شناسهٔ خبر: 36359815 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برگزاری چهارمین انتخابات پارلمانی اسپانیا در چهار سال اخیر

71415

رای‌دهندگان اسپانیایی امروز یکشنبه برای شرکت در دومین انتخابات پارلمانی این کشور در عرض شش ماه اخیر و در عین حال چهارمین انتخابات پارلمانی در چهار سال گذشته به پای صندوق‌های رای رفته‌اند؛ انتخاباتی که پیش‌بینی می‌شود در نتیجه آن پارلمانی حتی چند دسته‌تر از قبل حاصل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نوشته خبرگزاری رویترز، اسپانیا از سال 2015 تاکنون با مساله روی کار آوردن دولت‌های باثبات درگیر بوده است. در آن سال احزابی جدید در پی تشدید بحران مالی و پس از چند دهه دست به دست شدن قدرت میان سوسیالیست‌ها و محافظه‌کاران متعلق به "حزب مردم" ظهور پیدا کردند.

پدرو سانچز، نخست وزیر موقت اسپانیا این انتخابات را که چهارمین انتخابات پارلمانی اسپانیا در چهار سال گذشته محسوب می‌شود بعد از آن فراخوان داد که حزب سوسیالیست متعلق به وی در ماه آوریل در انتخابات قبلی به رغم کسب بیشترین میزان آرا نتوانست دولت را تشکیل دهد و بر سر تقویت شدن جایگاهش در یک انتخابات جدید دست به قمار زد.

سانچز روز جمعه به هوادارانش در تجمعی انتخاباتی در بارسلون گفت: در حال حاضر تنها دو گزینه وجود دارد یا به سوسیالیست‌ها رای دهید تا ما بتوانیم دولت داشته باشیم یا می‌توانید به هر حزب دیگری رای دهید که در نتیجه آن اسپانیا به دولتی مترقی دست نخواهد یافت.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که در این انتخابات باز هم سوسیالیست‌ها بیشترین میزان آرا را به دست می‌آورند، اما نسبت به انتخابات ماه آوریل کرسی‌های کمتری کسب خواهند کرد و در عین حال حزب مردم جایگاهش تقویت خواهد شد و حزب راست افراطی "ووکس" هم تبدیل به سومین حزب بزرگ اسپانیا می‌شود.

حزب ووکس در انتخابات قبلی توانست اولین کرسی‌های پارلمانی خود را کسب کند.

یک موضوع مسلم این است که رای‌دهندگان اسپانیایی از فراخوانده شدن به شرکت در انتخابات جدید خسته شده‌اند و در سال جاری میلادی انتخابات منطقه‌ای و انتخابات اتحادیه اروپا نیز قرار است برگزار می‌شود. همین مساله به تنهایی موجب می‌شود که احتمالاً احزاب اسپانیا این بار بیشتر از دفعات قبل برای کسب توافقی به هدف تشکیل یک دولت پایدارتر تلاش کنند و نگذارند دوباره انتخابات تکرار شود.

محتمل‌ترین نتیجه انتخابات امروز روی کار آمدن دولت اقلیتی تحت رهبری سوسیالیستها است، اما موضوع مهم‌تر این است که این سوسیالیست‌ها با چه احزاب دیگری ائتلاف خواهند کرد و با روی کار آمدن یک پارلمانی که حتی بیشتر از قبل دچار تفرقه است، یک دولت جدید تا چه مدت خواهد توانست دوام بیاورد.

طبق جدیدترین نظرسنجی‌ها در فاصله چند روز مانده به انتخابات امروز بسیاری از رای‌دهندگان هنوز تصمیم قطعی نگرفته بودند و معنای آن این است که امکان بروز سناریوهای دیگر وجود دارد.

انتخابات امروز در ساعت هشت شب به وقت محلی پایان می‌یابد و نتایج مقدماتی نیز احتمالا ساعاتی بعد از آن اعلام خواهد شد.

ماه گذشته میلادی منطقه کاتالونیای اسپانیا درگیر اعتراضات بعضاً خشونت‌آمیزی بود که بر روند کمپین انتخاباتی تاثیر گذاشته است و باعث تقویت جایگاه راستگرایان به ویژه حزب ووکس و پس از آن حزب مردم شده است.

بر طبق نظرسنجی‌ها، در انتخابات امروز میزان حمایت رای‌دهندگان از حزب ووکس می‌تواند نسبت به قبل دو برابر شود. در مجموع نتایج پیش‌بینی شده بسیار نزدیک هستند و همچنان احتمال بروز سناریوهای مختلف و حتی تکرار انتخابات وجود دارد.

آمارها نشان می‌دهند تعداد آرای ثبت شده پستی برای این انتخابات نسبت به ماه آوریل حدود 27 درصد کاهش یافته که این نشان می‌دهد رای‌دهندگان از انتخابات دلزده هستند و احتمالا در این انتخابات رای‌دهندگان بیشتر از قبل از شرکت در انتخابات امتناع خواهند کرد.

دولت مادرید از فرط نگرانی برای تکرار اغتشاشات ماه گذشته حدود 2500 تن از نیروهای پلیس این کشور را به هدف تقویت نیروی پلیس منطقه کاتالونیا به آنجا اعزام کرده است. در مجموع بیش از 92 هزار نیروی پلیس در سراسر اسپانیا به هدف حراست از انتخابات به کار گرفته شده‌اند.

انتهای پیام

نظر شما