو از احزاب مذهبی و راست اعم از «شاص»، «اتحادیه یهودیت توراتی» و ... جدا شود، تشکیل کابینه اقلیت تحت حمایت فهرست مشترک عربی ممکن خواهد شد.
 
 
شمارش معکوس بمب عرصه سیاسی اراضی اشغالی آغاز شد
 

ریولین پیشنهاد داده بود که کابینه‌ای فراگیر با ریاست دوره‌ای نتانیاهو و گانتز تشکیل شود.

هنوز هیچ یک از احزاب آبی و سفید و لیکود به اولتیماتوم لیبرمن واکنش نشان نداده‎اند. اما منابعی در لیکود به کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گفتند نتانیاهو از جناح راست و احزاب مذهبی دست نمی‌کشد.

البته باید توجه داشت که حزب نوپای «تلم» به ریاست «موشه یعلون» که به حزب آبی و سفید پیوسته، به شدت با ائتلاف با فهرست مشترک عربی مخالف است و تهدید کرده در صورت ائتلاف با این فهرست، حزب را ترک خواهد کرد.

اکنون عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی با سه گزینه کابینه فراگیر، کابینه راستگرا به ریاست نتانیاهو یا کابینه چپگرا به ریاست گانتز مواجه است. با اطمینان می‌توان گفت که احزاب آبی و سفید و اسرائیل خانه ما در مرکز ثقل در هر سه گزینه قرار دارند.

در نهایت باید گفت که قاعده اصلی و اساسی سیاست رژیم صهیونیستی، زبان قدرت و تهدید توسط نتانیاهو و ترجیح منافع شخصی است. رویکرد القای ترس و تقویت کابینه رویکردی است که نتانیاهو بار‌ها از آن بهره برده و کابینه خود را تقویت کرده است. ترس این بار نتانیاهو که انگیزه‌ای قوی برای ادامه حضور در بازی قدرت برایش فراهم کرده، پرونده‌های قضایی او است. قرار است «آویخای مندلبیت»، دادستان کل رژیم صهیونیستی در ۱۰ روز آینده در مورد کیفرخواست او اعلام رای کند. این در حالی است که مهلت ماموریت گانتز در ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) خاتمه می‌یابد.

انتهای پیام/

نظر شما